Annons

När kom photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

moorflax

Aktiv medlem
Jag har ett litet delikat problem.
Tänkte delge mina elever historien om Photoshop,
men jag hittar nästan inget vettigt om det när jag söker på google.
När kom den första versionen? (1990?)
Vad har tillkommit version för version?
Vad kostade den första?
osv, osv...
Någon som vet någon bra hemsida om detta?
I värsta fall får jag väl ringa Adobe men de
brukar inte va så pratglad och supporten har ju ingen direkt koll på sånt.
 
Tack!
Det var många riktigt bra länkar!
Visste ni att första photoshop utvecklades för att George Lucas och hans medarbetare skulle kunna producera första episoden av Stjärnornas krig?

Detta och mycket mer hittade jag bland länkarna ovan.
 
Det här väcker många minnen till liv.

Det första bildprogram jag arbetade i hette Photomac och kom runt 1988 om jag inte minns helt fel. Jag hade då en Macintosh II med en CPU hastighet på hela 16 MHz och hela 20 MB RAM minne, härddisken var på 60MB.
På den tiden fans det inga färgskrivare utan man var tvungen att skriva ut färgseparationer på en fotosättare och från dessa gjorde man sedan en färgkopia (Chromalin). Jag kommer ihåg att jag gjorde en fotoillustration i A4 format som tog 5 timmar att separera. Jag var också tvungen att släpa med mig min dator till fotosätteriet eftersom det inte fans några lagringsmedia som kunde ta min jättefil som jag tror var på hela 4 MB. Jag fick senare(1989) tillgång till en kopia på föregångaren till Photoshop Barney scan, och året därpå en beta på första Photoshop.
Vad den kostade när jag senare köpte version 1.0 kommer jag inte ihåg, men hela programmet låg på två 700kb disketter.

Ja...sen dess har det ju hänt lite....
 
Exakt var ramen kostade kommer jag inte ihåg men jag tror det var 7-8 tusen styck. Datorn gick på runt 50.000 med tillbehör, bla en scanner med 72 dpi!
 
Det här känns litet konstigt att tipsa om, eftersom jag är förläggare till boken. Hursom, Anna Dahlgren på konstvetenskap i Stockholm har skrivit en bok om digitala manipulationer i press, konstfoto och reklam under 90-talet och ett av kapitlen handlar om historien om Photoshop.
"Fotografiska drömmar och digitala illusioner" heter boken, som kom ut alldeles nyligen. Jag tror inte det finns så mycket skrivet kring detta tidigare. Inte i bokform i alla fall.
 
Om du inte ska läsa något annat så läs iaf artikeln av Jeff Schewe. Han har varit med länge. När jag skrev milstolpen om Photoshop i Kamera & Bild så plöjde jag igenom allt jag kunde hitta om Photoshop historia. Finns en del, men kanske mindre än vad man tror, speciellt om de tidigare versionerna.



moorflax skrev:
Tack!
Det var många riktigt bra länkar!
Visste ni att första photoshop utvecklades för att George Lucas och hans medarbetare skulle kunna producera första episoden av Stjärnornas krig?

Detta och mycket mer hittade jag bland länkarna ovan.
Nope, det stämmer tyvär inte, även om det hade varit häftigt. Även om John blev inspirerad av Star Wars och såg en marknad för att ha specialeffekter i filmer så var det här ett antal efter Star Wars.

John Knoll arbetade inte med Star Wars när den kom i början, även om han var Visual Effects Supervisor för Speciel Edition när den släpptes.
Vad jag vet så började John arbeta på ILM först 1986, vilket är 9 år efter A New Hope släpptes(1977), och 3 år efter Return of the Jedi. Display(som blev Photoshop) påbörjades runt 1987, cirka 10 år efter första Star Wars filmen.

Datorerna som användes i Star Wars - A New Hope var specialbyggda enheter och i första hand till för att styra modeller och timing, men specialeffekterna var fysiska och inte digitala.

Som lite kuriosa kan jag nämna att John var Computer Graphics Project Designer för filmen The Abyss som vann en oscar för bästa visuella effekter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.