** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Närbildsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

benttoe

Aktiv medlem
kaffebrus.com hade ett 4-pack med +1,+2,+4 och +10 för 250sek så jag köpte det. Sett en del bilder och videos med detta och det verkar absolut som ett helt ok komplement till dyra macroobjektiv, såg en användare som skruvade på alla 4 filtrerna och fick +17 förstoring.. suddigt utom precis i mitten.

Någon här som testa dem och kan ge åsikter om det.

*obs
Åsikter om att det är skräp och att man istället skall satsa på ett macroobjektiv undanbedes.
 
Närbildslinser är helt ok, jag använde det tidigare. Man får väldigt mycket kul för liten penning. Minns jag rätt så hade jag Hoya's linser.
 
Om man vet hur de fungerar är närbildslinser ett bra tillbehör i vissa lägen, men att blint köpa på sig ett "set" med +1, +2, +4 och +10 är även om det är billigt, kanske inte det allra smartaste.

Det finns två faktorer som är värda att först ta hänsyn till innan man skaffar linser för att ta på närmre håll. Den ena är vilka objektivbrännvidder man har tillgång till, och den andra är vilket näravstånd respektive objektiv har. Man gör en beräkning av vilket dioptrital näravståndet svarar emot, och använder det som utgångspunkt för vilken lins som kan vara vettigt att skaffa.

Om man dessutom vet att de optiska felen är mest uttalade långt från den optiska axeln, kan man oftast sortera bort de kortare brännvidderna, då det knappast är meningsfullt att sätta en närbildslins på en 18-55mm zoom som fokuserar till knappt 30 cm. Fokuseringen på Nikons normalzoom svarar mot fyra dioptrier, och bildvinkeln är så stor, att om man sätter på en lins med fyra dioptrier eller mer, kommer bildfelen att bli kraftiga. Närbildslinser är oftast mest meningsfullt med längre brännvidder, som en telezoom.

För att se dioptritalet som näravståndet motsvarar, mäter man längden på objektivet från sensorplanet och drar bort den från näravståndet. Man dividerar en meter med det som blir kvar, så får man dioptritalet för objektivets näravstånd.

Om man alltså har en telezoom 55-200 som fokuserar till ½ m och sticker ut 15 cm från sensorplanet, så har man ett näravstånd som svarar mot +3 dioptrier, och det är helt meningslöst att ha linser på +1 och +2 dioptrier. Eftersom man kan zooma för att ändra utsnitt, är det inte heller meningsfullt att häkta i omfånget precis där näravståndet är, så +4 eller +5 kan vara vettiga alternativ. Vid så starka linser bör de vara akromatiska för att man ska få bästa möjliga skärpa, då annars den kromatiska aberrationen i linsen sänker skärpan.

Med +5 på ett 200 mm objektiv kommer man till avbildningsskala större än naturlig storlek, så man kan komma in på riktig makrotagning, men vissa linsfel gör att det inte är lämpligt att använda det till reproduktion av föremål som kräver rätlinjig avbildning och plant skärpeplan. Frimärken går alltså bort när man tar med närbildslins. Det funkar perfekt för blommor och insekter däremot.

Det finns stora fördelar med att använda närbildslins. AF fungerar för finställning av skärpan, och stabilisering fungerar när man har det, så att man kan ta på fri hand.

Och eftersom man använder zoom för att justera avbildningsskalan, så behöver man inte mer än en lins, som man så klart ska välja efter vettiga kriterier.

Närbildslins fungerar bäst med smal bildvinkel, dvs tele. Med en telezoom kan det många gånger fungera bättre än många andra lösningar, inklusive makroobjektiv. Omkring 70 mm och uppåt (för APS) är bättre än kortare brännvidder.

Om dioptritalet är större än +3 blir de kromatiska felen så stora hos enkla linser att de sänker skärpan märkbart på bilderna. Om man ska ha starkare lins bör den vara akromatisk.

Det är meningslöst med linser som har lägre dioptrital än vad som svarar mot objektivets näravstånd. Man kommer visserligen lite närmre, men det ändrar inte avbildningsskalan mycket. Det är enklare att delförstora.
 
Om man vet hur de fungerar är närbildslinser ett bra tillbehör i vissa lägen, men att blint köpa på sig ett "set" med +1, +2, +4 och +10 är även om det är billigt, kanske inte det allra smartaste.

Det finns två faktorer som är värda att först ta hänsyn till innan man skaffar linser för att ta på närmre håll. Den ena är vilka objektivbrännvidder man har tillgång till, och den andra är vilket näravstånd respektive objektiv har. Man gör en beräkning av vilket dioptrital näravståndet svarar emot, och använder det som utgångspunkt för vilken lins som kan vara vettigt att skaffa.

Om man dessutom vet att de optiska felen är mest uttalade långt från den optiska axeln, kan man oftast sortera bort de kortare brännvidderna, då det knappast är meningsfullt att sätta en närbildslins på en 18-55mm zoom som fokuserar till knappt 30 cm. Fokuseringen på Nikons normalzoom svarar mot fyra dioptrier, och bildvinkeln är så stor, att om man sätter på en lins med fyra dioptrier eller mer, kommer bildfelen att bli kraftiga. Närbildslinser är oftast mest meningsfullt med längre brännvidder, som en telezoom.

För att se dioptritalet som näravståndet motsvarar, mäter man längden på objektivet från sensorplanet och drar bort den från näravståndet. Man dividerar en meter med det som blir kvar, så får man dioptritalet för objektivets näravstånd.

Om man alltså har en telezoom 55-200 som fokuserar till ½ m och sticker ut 15 cm från sensorplanet, så har man ett näravstånd som svarar mot +3 dioptrier, och det är helt meningslöst att ha linser på +1 och +2 dioptrier. Eftersom man kan zooma för att ändra utsnitt, är det inte heller meningsfullt att häkta i omfånget precis där näravståndet är, så +4 eller +5 kan vara vettiga alternativ. Vid så starka linser bör de vara akromatiska för att man ska få bästa möjliga skärpa, då annars den kromatiska aberrationen i linsen sänker skärpan.

Med +5 på ett 200 mm objektiv kommer man till avbildningsskala större än naturlig storlek, så man kan komma in på riktig makrotagning, men vissa linsfel gör att det inte är lämpligt att använda det till reproduktion av föremål som kräver rätlinjig avbildning och plant skärpeplan. Frimärken går alltså bort när man tar med närbildslins. Det funkar perfekt för blommor och insekter däremot.

Det finns stora fördelar med att använda närbildslins. AF fungerar för finställning av skärpan, och stabilisering fungerar när man har det, så att man kan ta på fri hand.

Och eftersom man använder zoom för att justera avbildningsskalan, så behöver man inte mer än en lins, som man så klart ska välja efter vettiga kriterier.

Närbildslins fungerar bäst med smal bildvinkel, dvs tele. Med en telezoom kan det många gånger fungera bättre än många andra lösningar, inklusive makroobjektiv. Omkring 70 mm och uppåt (för APS) är bättre än kortare brännvidder.

Om dioptritalet är större än +3 blir de kromatiska felen så stora hos enkla linser att de sänker skärpan märkbart på bilderna. Om man ska ha starkare lins bör den vara akromatisk.

Det är meningslöst med linser som har lägre dioptrital än vad som svarar mot objektivets näravstånd. Man kommer visserligen lite närmre, men det ändrar inte avbildningsskalan mycket. Det är enklare att delförstora.
Där du.. där fick jag svar på tal.
Tyvärr gav jag inte bakgrund till min historia.. men jag gör det kort här:

Följer folk på tumblr som köpt närbildslins med bra resultat, även mejlat och frågat om vad dem upplever bra och dåligt samt kollat runt vad som passar sig bäst gällande mm tal på objektivet.. efter detta kollade jag youtubeklipp, läste några recensioner.. och började sedan kolla om priser. Jag hittade +4 för 279sek på netonnet.. sen blev jag tipsad om ett 4set för 249sek vilket var mer prisvärt och ger större möjlighet till experiment.. och sen beställde jag det till mitt 50-200mm då det var mest passande.

