Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När kommer : Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Christer,

Ja, det tycker jag låter rimligt. Det känns som om objektivet är en vettig kompromiss genom att det är lätt att ta med, ger hyfsat bra resultat och har ett rimligt pris.

Jag har inte hunnit ta så många bilder med det förutom de jag använde i jämförelsen, men jag tror att jag kommer att ha det monterat ganska ofta när jag tar med kameran utan att direkt ha planerat någon fotografering men vill vara beredd när det dyker upp något motiv. Fast 50mm-gluggen får nog hänga med också eftersom den är liten och lätt och får plats i ett litet fack i kameraväskan.

/Staffan

En sportvinkling om objektivet

Idag var det fotboll igen och jag tog en 60 RAW-bilder. Vädret var soligt men med plötsliga mörka moln.

Jag har alltid kameran ställd på +2/3 när jag fotar fotboll och började idag med ISO200 som gav genomsnittsbländare 8 vid 1/250del.
Om jag zoomar ut till 200mm måste jag ju ligga över 6,3 annars låser sig kameran. Så fort solen går i tjockt moln måste jag vara uppmärksam och ändra ISO till 400.
Nu kommer min fråga: Detta att jag alltid ställer upp kameran +2/3 ger det någon förlust av något slag? Jag får ju i gengäld lite bättre bländare som ju måste vara positivt.

När jag sedan "framkallar" bilderna i Rawshootern kan dom som standard ha lite högdager pixelklipp i checkgrafiken men då ställer jag generellt på alla tagna bilderna ner exponeringen cirka -1/2 och då försvinner högdagerpixelklippen.
Detta att jag medvetet justerar upp respektive ner ger det någon kvalitetsförlust?
Jag kan inte se det på bilderna.
Är det någon som kan detta?

Nu har man jobbigt nog uppmärksammat vad som skiljer kit-optiken från 350D (18-55 mm II) och 300D (18-55 mm I). Skärpan har blivit. Så nu är bara frågan hur man ska göra.

Med andra ord, jämförelser jag hittills sett är inte längre aktuella :(

(även om det är kul att veta att man har ett bättre kit-objektiv än 300D.

Re: En sportvinkling om objektivet

Christer1 skrev:
När jag sedan "framkallar" bilderna i Rawshootern kan dom som standard ha lite högdager pixelklipp i checkgrafiken men då ställer jag generellt på alla tagna bilderna ner exponeringen cirka -1/2 och då försvinner högdagerpixelklippen.
Detta att jag medvetet justerar upp respektive ner ger det någon kvalitetsförlust?
Jag kan inte se det på bilderna.
Är det någon som kan detta?
Om du har fått högdagerklipp så har du "brännt" ut information (oftast i himlen antar jag). Dvs du kan inte extrahera någon information alls ur dessa områden hur mycket du än justerar ner exponeringen.

Man bör alltid exponera så "långt åt höger" som möjligt men aldrig "förbi kanten", då är det bättre att hålla sig lite längre till vänster och sedan justera upp exponeringen (för i mörka områden finns det oftast viss information lagrad).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar