Annons

Närbildslinser

Produkter
(logga in för att koppla)

ziphax

Aktiv medlem
Hej.

Jag funderar på att köpa närbildslinser. Jag har två objektiv, varav inget av dem är ett macroobjektiv. Det ena är ett vanligt kitobjektiv som jag fick med min eos 450d, det andra är ett Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro.

Min första fråga är om det är värt att köpa närbildslinser till ett av dessa objektiv eller om de bör de köpas till ett objektiv med större bländare?

Och om det är värt ett köp, vilket objektiv ska jag köpa dem till?
De två objektiven har ju inte samma filterdiameter.

Tacksam för svar!

För att få största möjliga förstoring, skall du sätta närbildslinsen på det objektiv som har längst brännvidd. I ditt fall Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro (störst förstorning får du i 200mm läget). Vad det gäller kvalitén på resultatet beror det på dina krav. Canon gör mycket bra (och dyra) närbildslinser. Hoya gör billigare och inte av samma kvalité. Största skillnad mellan Hoya och Canon är främst skärpan vid kanterna.

Bildkvalitén är även beroende på styrkan på närbildslinsen, starkare linser ger sämre kvalité men större förstoring...

Om det är värt att köpa? Jag tycker det är en bra (och hysad billig) början med makrofotografering att köpa en närbildslins. Fastnar du så kan du senare köpa riktiga makrobjektiv.

Om du vill använda din närbildslins till båda objektiven, köper du den till den största filterdiameterna, och sedan en anpassningsring från den som har mindre till den större.

-- Nicke

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto