Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
När blir jag en 'fotograf'?
- Trådstartare Ischia
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Yrkesfotograf?
Om du tänker på att presentera dig fotograf och syftar på yrkesfotograf så blir det väl rätt när du kan försörja dig på fotandet. Då har du ju visat en bra kompetens. Kompetens kan man också få genom utbildning som syftat till att göra dig till just yrkesfotograf och då blir väl det rätt också.
Om du tänker på att presentera dig fotograf och syftar på yrkesfotograf så blir det väl rätt när du kan försörja dig på fotandet. Då har du ju visat en bra kompetens. Kompetens kan man också få genom utbildning som syftat till att göra dig till just yrkesfotograf och då blir väl det rätt också.
Vad tycker ni? När får man kalla sig 'fotograf'? När man har utbildning eller bara lyckats få bra bilder och börjat ta betalt?
Jag vill gärna höra vad andra tycker...
Mattsen
Aktiv medlem
Vad tycker ni? När får man kalla sig 'fotograf'? När man har utbildning eller bara lyckats få bra bilder och börjat ta betalt?
Det finns många yrken man kan lära sig utan att ha gått ett formell utbildning. Att tex sitta och läsa en tutorial på nätet är utbildning. Och kan man med sådana plus egna experiment plus talang (ett måste inom vissa områden) lära sig att fotografera, laga datorer, snickra, bokföra, deklarera etc etc så kan man kalla sig snickare servicetekniker fotograf eller vad det nu är.
Det finns yrkefolk inom alla yrken som är bra/dåliga med/utan formell utbildning.
Benganbus
Aktiv medlem
Så snart du tar bilder med hjälp av ljus, så tycker jag du kan kalla dig fotograf!
Men inte förr!
/B
Indy
Aktiv medlem
Så snart du tar bilder med hjälp av ljus, så tycker jag du kan kalla dig fotograf!
Men inte förr!
/B
Hahaha underbar kommentar Bengt!!!!!!!!
Hälsar Lasse
Ischia
Aktiv medlem
Jag kanske ska försöka förklara lite. Jag menar yrkesfotograf.
Är det när man kan försörja sig?
Ibland känner jag att det finns för många pretentiösa 'fotografer' där ute. Bara för att man har haft lite tur och tagit lite snygga bilder betyder inte att man är en.
Någon som håller med?
Ibland känner jag att det finns för många pretentiösa 'fotografer' där ute. Bara för att man har haft lite tur och tagit lite snygga bilder betyder inte att man är en.
Någon som håller med?
J_A_S
Aktiv medlem
Gå in på http://www.sfoto.se så finns en hel del läsvärt.
Men det handlar om sunt förnuft, som i så många andra sammanhang.
Men det handlar om sunt förnuft, som i så många andra sammanhang.
Ischia
Aktiv medlem
Jag kanske ska försöka förklara lite. Jag menar yrkesfotograf.
Någon som håller med?
Jag kanske tog i det lite för hårt ...men jag tycker inte att det är så lätt att bli (yrkes)fotograf. Det krävs mycket. Det finns mycket att lära sig och det ska inte vara så lätt att ta bilder och kalla sig 'fotograf'.
Någon som tycker samma sak?
Magnus77
Aktiv medlem
Jag har läst många definitioner och diskussioner om detta här på fotosidan genom åren. En av de intressanta svaren som någon kom med var att man bör kalla sig yrkesfotograf när huvuddelen av ens inkomst kommer av fotograferande.
Denna diskussion lär musiker ha också. Man kan ju vara otroligt skicklig musiker men det kan ändå vara ett stort steg att vilja kalla sig "yrkesmusiker"? Är det bara yrkesmusiker som behärskar sitt instrument strålande eller kan skapa fantastisk musik?
Denna diskussion lär musiker ha också. Man kan ju vara otroligt skicklig musiker men det kan ändå vara ett stort steg att vilja kalla sig "yrkesmusiker"? Är det bara yrkesmusiker som behärskar sitt instrument strålande eller kan skapa fantastisk musik?
FrePe
Aktiv medlem
Benämningen fotograf är svårdefinierad, kanske därför dyker dessa trådar upp titt som tätt.
Vore alla som någon gång fotograferade fotografer så skulle den stora merparten av västvärlden idag vara fotografer däri ligger problemet & annledningen till att prefixen dykt upp.
Om jag målar om ett rum hemma så är jag en fotograf som målar om där hemma, Om min kompis som jobbar som målare fotograferar på sin sons fotbollsmatch så är han fotograf...eller är han samma gamla målare som just nu fotograferar sin sons match?
Låt säga att det senare gäller, då dyker ett till krux upp om någon utomstående ser bilderna och intresserat frågar - Vem är fotografen?
Det finns inget rätt och fel tycker jag, nu har vi prefix men jag kallar mig fortfarande bara fotograf och endast när jag presenterar mig i egenskap av sådan.
Vore alla som någon gång fotograferade fotografer så skulle den stora merparten av västvärlden idag vara fotografer däri ligger problemet & annledningen till att prefixen dykt upp.
