Annons

När tekniken är viktigare än fotograferandet!

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Nu har det hänt mig..jag sålde min D70 i början av december för att köpa en D200..trodde jag skulle få den till mitten december så ingen ko på isen tänkte jag.. men har jag fått den nej då icke kommer väl i bästa fall i slutet januari enligt nikon...o då står man helt utan kamera..
missat hela julen o en massa andra härliga vinterfototillfällen..suck..vintervädret har ju varit så perfekt att fota i den sista månaden och nu grämer jag mig så otroligt mycket när jag tänker på vilka bilder jag kunde fått om jag väntat lite o inte bara varit så fruktansvärt sugen på den nya tekniken..är det fler än jag som har varit impulsiva utan att tänka efter först..jag inser nu att det inte är helt viktigt med senaste kameran utan att man faktiskt bara "har" en kamera..
 
Inga bilder?

Inga undanflykter nu :) . Langa upp ett par hundralappar så har du en ypperlig begagnad kompaktkamera från någon lokal fotoaffär.

Hade tidigare ett blixtkrig med sådana och en fotograf a la mini - hon vann, fast hennes vänterhandsgrepp sviktade ibland.
 

Bilagor

  • rich.jpg
    rich.jpg
    31.2 KB · Visningar: 746
Tror det är få som skriver här att man direkt ångat sig. Brukligt är väl att den som väntar på något gott inte/sällkan väntar för länge ;-) Är man photoholic är det ju helt klart jobbigt att leva utan kamera men det är då man tar fam sin alternativa, kanske analoga eller kompakt som substitut.
Även om jag tillhör de som är lite skeptisk har jag viss förståelse för den teknikintresserade för ävenb jag kan bli stimulerad att springa om jag köper nu löparskor och med fler rundor också bättre kondition. Kanske kommer några att fota mer med sin nya kamera och därmed kanske utveckla sin fotografering. Vem vet. Några ord som står min uppfattning nära är Terje Hellesös inledande ord, i Naturen som fotomotiv, om forografering och funderingarna när man inte ser sina bilder som tillräckligt bra:

Är det något jag glömt att tänka på? Kanske är min kamera inte tillräckligt bra? Dyrare och mer avancerade fotoutrustning kanske vore räddningen?
Nej, desvärre! Oavsett hur tekniskt avancerad utrustning du än har, kan den aldrig lära sig att tänka som du, lära sig att ta exakt de bilder du önskar etc. Kameran är bara ett verktyg som är programmerat att arbeta på ett vist sätt. Den är inte på långt när så avancerad som din hjärna. Kameran och filmen är livlösa och kalla och motarbetar dina egna synintryck.
(Terje Hellesö, Naturen som fotomotiv, s. 9-10)
 
johan.morck skrev:
Kameran >klipp> är inte på långt när så avancerad som din hjärna. )

Puuh, skönt att höra.
Men jag tror Terje skrev det innan han gick med i FS :--)

Men allvarligt så har du poänger Johan

Fast varför lades denna tråd i Nikon?
 
Jag tycker : Okay att beställe en ny kamera men varför i hela friden ska man sälja den man har innan man har fått den nya ?

Jag har läst en massa inlägg från snubbar här på fotosidan som gör så, varför ? Men som sagt, ni skyller er ju tydligen själva lite såhär i efterhand ;)
 
Jo visst är det så. Var glad att du upptäcker det tidigt. Bifogar bilder på ett par gamla kompisar. I stort sett hela mitt arbete om "Haga i Göteborg" är kört med dessa två. La´de av sedan? Nix, ingalunda de funkar likadant idag som då. Sämre bilder än med digitalkamera blir det väl? Nä, bättre eftersom de har den svartvita filmens dynamik.
Sämre än med mellanformat blir det i i alla fall.
!
Jo, visst men det har inte med kamerorna i sig att göra, det handlar enbart om negativformat.
Men vår ekonomi bygger på att alla ska gå på det som kommer. För det mesta går det vägen, de vet ju inget om det som varit eller är....;-)).
Us
 

Bilagor

  • de gamla kamerorona-s.jpg
    de gamla kamerorona-s.jpg
    53 KB · Visningar: 552
Rodney skrev:
Jag tycker : Okay att beställe en ny kamera men varför i hela friden ska man sälja den man har innan man har fått den nya ?

Jag har läst en massa inlägg från snubbar här på fotosidan som gör så, varför ? Men som sagt, ni skyller er ju tydligen själva lite såhär i efterhand ;)

Det kan jag berätta för dig. Många måste kanske ha loss pengarna från sin gamla kamera för att kunna betala en ny?? Få jag känner klarar att lägga så dyra saker som kameror "på hög" hur som helst.

//mt4base
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.