SEN.. gick jag hit och ville höra åsikter :)
249kr kan jag ta.. om det är skit. Jag vet redan att det blir otroligt suddigt förutom i mitten.. men det är ett billigt alternativ för en amatörfotograf att experimentera med.

Här är ett av klippen jag såg.. som jag faktiskt blev imponerad utav: http://www.youtube.com/watch?v=Y_7nwDtYO4w
 
Jag vet inte om du missuppfattar, men det handlar inte om att man bara får skärpa i mitten. Man kan få god skärpa över hela eller större delen av bilden. Det där med "mitten" är en förenkling, och det är där bildvinkeln kommer in. Om man använder starka närbildslinser på ett objektiv med stor bildvinkel, dvs kort brännvidd, så kommer linsfelen, som blir värre långt från den optiska axeln, att vara uttalade, och man får effekten som du nämner, "skärpa bara i mitten".

Använder man å andra sidan ett objektiv med smal bildvinkel så är det "bara mitten" av avbildningen som kommer med, och man får skärpa över större delen av bilden.

Många har till och med uppfattat det som att det skulle handla om mitten av linsen, men också det är lite tokigt.

Två saker påverkar skärpan man kan få från en lins, och den ena är starkt knuten till dioptritalet och eventuell korrektion av kromatisk avvikelse, medan den andra hänger ihop med vinkeln från den optiska axeln. Den första gör att om linsen har högt dioptrital, kan den inte ge skarpa bilder om den inte är akromatisk. Det går inte att få skärpa med en lins på +10 dioptrier, och det gäller inte bara kanten. Det kan inte bli skarpt i mitten heller, eftersom de optiska felen hos en okorrigerad lins är stora vid ett så högt dioptrital.

Vinkeln från den optiska axeln, ut mot bildens kanter, gör att bildens skärpa är bäst utefter ett krökt plan. Avbildningen är inte plan, så som objektiv brukar korrigeras, utan skärpan fördelas utefter ett krökt plan. Dessutom finns andra optiska fel, komafel, som gör att det ändå inte kan bli riktigt skarpt om vinkeln från optiska axeln är stor.

Så okorrigerade linser likt de i setet är ganska dåliga när det gäller +4 och +10, men de är godtagbara för +1 och +2. Men -- eftersom de flesta objektiv vi har fokuserar på närmre håll än dessa dioptrital, blir såna linser rätt meningslösa. +2 kan vara bra om man har en telezoom som inte kommer närmre än omkring en meter, medan +1 knappast har något berättigande alls till moderna objektiv, av det enkla skälet att man får lika bra resultat om man tar från lite längre håll. Den ökar inte avbildningsskalan nämnvärt hos något objektiv. Förr, när teleobjektiv ofta inte fokuserade till nära håll, fanns ett visst berrättigande, men den lilla skillnad som en dioptri ger kan man lika gärna vara utan i nästan alla situationer.

Så jag menade nog att svaret skulle ge nyttig information. Visst är en kvarts tusenlapp inte särskilt mycket, men varför slänga pengar i sjön? Man behöver inte mer än en lins om man väljer rätt, och jag har presenterat urvalskriterierna i förra inlägget. Med exempelvis en +5 akromatisk lins på en telezoom med stabilisering, har man möjlighet att ta skarpa makrobilder av insekter och blommor och liknande på fri hand och med hjälp av AF för att pricka in skärpan ordentligt. Med +17 dioptrier, när man staplar alla linserna i setet med fyra på varann, kan man inte ta skarpa bilder alls (inte ens i mitten).

Om man vill komma billigare undan än att skaffa en akromatisk lins, kan man ta en enkel lins på +3 dioptrier till telezoomen och få en flexibel lösning som fortfarande kan ge skarpa bilder på blommor och bin, medan den är lite sämre för myror än om man har en akromatisk lins på +5. Och bilderna blir skarpa; det handlar inte bara om "mitten".
 
Fick filtrerna idag.. testade lite ute i dagsljus och inne med dåligt ljus, känns som bäst macrobilder med någorlunda fokus över hela bilden är runt 150mm.
Resultat finns här: http://bentphotos.tumblr.com/
Andra inlägget från dagsljus får man scrolla ned lite för att se.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar