Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När går iPhoto i taket?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ganska säker på att övergången från iphoto till photos inte kommer att vara mer komplicerad än en vanlig uppdatering (men kommer förmodligen att ta mycket längre tid). Och funktionaliteten kommer att vara ännu bättre. Förmodligen tillkommer stöd för att skriva metadata direkt i exif och annat som vi saknat.

De som bör och är mest oroade är de proffs som kör aperture och har mycket arbete investerat där i redigering mm.
Förmodligen blir inte Photos en ersättare utan något där originalen skall ligga i iCloud och kunna ses på alla Apple enheter man äger. Fast det är bara att vänta och se om Photos blir fågel eller fisk.

Bland anar skall man kunna använda plug-ins. Så utvecklare skall kunna bygga på funktionaliteten. Nu har inte ens utvecklare fått se någon beta eller presentation. Så släppet av Photos bör ligga en bit fram i tiden.

Senaste iPhoto för Yosemite gäller frågan. När går iPhoto i taket, någon som har koll? Röjer just nu i en samling på 36000 bilder (där många går att rensa bort) och cirka 200 GB. Funderar på att låta Canon Imagebrowser EX och/eller Digtial Photo Professional sköta bildhanteringen.

Mitt iphoto bibliotek är större och det har jag lagt i sin helhet på en 2,5" extern hårddisk från seagate 1TB och det funkar bra. Jag har en 500GB 13" MBP och det blev för trångt på hårddisken. Jag vet alltså inte när iphoto går i taket utan bara att datorn blev full och nåt behövde göras.

Hur kör ni back-up på detta? iPhoto och aperture lägger ju allt i ett stort paket som innehåller det mesta. Det gör att den snabbt blir stor. Tittar man vad som finns det är det allt från plist flier till databasen.
Jag har inte mycket i mitt iPhoto/aperture och har inga av mina raw-filer. Ändå är det på 30 Gb.
Skulle jag haft det som idag ligger i LR och motsvarar 1 Tb bara i bilder och sidecars så skulle det vara en mardröm att sätta upp en regelbunden back up på till en annan disk med hjälp av t.ex. SyncMaser. Det skulle ta dagar kanske någon vecka att köra igenom första gången.

Det är lätt att komma åt innehållet. Markera biblioteket => Högerklicka => Välj Visa paketets innehåll. Masters = originalfilerna

Bilagor

• Skärmavbild 2015-01-15 kl. 21.30.57.png
    Skärmavbild 2015-01-15 kl. 21.30.57.png
    50.6 KB · Visningar: 26
  • Skärmavbild 2015-01-15 kl. 21.31.13.jpg
    Skärmavbild 2015-01-15 kl. 21.31.13.jpg
    24.6 KB · Visningar: 29
JO så långt är jag allt med dig. Fast sedan då.
När jag kör back-up på mina cirka 55 000 bilder så har jag dessa organiserade i mappar.
För att få lagom stora jobb i Gb har jag dessa i huvudgrupper med 5 år st.
De sista 5 åren är givetvis större än den tidigare eftersom kamerorna är mer högupplösta.
Mappen 2011-2015 innehåller 893 Gb. Detta trots jag rensar mina bilder mycket hårdare och att jag inte kör kulspruta särskilt ofta.

Så om jag tog alla mina bilder och körde in dem i Aperture eller iPhoto skulle jag få besvär att kopiera innehållet som finns i Aperture library i delar och sedan få ihop det så jag kan öppna back-upen senare.

Det är mycket enklare med LR där katalogen och annat ligger separat och bilderna för sig.
Eftersom jag skriver metadata till sidecars så räcker det att jag har bilderna och sidecars för att jag skall kunna återskapa bilderna igen i LR om allt går snett.
Bland annat detta är ett av skälen till att Apple fått kritik för hur de byggde upp iPhoto.
Tror inte de kommer göra på samma sätt i Photos.

JO så långt är jag allt med dig. Fast sedan då.
När jag kör back-up på mina cirka 55 000 bilder så har jag dessa organiserade i mappar.
För att få lagom stora jobb i Gb har jag dessa i huvudgrupper med 5 år st.
De sista 5 åren är givetvis större än den tidigare eftersom kamerorna är mer högupplösta.
Mappen 2011-2015 innehåller 893 Gb. Detta trots jag rensar mina bilder mycket hårdare och att jag inte kör kulspruta särskilt ofta.

Så om jag tog alla mina bilder och körde in dem i Aperture eller iPhoto skulle jag få besvär att kopiera innehållet som finns i Aperture library i delar och sedan få ihop det så jag kan öppna back-upen senare.

Det är mycket enklare med LR där katalogen och annat ligger separat och bilderna för sig.
Eftersom jag skriver metadata till sidecars så räcker det att jag har bilderna och sidecars för att jag skall kunna återskapa bilderna igen i LR om allt går snett.
Bland annat detta är ett av skälen till att Apple fått kritik för hur de byggde upp iPhoto.
Tror inte de kommer göra på samma sätt i Photos.

Nu är det lite sent att förändra ditt arbetssätt i Aperture, när det ska ersättas (och för att du verkar ha hittat på ett eget sätt att använda programmet.) Men du vet väl att du kan ha Aperture uppsatt på ungefär det sätt som du vill ha det. Bilderna precis där du vill ha dem, och resten samlat på ett ställe. Sedan backupar du det du vill, när du vill. Med eller utan Time Machine, eller vad du själv väljer.

Jo det vet jag. Nu använder jag som sagt i Aperture för att hantera mina raw-bilder. Enbart för att skapa bildvisningar, göra kalendrar och böcker som skall tryckas.
Så det enda jag importerar är färdiga jpg jag har exporterat ut från LR.

Ok, det framgick ju inte direkt att du visste det när du skrev "Det är mycket enklare med LR där katalogen och annat ligger separat och bilderna för sig", men nu vet jag.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto