Annons

När komponerar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Komponerar du bilden i exponeringsögonblicket, eller senare genom beskärning?

Jag tänker på situationer med motiv som rör sig mycket snabbt, flygande fåglar, vindsurfare mm.

Tar du bilden med mittre fokuspunkten, motivet i mitten av bilden med tillräckligt luft runt motivet för att allt ska komma med och för att vara säker på att fokuseringen fungerar, och beskär i efterhand för att få en intressantare komposition?

Eller komponerar du direkt i exponeringsögonblicket? Väljer annan fokuseringspunkt kanske? Byter du ofta fokuseringspunkt, eller kör du mest med den mittre?

Mitt önskemål är en tight och intressant komposition redan från exponeringen för att få roligare original/dia och mindre efterarbete, men risken att missa motivet eller delar av det är större.

Vore intressant att höra hur ni gör vid fotografering av snabba motiv!

M v h
Tomas
 
jag komponerar nog alltid i exponeringsögonblicket...typ rikta in på motivet, skärpa, placera motivet där jag vill ha det, tryck av.

oberoende om jag fotar snabba eller stillastående motiv så gör jag så...
 
Jag gör tvärt om när jag fotar hockey, siktar på en situation med mittfokuspunkten på något centralt och skjuter. Tittar vad det blev när jag kommer hem och beskär efter tycke och smak. Ibland blir det inte vad jag trodde det skulle bli, men jag hittar något helt annat i bilden som är värt att spara.
 
Jag beskär ofta - men för det mesta väldigt lite. (hur lät det?)

Jag menar...

När jag framkallar mina bilder från RAW i Capture One så är det så otroligt smidigt och snabbt att göra en liten, liten justering. Om det är något litet i bilden som kan göras bättre genom att bara beskära några millimeter - så gör jag det.

Beträffande actionfoto så placerar jag nog i 7 av 10 fall objektet i mitten. Jag har ofta fokuspunkten låst i centrum. EOS10D visar ju inte heller 100% av sökarbilden, vilket stör mig en del. Därför fegar jag ibland när jag komponerar för jag känner att jag inte har full koll.

Mvh/Peter
 
Jag komponerar i exponeringsögonblicket. Det lyckas ofta hyggligt! Sen gör jag korrigeringar genom att beskära... Men jag vill ju ha ut max upplösning, så därför är målet alltid att jag ska komponera så bra som möjligt från början och behöva beskära så lite om möjligt!
 
Jag komponerar i exponeringsögonblicket, med marginaler för eventuell beskärning.

Annars brukar jag komponera vid pianot - Men det är ju en helt annan sak ;-)
 
Jag försöker mer och mer göra kompositionen i fotoögonblicket, men är det mycket snabba rörelser tycker jag inte att autofokusen på min KM A200 hinner med riktigt (handhavandefel?), även om jag i förväg bestämmer vilken fokuspunkt som den skall använda. Vid mina måsbilder här på FS körde jag på manuell fokus och lite mindre bländaröppning, och såg till att ha en del luft runt måsarna för att vara säker på att få med hela. Sen blev det ju en del beskärning i datorn i efterhand...

Wrestlingbilderna (på FS) är också beskurna i efterhand, mest för att kameran inte automatiskt skulle blända ned när jag zoomade in, eftersom jag ville ha så korta slutartider det bara gick (har ännu inte haft råd att skaffa mig en riktig blixt). Där körde jag med autofokus i mittpunkten.
 
beroende på vad jag ska fota så blir det olika....är det t.ex. så att jag sa fota ett åk eller ett hopp/dropp på skidor, ja då vet jag ju var mitt motiv kommera tt dyka upp så då komponerar jag bilden direkt. eller försöker iaf göra det så bra som möjligt.

är det däremot under mer primitiva förhållnaden, plötsligt uppdykande motiv eller under en fotbollsmatch där man inte riktigt vet vad som komem ratt hända som fotar jag mest med händelsen i centrum o beskär bilden i efterhand om det behövs...
 
Arlemo skrev:
Komponerar du bilden i exponeringsögonblicket, eller senare genom beskärning?

Jag tänker på situationer med motiv som rör sig mycket snabbt, flygande fåglar, vindsurfare mm.

Tar du bilden med mittre fokuspunkten, motivet i mitten av bilden med tillräckligt luft runt motivet för att allt ska komma med och för att vara säker på att fokuseringen fungerar, och beskär i efterhand för att få en intressantare komposition?

Eller komponerar du direkt i exponeringsögonblicket? Väljer annan fokuseringspunkt kanske? Byter du ofta fokuseringspunkt, eller kör du mest med den mittre?

Mitt önskemål är en tight och intressant komposition redan från exponeringen för att få roligare original/dia och mindre efterarbete, men risken att missa motivet eller delar av det är större.

Vore intressant att höra hur ni gör vid fotografering av snabba motiv!

M v h
Tomas

Jag har alltid ambitionen att komponera i exponeringsögonblicket. Även på flygande fåglar. Visst händer det att jag beskär, men helst inte alls eller så lite som möjligt.

Tidigare körde jag med manuell fokusering och behövde då inte bry mig om fokuspunkter, men med den utrustning jag har idag fungerar AF utmärkt. Då väljer jag en fokuspunkt som ligger ungefär där jag vill ha fågeln och komponerar i sökaren.
 
Om det sitter fel glugg på kameran och jag inte hinner byta så beskär jag, annars så försöker jag krama ur varenda pixel från min digitalare.
 
De enda bilder som jag från början planerar att beskära är sportbilder -mest för att jag ofta har för kort brännvidd men ibland även p.g.a fokus. När jag tar andra bilder strävar jag alltid efter att komponera rätt från början -kan hända att jag beskär i efterhand men det är ovanligt.
 
Jag komponerar alltid vid fototillfället, ett utmärkt hjälpmedel är det stödraster som man kan aktivera i sökaren på många DSLR kameror. Men självklart är jag ingen motståndare till efterbearbetning för det, att beskära en bild i efterhand är också vanligt, det beror ju på vad man vill använda den till...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.