Om jag målar om ett rum hemma så är jag en fotograf som målar om där hemma, Om min kompis som jobbar som målare fotograferar på sin sons fotbollsmatch så är han fotograf...eller är han samma gamla målare som just nu fotograferar sin sons match?
Låt säga att det senare gäller, då dyker ett till krux upp om någon utomstående ser bilderna och intresserat frågar - Vem är fotografen?
Det finns inget rätt och fel tycker jag, nu har vi prefix men jag kallar mig fortfarande bara fotograf och endast när jag presenterar mig i egenskap av sådan.
millhouse
Aktiv medlem
Hej!
Själva ordet fotograf beskriver ju endast att det är en person som använder kamera och tar bilder.I vilken form, alltså med vad är inte det viktiga.Till skillnad från yrken där man skall ha legitimation(läkare,sjukgymnast osv,) för att utöva det så kan vem som helst kalla sig fotograf.Det är bara en smaksak om man har något framför ordet fotograf.Det är heller inget krav på att gått en utbildning.Utan att då värdera om utbildning är bra eller ej.Bara för att man kallar sig fotograf så är man inte en "bra" fotograf.Det är ju alltid mottagaren, i detta fall dom som skall ha/köpa dina bilder som avgör om bilden duger eller ej.
Vad gäller bild så har jag den uppfattningen efter 45 år att du kommer aldrig att få stora applåder av hela världen.Men i grunden så "gör" man inte bilder för att alla andra skall blir nöjda.
Nej,fäst dig inte vid ordet fotograf, utan ta bilder,tänk bilder,gör bilder.Jag kan lova dig att många av dom bilder som jag tagit har bara blivit skit i min egen kritik.Det är på den som man kommer vidare. Är man inte "hungrig" på att ta bilder/fotografera, jå då skall man sälja utrustningen till någon annan som bättre behöver den.
Att du sedan kan leva på att fotografera, ja då är det bara att gratulera.
Danlo
Avslutat medlemskap
Svår fråga tycker jag.. Så jag är alltså inte fotograf eftersom det inte är min huvudinkomst, ändå fotograferar jag för sveriges bästa bildbyrå Folio? Ja, inte kom jag med där för 1 bild av 100 var okej..
Utan därför att jag anpassade mitt fotograferande just för att det skulle passa bildbyrån och skickar självklart bara in bilder hög kvalite i min ansökan (förmåga att se vilka bilder som är bra).
Det där med huvudinkomst tycker jag blir lite fel, jag har sett flera människor livnära sig på fotografi utan att överhuvudtaget kunna någonting i ämnet, utan att ta bra bilder och till o med utan att ha någon aning vad Tri-X är för något, SKANDAL! (obs lite ironi )
Utan därför att jag anpassade mitt fotograferande just för att det skulle passa bildbyrån och skickar självklart bara in bilder hög kvalite i min ansökan (förmåga att se vilka bilder som är bra).
Det där med huvudinkomst tycker jag blir lite fel, jag har sett flera människor livnära sig på fotografi utan att överhuvudtaget kunna någonting i ämnet, utan att ta bra bilder och till o med utan att ha någon aning vad Tri-X är för något, SKANDAL! (obs lite ironi )
snap01
Aktiv medlem
Alla som fotar är fotografer oavsett vad dom fotar med (mobil,kompakt etc), däremot så tycker jag det är enkelt att skilja på mot yrkesfotografer för vi lever o har vårt leverbröd på att ta bilder till kunder.
Sedan så finns det många som har fotografering som bi syssla och lever på annan inkomst källa men kan fortfarande vara lika bra fotografer.
Det är enkelt o tryggt att stå bredvid planen o hävda att man är bättre än yrkesfotografer o att man skulle göra det bättre etc, däremot att slå sig in på marknaden o ta sin plats är nog inte lika enkelt för alla.
Så min mening är du fotograf så fort du tar en bild, yrkesfotograf blir du när du har din inkomst på att ta bilder.
Sedan så finns det många som har fotografering som bi syssla och lever på annan inkomst källa men kan fortfarande vara lika bra fotografer.
Det är enkelt o tryggt att stå bredvid planen o hävda att man är bättre än yrkesfotografer o att man skulle göra det bättre etc, däremot att slå sig in på marknaden o ta sin plats är nog inte lika enkelt för alla.
Så min mening är du fotograf så fort du tar en bild, yrkesfotograf blir du när du har din inkomst på att ta bilder.
Indy
Aktiv medlem
Alla som fotar är fotografer oavsett vad dom fotar med (mobil,kompakt etc), däremot så tycker jag det är enkelt att skilja på mot yrkesfotografer för vi lever o har vårt leverbröd på att ta bilder till kunder.
Håller helt med dig här Ove. När bilden är tagen så är ju den som taget bilden fotografen. En stor skillnad på yrkesfotograf och fotograf kan ju vara t.e.x. att som fotograf går man ut och fotar det man känner för eller bara "hittar en bild". Som yrkesfotograf får man ett uppdrag (talar för mig själv)som ska förvaltas så kunden blir nöjd.
Då kanske man får ta en fotografering som man själv tycker är "pyton" men fortfarande ska du prestera maximalt.