Visst att köpa ett dyrt kamerahus är ingen sparbössa men det är ju också så, att eftersom kapitalförstöringen är snabb så kan man få mycket för pengarna om man inte köper kamerahus precis i början av produktcyklerna och det har väl du också skrivit tror jag. Andra saker som exv. mjukvara bör man väl snarast köpa så snart de kommer ut om man vill utnyttja produktcyklerna maximalt.
Det är väl också så att om man undviker de absolut mest extrema kamerorna såsom A9, så kan man ju få mer för pengarna eftersom det ofta är ganska lite man får på marginalen när man köper de dyraste kamerahusen.
Jag tror faktiskt att inköp av en verkligt dyr och fin systemkamera för många kan kvala in som "mitt sämsta inköp" som lokalblaskan Waxholms Lotsen brukar ställa till någon intomte i varje nummer. För många blir systemkameran nog ofta liggande där som ett dåligt samvete när den första nyhetens behag falnat och annat kräver uppmärksamhet.
Tror du har helt rätt i ovan för många fall (sedan finns det ju alltid yrkesfotografer och liknande som verkligen pressar det maximala ur sin utrustning dagligen).
Gällande mjukvara så varierar det nog lite. Tex. för spel på dator och konsol så brukar det vara extremt dyrt i början (kan kosta mellan 500-800), för att bara efter något år falla kraftigt (ofta nere runt 200).
För viss hårdvara, typiskt från Apple, så sjunker nästan aldrig priset (inte förrän om något år när det kommer en ny ersättare och de gamla kampanjas ut), och då lönar det sig normalt bäst att vänta till nysläpp och köpa precis i början av produktlivscykeln.
Men gällande kamerautrustning så håller jag med; vänta om man kan ett par år tills priset gått ner lite, fler kampanjer och reor dyker upp, cash back på produkterna, eller tills det finns ett hyfsat andrahandsutbud att buda på.
Ibland kan man dock ha lite tur precis vid lansering att det kan vara vissa introduktionskampanjtillfällen, och cash backs (även om det är lite ovanligare). Tex. så när D750 var precis nylanserad så var den på mellandagsrea efter jul, och dessutom hade Nikon bra cash back på objektiv.
Samma sak när Canon 6D fortfarande var relativt ny; var på kampanj för 9990 ett par tillfällen bara efter något år, och då ingick dessutom kittobjektiv (24-105/3,5-5,6 IS, inte världens bästa, men hade gått att sälja) och en Wacom-ritplatta för ca 2500.- på köpet (samt Lr i ett år).
Var riktigt nära att jag slog till, men hade blivit lite knepigt med två liknande, men inkompatibla system (även om kameran var grymt fin på den tiden).
Som tur var att jag inte slog till, för den rätt så nyss lanserade D610 dök strax därefter upp för 9995. Även om det var utan något kittobjektiv (fick tag på en 50/1,8, som jag gillar bättre än kitzoomar, för 995 på kampanj) och Wacom-platta (hade redan en, så inget jag saknade) så slog jag till på det istället. Var grymt nöjd med det (bättre på alla sätt än 6D, både DR och AF, och dubbla kortplatser), framför allt det viktigaste att kunna köra samma objektiv som till min D750.
Så det går, i vissa enstaka fall, att göra kanonklipp i början av vissa produktlivscykler (kanske tillverkare som vill kicka igång försäljgning med vissa specialkampanjer).
Men normalt så håller jag med om att den vettigaste prisstrategin är att vänta ett par år, eller att ännu hellre köpa beg. om det finns bra exemplar.