Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När man laddar ner bilderna...

Produkter
(logga in för att koppla)

Slow_shutter

Aktiv medlem
Har en 300D och undrar varför bilderna hamnar i oordning när man laddar ner dom till datorn? När jag ska ut på ett fotojobb och fota fornlänningar så måste jag ha koll på att bild ett verkligen ÄR bild ett osv..
Men när jag laddar in dom så tycker jag att den laddar de sista bilderna först och blandar lite..Varför?
 
Men den måste väl stämma i siffer-ordningsföljd. Alltså 000456, 000457 osv? Då är det bara till att sortera på namnet i datorn så får du dem som du vill ha dem.

Vänligen, Stergios
 
Jag har haft problem med det förut.

Jag blev paffad efteråt när jag upptäckte att jag inte har formaterat minnekortet i kameran, så fungerar det mycket bättre nu.

Så kanske kan det hjälpa dig bättre med att formatera minnekortet?

// Sara
 
Jag formaterar minneskortet varje gång jag tömt det.
Gå in under menyn i kameran och tryck på jump 2 gånger. Längst ner i den manyn finns valet Format. Välj det och tryck yes -> KLART

Se också till att du har löpande numrering påslagen i kameran så fortsätter den att räkna upp i ordningsföljd oavsett minneskort och formatteringar
 
Använd Photo Mechanic och sortera efter fotograferingsdatum så får du bilderna i rätt ordning oavsett vad de heter. Och då kan du döpa om och numrera dem med lämpligt namn och nummer.
 
Om du använder shift för att markera alla filer, så markera sista bilden först -> håll ner shift -> markera första bilden. Då hamnar de rätt direkt. Annars så hamnar (bara) sista bilden först. Vet inte hur det blir med kommandot 'markera alla'.

Detta gäller när man använder Windows filhanterare och ska kopiera över filer.
 
Hej igen!

Är fortfarande lite vimsig på hur man egenligen ska svara här på forumet! Sorry för mitt förra svar som var hemskt dåligt och otydligt! Så skriver jag nu igen och berättar tydligare hur det kom sig med att jag inte hade formaterat mitt minnekort förut osv.

Det var så här...
Jag var dum och klantig när jag fick mitt minnekort (som var större än mitt förra minnekort) då blev jag SÅ irvig och började fotografera direkt.
När jag har fotograferat ca 500 bilder, så upptäckte jag att jag inte kunde ladda upp bilderna på hårddisken eftersom datorn sa att man inte kunde hitta något minnekort i min kamera.
Självklart blev man ju skitsur på minnekortet och datorn/drivrutinen DÅ! (Jag trodde att det var något skumt över dem.)
Samt jag ville inte ta bort alla bilderna och var tvungen att ladda upp bilderna MANUELLT! *dumma sara*
Så det hade pågått i cirka två (hum hum) månader, så en dag kom jag på att jag inte hade formaterat det nya minnekortet.

AHA, nu fungerar det att ladda upp bilderna automatiskt efteråt.

PINSAMT!!! Efter bakläxan formaterar jag minnekortet VARJE gång efter jag tömt det... :D

Tack att du, Kristoffer, hjälpte till att förklara hur man formaterar... :)!

Glad påsk!
// Sara - efterklok... :D
 
Lars Johnsson skrev:
Du kan givetvis ladda ner bilderna till datorn vare sig du formaterar kortet eller inte.

Ja, självklart, men min poäng med icke-formatering-kort och formatering-kort, är att det sker nu automatiskt att ladda upp bilderna.

När kortet inte var formaterad, så var jag tvungen att spara varje bild maunellt in på hårddisken liksom.
Jag laddade upp alla bilderna i ett bildbehandlingsprogram, sen därifrån sparade jag varje bild själv.

Så efter formateringen skedde det automatiskt in på håddisken med "namn/siffrorna" på varje bild efter några klick på musen liksom, så behövde jag inte spara varje bild manuellt.

//Sara

ps. jag har inte XP, därav maunell behandling av laddningen av bilderna innan formateringen av minnekortet... Jag använder programmet ZoomBrowser EX som finns med i kamerapaketet när jag köpte min 300D. ZB EX sköter uppladdningen av bilderna. ds.
 
Innan jag hade windows XP kunde jag ladda ner bilderna utan att formatera kortet. Om du formaterar kortet eller bara " raderar " bilderna på det har ingen betydelse för nästa nerladdning
 
Lars Johnsson skrev:
Innan jag hade windows XP kunde jag ladda ner bilderna utan att formatera kortet. Om du formaterar kortet eller bara " raderar " bilderna på det har ingen betydelse för nästa nerladdning

Ja, om det verkligen fungerar för dig så. Men det gjorde inte för mig alls och jag ville bara berätta om min bakläxa för Jonna.

Så min poäng med mina inlägg var att det sker automatiskt nu efter när jag hade formaterat kortet.

Innan det fick jag göra allt manuellt, liksom tusentals klick på musen och döpte och sparade varje bild själv...

Nu räcker det med några klick på musen, så gör datorn "allt" själv, den sparar varje bild automatiskt m.m. Jag behöver inte döpa och spara varje bild nuförtiden...

//Sara
 
ohåj vilka disskusioner det blev :p
Jag formaterade kortet och nu hamnar dom i ordning när jag laddar ner dom!! *yey*
Och nu formaterar jag kortet efter varje gång jag tömt det!
Jag använder XP och har aldrig haft några problem med själva nerladdningen..bara att dom hamna i oordning..
Tack så mycket alla! : ))
 
Ordningen bilderna hamnar i ställer man in i mjukvaran. Där brukar man välja mellan nummer-ordning, bokstavs-ordning, datum & tids-ordning, plus en del andra alternativ. Givetvis har det ingenting att göra med om du formaterade eller bara raderade bilderna på kortet innan du började om att ta nya bilder på det.
 
Ja juste, glömde säga att jag ändrade filnumreringen till automatisk återst.
Och nu fungerar det bra verkar det som.. : )
 
Slow_shutter skrev:
Ja juste, glömde säga att jag ändrade filnumreringen till automatisk återst.
Och nu fungerar det bra verkar det som.. : )

Jonna, sen går du upp i menyn på det programmet du använder för att se på bilderna. Exempelvis Canons ZoomBrowser eller andra som ACDsee, ThumpsPlus eller måmga andra.
Titta i menyn under View så hittar du något som heter "sort by" där ställer du in i vilken ordning bilderna sorteras och hur de gör det. Där är då alternativ som shooting date, name eller annat.

Har du automatisl återställning så börjar nummret om på 1 varje gång. Annars fortsätter nummret på det du slutade med sist du tog en bild
 
Men asså, mitt problem hade inget med ACDsee (som jag använder dårå) att göra..
Men iaf, så har det löst sej!
Tack Tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.