Annons

När nästa klipp? Tutorials

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Jag har börjat filma lite!

Jag söker efter hjälp om när jag ska klippa filmen, alltså hur jag ska göra för att det inte ska bli jump cut, eller när jag ska använda det?
Helt enkelt när filmen ska klippas? Med rörelse, utan, varför, hur?

En tutorial vore ju fint, där man får se olika sätt också. Har sökt och sökt men hittar i princip inget. Det finns så mycket tutorials om klipp program men inte om när man ska klippa.

Tacksam för hjälp

Det finns säkert gott om teorilitteratur som handlar om klippteknik. Numera finns väl det mesta på Youtube också. Sök t.ex. på "editing techniques in films".
Det brukar bli bäst om rörelser fortsätter åt samma håll i efterföljande klipp. Ska övergången vara hård eller mjuk? Vid tonande/upplösande övergång behöver man lite extra bildrutor till överlappande övergång. Filma alltid lite extra så man inte saknar material till övergångarna.

När man klipper beror på innehållet, bildmässigt eller ljudmässigt. J- och L-övergångar, dvs när man låter bild-respektive ljud från föregående klipp gå in i nästa kan vara effektfullt. Det finns förmodligen olika stilmässiga teorier.

Men det krävs ett bra redigeringsprogram för att klipparbetet ska bli effektivt som hanterar filmmaterialet icke-destruktivt, dvs man kan klippa och redigera utan att originalfilerna påverkas. (AKA non-linear editing).

Senast ändrad:
Moderskeppets Premiere Pro kurs nuddar vid ämnet.
Annars är det intressant att kolla på nyheterna o studera hur de klipper. Speciellt om du jämför det med en spelfim idag mot en i svartvitt förr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar