continental
Aktiv medlem
Efter 15 års uppehåll så är jag tillbaka i fototräsket och denna gång naturligtvis digitalt.
Efter att ha skaffat en Canon EOS 450D med tillhörande kitgluggar EF-S 18-55IS och EF-S 55-250IS, så har funderingarna på nästa objektiv börjat.
Jag har inte hittat nån inriktning för mitt fotograferande än, utan vill mest vara hyfsat komplett när det gäller objektiv för en nybörjare.
Vad är lämpligt som nästa glugg?
Motfrågor kan ju vara:
"hur långt är ett snöre?"
eller:
"Har du lärt Dig nyttja de du har fullt ut än?",
men något bör man ju kunna komma fram till, eller?
Är det ett lätt makro eller en 400mm? Eller en liten fast 50mm?
Det jag kommit fram till efter att ha läst en himla massa är att Canon 50/1.8 är väl värd sitt pris och är värd sin plats i väskan. För en tusing kanske detta är svaret på min fråga?
Likaså verkar Canon 60/2.8 vara ett bra makroalternativ och när det kommer till lite längre brännvidd så kanske en Canon 75-300 4-5.6USM kan bli bra (om den inte hamnar för nära 55-250 och att jag kanske istället bör ta steget upp mot 400mm istället)
Svaret kanske inte är ett objektiv, utan två eller tre?
Efter att ha skaffat en Canon EOS 450D med tillhörande kitgluggar EF-S 18-55IS och EF-S 55-250IS, så har funderingarna på nästa objektiv börjat.
Jag har inte hittat nån inriktning för mitt fotograferande än, utan vill mest vara hyfsat komplett när det gäller objektiv för en nybörjare.
Vad är lämpligt som nästa glugg?
Motfrågor kan ju vara:
"hur långt är ett snöre?"
eller:
"Har du lärt Dig nyttja de du har fullt ut än?",
men något bör man ju kunna komma fram till, eller?
Är det ett lätt makro eller en 400mm? Eller en liten fast 50mm?
Det jag kommit fram till efter att ha läst en himla massa är att Canon 50/1.8 är väl värd sitt pris och är värd sin plats i väskan. För en tusing kanske detta är svaret på min fråga?
Likaså verkar Canon 60/2.8 vara ett bra makroalternativ och när det kommer till lite längre brännvidd så kanske en Canon 75-300 4-5.6USM kan bli bra (om den inte hamnar för nära 55-250 och att jag kanske istället bör ta steget upp mot 400mm istället)
Svaret kanske inte är ett objektiv, utan två eller tre?