ANNONS
Annons

Närbildslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
100% crop av ovanstående. Skärpan är helt okej om man ser till utrustningen (10 megapixlar APS-C-sensor). Observera att skärpedjupet är enormt kort även vid f/16, vilket jag använde här. Därav oskärpan i neder- och överkant.
Och därav diffraktionen som gör att allt ser lite oskarpt ut? Eller är det kanske rent optiskt...ganska extrem setup du fixat till som inte ger optimal kvalitet.

Oj, det var många svar på en gång. Tyvärr förstår jag inte så värst mycket av det eftersom jag, som sagt, är nybörjare. Jag kan inte riktigt det där med brännvidder och sånt..än. Håller fortfarande på att lära mig de enklare grejerna...
Men jag har fått den uppfattningen att närbildslinser inte verkar vara så bra.. eller? Går det att få till hyffsade närbilder med, te.x en +8 lins, som någon rekommenderade? Eller.. borde jag vänta ett tag och helt enkelt köpa ett macroobjektiv senare?

Närbildslinser är kul och billiga för att testa lite makrofotografering. Men skillnaden mellan de allra billigaste kinesiska som du kan köpa från Kaffebrus och de lite dyrare från t ex Hoya är mikroskopisk. Så vill du testa lite är det inget att tveka om, köp ett paket från Kaffebrus. Det kostar ju nästan ingenting,

Det kommer att ge hyfsad kvalitet om brännvidden inte blir för lång. Med teleobjektiv är det däremot nästan ett måste att tagga upp två steg till en riktig akromatisk försättslins, annars blir det skitsunkigt. Såna finns vanligast från Nikon och Canon och vilket märke man väljer beror mest på vilken filtergänga man har, eftersom de kompletterar varandra ur den aspekten. Det är inga problem att ha en Nikonlins på ett Canonobjektiv eller vice versa. Såna linser är riktigt bra.

Men som sagt: Det paket du länkade till i ditt ursprungliga inlägg är kanon att experimentera med och kommer att låta dig ta nästan alla bilder du vill.

OKLAR skrev:
Men jag har fått den uppfattningen att närbildslinser inte verkar vara så bra.. eller? Går det att få till hyffsade närbilder med, te.x en +8 lins, som någon rekommenderade?
Du kan ju alltid kika på mitt lilla album här inne.
Nu har ju inte jag någon dyr systemkamera utan en "vanlig kompakt", men tycker ändå jag får ganska bra bilder med min akromatiska lins med styrka +8.
Döm själv.

Jag har ett sånt där set, som jag använder till mitt fasta 50 1.8. Det är inte köpt från Kaffebrus, men det var i samma prisklass så det är nog ungefär samma kvalitet.
Om jag var som du skulle jag inte tveka. Det går att få jättefina bilder, åtminstone med 2:an och 4:an.
1:an är ingen större vits med, och 10:an är nästan omöjlig att använda, för man måste krypa så fruktansvärt nära, och skärpedjupet blir i det närmaste obefintligt.
Skulle du inte bli nöjd är ju ändå ingen större skada skedd. Eller?

Här är en jag tog med närbildslins förra veckan:

http://img169.imagevenue.com/img.php?image=05585_IMG_5405_122_341lo.jpg

Sebastianr skrev:
Hoya gör väl bara billiga skitlinser?
Det är upp till var och en att avgöra. I det här fallet är det säkerligen inte linsens kvalitet som är avgörande, utan hela konstruktionen med objektiv och försättslins. En enkel lins har sina begränsningar.

Sebastianr skrev:
Och därav diffraktionen som gör att allt ser lite oskarpt ut? Eller är det kanske rent optiskt...ganska extrem setup du fixat till som inte ger optimal kvalitet.
Diffraktionen får du oavsett utrustning, eftersom man vid denna förstoringsgrad måste blända ner som fasen för att få vettig skärpedjup. Även med fräsigaste möjliga objektiv så kommer diffraktionen att spela en avgörande roll för skärpan, då skärpedjupet vid större bländaröppningar blir vansinnigt kort. Skärpedjupet har nämligen bara med avbildningsskalan och effektiv bländaröppning att göra.

Makten skrev:
Det är upp till var och en att avgöra. I det här fallet är det säkerligen inte linsens kvalitet som är avgörande, utan hela konstruktionen med objektiv och försättslins. En enkel lins har sina begränsningar.

Diffraktionen får du oavsett utrustning, eftersom man vid denna förstoringsgrad måste blända ner som fasen för att få vettig skärpedjup. Även med fräsigaste möjliga objektiv så kommer diffraktionen att spela en avgörande roll för skärpan, då skärpedjupet vid större bländaröppningar blir vansinnigt kort. Skärpedjupet har nämligen bara med avbildningsskalan och effektiv bländaröppning att göra.
Jo det vet jag, men jag undrade om du trodde det var därifrån oskärpan kom i din extremt förstorade bild, eller om det är mest optiskt. Den såg ju rätt oskarp ut.
Har ingen DSLR och vet inte riktigt när diffraktionen blir klart påtaglig. På min 1/2.5" syns den iallafall tydligt vid f8 om man jämför med tex f5.6, och även lite vid f5.6 om man jämför med f4. Vid fina detaljer iallafall...

Det går ju utmärkt att göra kreativa och vackra bilder med enkla försättslinser, se ett exempel här

Har själv det kittet (Hoya +1, +2, +4) och har varit nöjd med det. Tyvärr ligger det bara i skåpet nu sedan jag köpte ett makroobjektiv och mellanringar.

Sebastianr skrev:
Jo det vet jag, men jag undrade om du trodde det var därifrån oskärpan kom i din extremt förstorade bild, eller om det är mest optiskt. Den såg ju rätt oskarp ut.
Har ingen DSLR och vet inte riktigt när diffraktionen blir klart påtaglig. På min 1/2.5" syns den iallafall tydligt vid f8 om man jämför med tex f5.6, och även lite vid f5.6 om man jämför med f4. Vid fina detaljer iallafall...
Jag tror att det är en kombination av diffraktion och rörelseoskärpa. Kameran satt på stativ, men med den extrema förstoringsgraden så blir minsta skakning i golvet eller annat till stora rörelser på bilden. Slutartiden var ganska lång på grund av nedbländningen.

Tack igen för svaren!
Blir nog till at köpa ett sånt där set tror jag. Verkar som att det kommer funka ganska bra.
Många fina bilder ni tagit också som ni gav som exempel :)

Kör med Kaffebrus lins-set och är förvånad över hur bra det kan bli.

Obeskuren bild, endast nedskalad för att få plats här.

Plåtad på frihand i befintligt ljus

Canon 20D
ISO 100
EF 50/1,4 @ 5,6
1/200 sek
Försättslinsen var +2 eller +4, kommer tyvärr inte ihåg exakt för denna bild.

Bilagor

• _mg_0053_web_400.jpg
    _mg_0053_web_400.jpg
    33 KB · Visningar: 155
Går det bra att använda stepringar till närbildslinserna?
Jag hade tänkt köpa 62mm närbildslinser och sen använda mig av stepupringar för att kunnna använda på andra objektiv med 52,55 och 58mm fattning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar