Annons

När får man ut mest effekt av polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

varghusse

Aktiv medlem
Efter att ha fotat lite nu idag med polfilter så undrar jag
när/hur man får ut maxeffekt (svart himmel) ur ett polfilter!!!!

VINTER - SOMMAR ?
SOL I ZENIT - SOLNED/UPPGÅNG ?
HÖG LUFTFUKTIGHET - LÅG LUFTFUKTIGHET ?

ANDRA FAKTORER ?
 
"solen i 90 grader från kamerans riktning. Vrid tills önskad effekt uppstår."

Jo det vet jag.
men det var inte riktigt vad jag funderade på.utan snarare
vad vädret,årstiderna,solståndet, har för inverkan!!

kan ju vara klart väder oavsett luftfuktighet

Anledningen till funderingar är att himlen inte blir så mörk som jag vill ha den, och har sett andra lyckats med.

jag vill ha nästan svart himmel!
kan solen vara för svag för det nu på vintern

kan tillägga att filtret heter KAISER CPL.
kostade 499kr så det är väl inte det bästa men heller inte
sämsta eftersom det finns filter för 119kr
 
Okej.. Det skall finnas ljus som går att polarisera. Luftfuktighet/årstid påverkar inte. Solen bör inte stå i zenit (vilket den iofs aldrig gör på våra breddgrader. Desto lägre den står, desto enklare är det att få till 90 grader mot solen och därmed få mörkare himmel. Svart kan du aldrig få, däremot mörkt blå. Man kan kombinera med ett avtonat gråfilter för att mörka ner. Det kanske är det som du sett?
 
Kom att tänka på att de absolut bästa foton jag sett var
sv/v el. monokroma.

Det är väl därifrån jag fått svart himmel!

gråfilter är väl också troligt att det varit inblandat

Men du menar alltså att det är lika stor effekt
i januari som i juli?

kan det vara MER effekt på ett filter för 1500kr
eller är det annat man betalar för?
 
Men du menar alltså att det är lika stor effekt
i januari som i juli?

kan det vara MER effekt på ett filter för 1500kr
eller är det annat man betalar för?

Ja och ja på de frågorna. Jag har både vinterbilder och sommarbilder med mycket effekt i.

Det kan mycket väl vara så att ett dyrare filter ger bättre polarisering, men nayurligtvis så betalar du en del för märket oxå.
 
Med svartvitt kan man använda ett rött filter, det ger väldigt mörk himmel, vita moln och starka kontraster.

Ny fråga då.

"riktiga" filter eller kamerans simulerade?

Har faktiskt inte använt filter sen analogtiden ,dom passar inte på nåt av de linser jag har nu.

Vet inte hur uppdaterad jag är nu men..

Det senaste jag läste var iallafall att filter inte funkar nåt vidare på digitalkameror??

d300 har ju simulerade filter när man väljer sv/v. men då är man ju tvungen att fota sv/v direkt i kameran...vilket inte var det bästa (jmfr att konvertera i datorn) ...enligt vad jag fick veta i en annan tråd.
 
Kamerornas filter fungerar, dock gillar jag konverteringen i efterhand bättre. Fotograferar du i RAW så kan du välja att applicera kamerans inställningar på filen, eller välja något annat, i efterhand.
 
Jag skulle fotografera i färg och göra en svarvitkonvertering i Photoshop, mer valfrihet och möjlighet att prova olika filter där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.