Annons

Närblidslinser och närgräns??

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Carlsson

Ny medlem
Jag funderar på att köpa makrolinser för att skruva på direkt på mitt "statndard-objektiv" som har en brännvidd 15-85 mm. Tänkte att detta kunde vara ett billigare och lättare (i packningen) alternativ än ett makroobjektiv.

I alla beskrivningar för makrolinser som jag har hittat så står det att närgränsen för en makrolins +2 dioptrier blir ca 0,5 m.
Men mitt objektiv har redan en närgräns som är bättre än så (0,35 m), vad blir då skillnaden??

Kan makrolinser endast användas ihop med tele-zoomar som har en längre närgräns,
eller måste jag välja en makrolins med högre styrka , typ +4?

Jag köpte en lins med +2 och kom bra mycket närmare än utan. Jag kan inget om siffror utan kör bara på känn. Jag skulle gissa att jag kanske halverade närgränsen. Jag hittade ytterligare en lins +1 i mina lådor med bra att ha grejor och linsen kommer nog från gammal kamera jag haft. Det gick fint att skruva på den också. Nu är det inte långt ifrån att man kan fotografera fotsulorna på flugor. Min ringa erfarenhet är att det går att skruva på linser på allt som gängan passar på. Sen får man förståss prova sig fram. Men till kitobjektivet tycker jag linser är utmärkt val och är överkomligt för plånboken. I min fotoaffär hade de ett kit med tre linser, +1, +2 och +3 och de verkar gå att kombinera hur som helst. Jag ångrar lite att jag inte köpte det kittet direkt. Tyvärr passade de inte på mitt tele :-( Men jag provade att tejpa fast dem och det gav hyffsat resultat det med. Rätt ballt att kunna stå raklång och fota myror.

Jag har billiga piratmellanringar också, men jag tycker linser stjäl mindre ljus än ringar men för varje glasyta som tillkommer är det en reflektionsyta som kan ge spökbilder. Men, det tycker jag endast märks vid starka ljuskällor i bild eller i mörker.
Ringar tycker jag stjäl ljus (ju fler ringar, ju mindre ljus) och tänjer man för mycket på optikens toleranser kan man få nån sorts omvänd vinjettering. Med alla ringar på och på fel objketiv kan det bli ljusare ring på mitten med dålig kontrast.

Jag är av den linjen att alla objektiv är beräknade och tillverkade så att alla optiska lagar skall sammanfalla till en bra bild. Olika våglängder bryts olika etc och genom fiffig konstruktion med flera linselement och olika glastyper bryter man tillbaka avvikelsena till en bra bildprojektion på sensorn (lite vårdslöst beskrivet, jag vet).
Sätter man på filter, linser, mellanringar, teleextendrar, vänder optiken ect så avviker man från beräkningarna men för det mesta ser det bra ut ändå. Dels gör tillverkarna sitt bästa att även de kontrurera sina produkter så bra de kan, och dels kanske man oftast håller sig inom toleranserna för avvikelsena så det ser bra ut. Skulle man gå utanför kanske man får lite kromatisk aberration (röd-gröna kanter) eller vinjettering. Det är man själv som avgör vad som är acceptabelt.

En makrolins närgräns, när objektivet är inställt på oändligt, är lika med linsen brännvidd. Brännvidden i mm får man genom att dividera 1000 med antalet dioptrier. En lins på +2 dioptrier har alltså brännvidden 500 mm. Det är det längsta avstånd, mätt från linsen, du kan fokusera på. Det kortaste avståndet beror på bl a objektivets närgräns. Det kan jag inte ge exakt, men du kan alltid komma närmare motivet med en närbildslins än vad du kan göra utan. En lins på +2 dioptrier kommer alltså att fungera på ditt objektiv. Närbildslinser fungerar, mer eller mindre bra, på allt från måttliga vidvinklar till långa telen.

Sen skulle jag kanske rekommendera en lins på +4 dioptrier hellre än en på +2. Med +4 kommer du närmare motivat och det blir större på bilden.

Olle

En makrolins närgräns, när objektivet är inställt på oändligt, är lika med linsen brännvidd. Brännvidden i mm får man genom att dividera 1000 med antalet dioptrier. En lins på +2 dioptrier har alltså brännvidden 500 mm. Det är det längsta avstånd, mätt från linsen, du kan fokusera på. Det kortaste avståndet beror på bl a objektivets närgräns. Det kan jag inte ge exakt, men du kan alltid komma närmare motivet med en närbildslins än vad du kan göra utan. En lins på +2 dioptrier kommer alltså att fungera på ditt objektiv. Närbildslinser fungerar, mer eller mindre bra, på allt från måttliga vidvinklar till långa telen.

Sen skulle jag kanske rekommendera en lins på +4 dioptrier hellre än en på +2. Med +4 kommer du närmare motivat och det blir större på bilden.

Olle

Tack för de båda utförliga svaren. Det verkar ju vara ett vettigt inköp att komplettera fotoväskan med.

Angående +4 eller +2 så finns det ju en fysisk begränsning oftast hur nära man kan komma objektet. Åtminstone insekter lär ju flyga och fara ifall man kommer för nära.
Är det så att +4 försämrar (förvränger) fotokvaliteten mer än en +2?

Med en lins på +4 dioptrier är det längsta avståndet till motivet du kan fokusera på 250 mm mätt från närbildslinsen. Det kortaste är förstås mycket mindre. Hur mycket mindre kan jag tyvärr inte svara på.

Om +4 ger sämre kvalitet än +2? Kanske, framför allt då på objektiv med lång brännvidd. Men på ditt objektiv tror jag inte skillnaden blir så stor. Förmodligen kan endast pixelpeepare upptäcka den.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar