Jag var i många år medlem i en båtklubb i Stockholm och där fick man ju en viss uppfattning om hur mycket de flesta båtarna användes dessutom och som alla vet så är det ju rätt korta somrar i landet. Föra sommaren tyckte nog många var rätt usel.
Var ju ingen kanonsommar, men långt ifrån den sämsta heller. Hade många jättebra segeldagar (iaf. på västkusten i Bohuslän där vi har sommarhuset). Skulle absolut inte vara utan de.
Så utnyttjandet är ju en nyckelfaktor i båda fallen i hur man kanske kan se på kostnaderna för nöjet.
Håller med dig om nyttjandefaktorn.
Det är en väldigt viktig punkt till att jag inte vill spendera ohämmat på tex. fotoutrustning. Är ingen yrkesfotograf som fotar på heltid, och även min fria tid utanför jobb och familj är begränsad till att hinna med alla intressen jag vill. Har man mycket fri tid så är självklart läget lättare att prioritera vissa aktiviteter lite högre.
En annan punkt är andrahandsvärdet.
Till skillnad från fastigheter och båtar så kostar inte kamerautrustning speciellt mycket i sig (mest fotoresor och annat som kostar). Någon enstaka sensorrengöring kanske. Den största ekonomiska förlusten är värdeminskningen på utrustningen om man vill sälja den, eller uppdatera den (precis som med bilar till en stor del, förutom drivmedel).
En tredje är marginalnyttan.
Från en mobil till ett vettigt nytt kamerahus runt 10-20 papp så kanske man ser en direkt skillnad i bilderna gällande möjlighet och kvalitet, men förmodligen så blir inte alltid bilderna 100% bättre för att man köper ett kamerahus för det dubbla.
Samma sak kan väl sägas om båtar och bilar till en viss del. Marginalnyttan avtar ganska mycket, även om priset ökar kraftigt.
En båt är ofta också bara en leksak den med.
OT-varning.
Det beror på.
Inte för de som används professionellt i yrke, men som privat så är det (oftast) ett fritidsintresse precis som bilar (iaf. mer sportbilar, etc.), fjällstugan, sommarstugan, hästar, hundar, fotografering, skidåkning, körsång, trädgård, (eller vad nu folk spenderar sin fritid på).
Sedan så kan det ju även vara en sport. Vår dotter seglar optimist här hemma i den lokala segelklubben nere i hamnen, och det är precis lika mycket seriös sport som den tennis hon spelar, eller tidigare ridning, etc. Det är på det sättet inte mer leksak än någon annan sportutrustning (fotboll, cykel, etc.).
Sedan om man väljer att definiera sport som lek, eller inte, lägger jag mig inte i, och kanske beror på ålder och mognad (hon är bara runt 10, och just nu kanske lite mer seriös med sitt tennistävlande än seglingen).
Själv så tycker jag om flera fritidsintressen, och får ju som de flesta prioritera både tid och andra resurser mellan dessa (har inte oändligt av någotdera).