Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nästa inköp?

Produkter
(logga in för att koppla)

jhagelin

Ny medlem
Tjena.

Har en D300 + Nikon 50mm /1.4 + SB600

Tar mest bilder inomhus och utomhus på barnen och ibland lite bilder på naturen/staden. Kan ev. bli lite sportbilder på tennis inomhus.

Har börjat fundera på ett nytt objektiv eller ev. ett stativ eller nåt annat för att stilla mitt värsta prylbegär. Vet inte vad jag skall börja med dock.

Har sneglat så smått på objektiv Nikon 24-70/2.8 eller 14-24/2.8. Dom verkar ju ubernice men vet ej vilket av dem jag skall välja. De är dyra men känns som vettiga pengar om man tänkt hålla på med detta en längre tid. D700 ev i framtiden också men får se. Har även sneglat på 70-200/2.8 men den känns inte som nåt jag bär omkring till vardags. Nikon 18-200 är jag inte intresserad av.

Tacsam för tips/råd.

Oavsett vuilket av de där två objektiven du väljer talar vi om kvalitet men ack så dyr sådan.
Mitt spontana råd är att först i lugn och ro fundera på vad du vill fotografera och på så sätt klargöra om det är vidvinkel eller zoom du vill ha/behöver.

Jag brukar gå till www.kenrockwell.com för lite inspiration när jag letar nytt då han inte bara gör de tekniska testerna utan också ger bra perspektiv på användandet.

För vill du både fotta natur, stad, idrott är ju 18-200 rätt bra omfång, 24-70 kommer att kännas snålt tilltaget åt båda hållen och 14-24 funkar ju bra för inomhus och stadsfotografi/natur om man vill ha perspektiv på saken men ger dig inga detaljer på avstånd.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto