ANNONS
Annons

Närbildslins eller andra tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefines

Ny medlem
Hej!

Jag är ganska ny här (varit medlem ett tag men jag har glömt bort den här sidan haha).

Jag kom hem från ett fotoläger i tisdags.
På kollot finns det en ledare som jag kommer väldigt bra överens med som är fotointresserad (givetvis han är det på ett fotokollo...). Vi började prata om macro. Jag sa att jag ska köpa ett macroobjektiv. Då tipsade han om något man sätter mellan objektivet och kamerahuset. Jag förstod inte rikigt vad han menade men det blev tydligen jättebra bilder.

Vet ni vad det är?

Sen undrar jag vart man kan köpa billiga filter?

Det stämmer att man inte nödvändigtvis behöver ett makroobjektiv. Närbildslinser är ett alternativ. Raynox verkar en del på Fotosidan använda med framgång. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640
Canon har också en variant som heter 250D eller 500D.

Andra sätt att få närbildsmöjligheter är att använda mellanring, bälg eller att montera ett vidvinkelobjektiv bak och fram. Ett makroobjektiv är dock som regel smidigast. Ett billigt och bra Canon-makro är EF 50 mm f/2.5 som kostar ca 1300-1500 kr begagnat.

Det stämmer att man inte nödvändigtvis behöver ett makroobjektiv. Närbildslinser är ett alternativ. Raynox verkar en del på Fotosidan använda med framgång. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640
Canon har också en variant som heter 250D eller 500D.

Andra sätt att få närbildsmöjligheter är att använda mellanring, bälg eller att montera ett vidvinkelobjektiv bak och fram. Ett makroobjektiv är dock som regel smidigast. Ett billigt och bra Canon-makro är EF 50 mm f/2.5 som kostar ca 1300-1500 kr begagnat.

Tack så mycket!
Närbildslinser är ju billigare också. Visste inte att det hette så. Ska kolla upp det.

Tack så mycket!
Närbildslinser är ju billigare också. Visste inte att det hette så. Ska kolla upp det.

Det kan vara så att man får mest effekt av närbildslinsen med ett teleobjektiv. Med mellanringar är det tvärt om, där får man mer effekt desto kortare brännvidden är.

En sak värd att tänka på är att en närbildslins inte bara ändrar närgränsen, utan också fjärrrgränsen. Man kan inte få skärpa på "långa" avstånd.

En lins på två dioptrier (brukar kallas 2 eller +2 eller +2D) ger dig en fjärrgräns på 1/2 meter.
En lins på tre dioptrier (brukar kallas 3 eller +3 eller +3D) ger dig en fjärrgräns på 1/3 meter.
En lins på fyra dioptrier (brukar kallas 4 eller +4 eller +4D) ger dig en fjärrgräns på 1/4 meter.
En lins på N dioptrier ger dig en fjärrgräns på 1/N meter.

En stark närbildslins ger alltså ett mycket begränsat avståndsintervall att ställa skärpan på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar