Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildslins på Canon 18-55 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jkblPhoto

Avslutat medlemskap
Närbildslins på Canon 18-55 mm objektiv..fel storlek?

Första inlägget :)

Jo, fick idag 4 nyinköpte närbildslinser i posten. Jag köpte linser utan att fundera på det nämnvärt med måttet 55 mm för att använda det på mitt kit objektiv 18-55 mm. Nu får jag det inte att passa...
Jag googlade det och såg att det var då fel mått om jag skulle få det att passa, enligt den sidan skulle jag köpt 52 mm..

Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig förstå vad jag skulle köpt och om jag mot förmodan kan köpa någon form av "adapter", så jag kan använda det ändå?

// J

Senast ändrad:
Tja 18-55mm är ju brännvidden, inte diameter på linsen. Du behöver filter som har diameter 58mm på det objektivet. Du kan ju skaffa en stepring från 58 till 55. (tror det finns, vet inte) Men du lär ju få en rejäl vinjettering då, glaset blir ju mindre.

försättsliner

Jag föreslår att du byter ut mot 58 mm linser eller investerar i ett makroobjektiv som ger betydligt bättre resultat och du slipper knåpa med linsbyten.

Tja 18-55mm är ju brännvidden, inte diameter på linsen. Du behöver filter som har diameter 58mm på det objektivet. Du kan ju skaffa en stepring från 58 till 55. (tror det finns, vet inte) Men du lär ju få en rejäl vinjettering då, glaset blir ju mindre.

På 55mm, där närbildslinserna gör som mest nytta, borde det iofs inte vara några större problem med vinjettering, tycker jag.

Jag köpte nya linser..i rätt storlek denna gången :) De får funka som "fusk makro" ett tid framåt tills det finns cash till ett makroobjektiv :)

Första inlägget :)

Jo, fick idag 4 nyinköpte närbildslinser i posten. Jag köpte linser utan att fundera på det nämnvärt med måttet 55 mm för att använda det på mitt kit objektiv 18-55 mm. Nu får jag det inte att passa...
Jag googlade det och såg att det var då fel mått om jag skulle få det att passa, enligt den sidan skulle jag köpt 52 mm.

Det verkar inte vara någon som förklarat riktigt för dig hur du tar reda på filterdiametern.

Slå upp objektivet någonstans där data framgår, t.ex. på Scandinavianphoto. Där står:

o Brännvidd: 18-55mm
o Ljusstyrka: f/3,5-5,6
o Bländaromfång: f/3,5-22 / f/5,6-38
o Filterdiameter: 58mm
o Närgräns: 25 cm
o Garanti: 1 år
o Storlek: 68.5mm x 84.5mm
o Vikt: 200 gram

Filterdiametern ska alltså vara 58mm, och inget annat. Tittar du efter på objektivet så står det där också. En ring med ett streck igenom följt av "58mm".

Per.

PS. En överloppsgärning... kanske någon annan kan ha nytta av den lilla informationen. DS

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto