Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När går iPhoto i taket?

Produkter
(logga in för att koppla)

peranders

Aktiv medlem
Senaste iPhoto för Yosemite gäller frågan. När går iPhoto i taket, någon som har koll? Röjer just nu i en samling på 36000 bilder (där många går att rensa bort) och cirka 200 GB. Funderar på att låta Canon Imagebrowser EX och/eller Digtial Photo Professional sköta bildhanteringen.

För övrigt ska det inte vara några problem med att ha ett Iphotobibliotek på 36000 (eller 48000, som jag har haft) bilder. Mer än att det är svårt att få översikt ... Att gallra är aldrig fel.

Men tänk på:

1. Datorns hårddisk bör aldrig vara fylld till mer än 90 procent. Annars blir den långsam och, i värsta fall, buggig.

2. Kraftfullare processor gör att ett stort Iphotobibliotek öppnas snabbare och flyter på bättre när man bläddrar. Givetvis fungerar det också mycket bättre om det ligger på en ssd istället för vanlig snurrdisk.

2. Kraftfullare processor gör att ett stort Iphotobibliotek öppnas snabbare och flyter på bättre när man bläddrar. Givetvis fungerar det också mycket bättre om det ligger på en ssd istället för vanlig snurrdisk.

Datorns processor/processorer påverkar nästan ingenting för upplevelsen av hur pass snabbt det går att nyttja sitt bildbibliotek. Det som är helt avgörande är hur snabb disk man har samt RAM-minne.

Det är min dotters Mac så det måste vara enkla procedurer.

Om det ska vara enkelt så ska du väl knappast ersätta iPhoto med program från Canon, Apple har betydligt större kompetens vad gäller att skriva användarvänlig programvara. Om nu gränsen går vid 200 000 så finns det väl ingen anledning att ändra något om det fungerar nu.

Enklare att söka på person om man har alla bilderna i ett bibliotek. Annars är man ju styrd till att söka per år och det är inte alltid önskvärt.
Finns det ansiktsigenkänning eller menar du att du har taggat ALLA bilder med ALLA på bilden närvarande personer med namn, som du känner till?

Det finns ansiktsigenkänning och iPhoto kommer även själv med förslag när man har börjat lägga in namnen. Om man gör detta redan från början när man lägger in bilderna så får man ett smart bibliotek baserat på personer. Väldigt fiffigt och lätt att använda tycker jag.

Det finns ansiktsigenkänning och iPhoto kommer även själv med förslag när man har börjat lägga in namnen. Om man gör detta redan från början när man lägger in bilderna så får man ett smart bibliotek baserat på personer. Väldigt fiffigt och lätt att använda tycker jag.
Det förenklar ju
Själv sätter jag knappt ngra etiketter på ngt

Antar ni är medvetna om att både iPhoto och Aperture kommer gå i graven. Apple kommer alltså inte fortsätta utveckla dem.
De kommer ersättas av ett nytt program som kommer heta Photos.
Enligt ryktena kommer funktionaliteten ligga någonstans mitt emellan de båda. Detta är rykten som sagt.
Apple har sedan start alltid kritiserats för den udda egensinniga databas/katalog lösning man valde. Den kommer säkert inte se likdan ut i Photos.
Photos kommer släppas någon gång inom de närmaste 6 månaderna. Den kommer säkert ha någon form av konverterare för att användarna skall kunna ta steget från de gamla programmen till det nya.

Några konkurrenter som t.ex. Adobe har redan tagit fram lösningar för att konvertera från iPhoto & Aperture till LR.

Så att ligga kvar i iPhoto kommer vara en återvändsgränd.
Det bästa är nog att avvakta och se vad nya Photos blir för något. Det finns ännu ingen version släppt till ens utvecklare så mycket lite är känt.
Sedan avgöra om man skall ta klivet över till någon konkurrent eller köra Photos.

Antar ni är medvetna om att både iPhoto och Aperture kommer gå i graven. Apple kommer alltså inte fortsätta utveckla dem.
Enligt ryktena kommer funktionaliteten ligga någonstans mitt emellan de båda. Detta är rykten som sagt.
Apple har sedan start alltid kritiserats för den udda egensinniga databas/katalog lösning man valde. Den kommer säkert inte se likdan ut i Photos.
Photos kommer släppas någon gång inom de närmaste 6 månaderna. Den kommer säkert ha någon form av konverterare för att användarna skall kunna ta steget från de gamla programmen till det nya.

Några konkurrenter som t.ex. Adobe har redan tagit fram lösningar för att konvertera från iPhoto & Aperture till LR.

Så att ligga kvar i iPhoto kommer vara en återvändsgränd.
Det bästa är nog att avvakta och se vad nya Photos blir för något. Det finns ännu ingen version släppt till ens utvecklare så mycket lite är känt.
Sedan avgöra om man skall ta klivet över till någon konkurrent eller köra Photos.

Du vet många oss oss Apple hjärntvättade sektmedlemmar använder ju Apples program/appar bara för att det är Apples oavsett om de är bäst eller inte. ha ha Och sen är ju iCloud så väl integrerat i Iphoto och Aperture.

Jag växlade upp från iPhoto till Aperture och har varit väldigt nöjd med det, har nu ändå börjat byta över till LR just pga att Aperture kommer att gå i graven. Delvis använder jag dock Iphoto fortfarande.

Jag kör iPhoto och Aperture till att skapa böcker och kalendrar. Också till att göra bildvisningar för mindre databegåvade. Eftersom jag inte har mina raw-bilder där kan de inte ställa till så mycket.

De sista 2 fotoböckerna och klandren jag beställde före jul blev tyvärr en skakig resa. Buggar i både iPhoto och Aperture. Sedan gick beställningarna igenom enligt deras websida men försvann sedan i deras system så beställningen aldrig kom vidare.

Så jag vill nog påstå att programmen redan är dåligt underhållna. Har tyckt att Apple alltid har varit bra när jag använt dem tidigare. Fast inte den gången. Riktigt usla faktiskt.
Så det får nog bli Crimson eller liknande i framtiden.

Skall just ringa Apple och tala om för dem vad jag tycker om dem. Den sista boken som kom efter sju svåra år har moaré i trycket på ett par sidor.
Finns inte i bilderna utan har uppstått i tryckningen. Som gammal räv från pappersindustrin som har hanterat många reklamationer ser jag sådant direkt och vet också varför de uppstår.

Så jag tycker Apple helt har tappat bort kvalitetskontrollen.

Jag är ganska säker på att övergången från iphoto till photos inte kommer att vara mer komplicerad än en vanlig uppdatering (men kommer förmodligen att ta mycket längre tid). Och funktionaliteten kommer att vara ännu bättre. Förmodligen tillkommer stöd för att skriva metadata direkt i exif och annat som vi saknat.

Om det är ett helägt dotterbolag som trycker eller de lägger ut det är svårt att säga. Däremot hantera apple alla frågor och kundsupport.
Så min kontakt rörande alla frågor är Apple.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto