Annons

När bild stjäls till annat land, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

mie

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt och hittat liknande, men inte helt lika, historier som det jag undrar över. Hoppas någon har tid att ge ett snabbt och koncist svar.

Ärende:

Bild tagen på 2 personer (en vuxen samt fotografes bebis) för att användas på ett pyttelitet svenskt företags sida. Idag hittades bilden beskuren på ett liknande företags sida med skillnaden att detta företag ligger i USA.

Företagen sysslar alltså med samma sak och det amerikanska har helt enkelt kopierat och snott den svenska bilden.

Fråga:

Hur går man tillväga nu? Vi har tagit skärmdumpar (4 separata personer) som vi sparat. Bilden är som sagt exakt samma men de har bearbetat den något för att smälta i på sin sida. Ingenstans nämns fotografens namn. Bilden är stulen ur ett bildgalleri på den svenska sidan, det står inget om copywright men vad jag förstått ska detta inte behövas då det heller inte står något om att man FÅR ta bilderna.

Hoppas någon har tid att svara snabbt och gärna med förslag på hur mycket man bör debitera det amerikanska företaget.

MVH
/mie
 
Eftersom ingen annat svarat så provar jag.

Min gissning är att det nog inte blir lätt att få rätt i detta fall. Du kan ju alltid prova att debitera det amerikanska företaget men då de ju uppenbarligen inte drar sig för att plocka bilder från nätet så är det väl tveksamt om de vill betala någonting.

Efter vad jag förstår från denna sida
http://www.copyright.gov/circs/circ1.html#hsc

så gäller samma sak i USA som här, div.som du skriver så behöver man inte skriva "Copyright xxx 2005" för att bilden ska vara skyddad.
Så det är nog inte problemet.

Problemet är nog vad du kan göra om de nekar? Det är tveksamt om man kan komma någonvart som privatperson i detta fall. Även med advokathjälp är internationell rätt inte lätt och det amerikanska företaget kan nog ganska lätt förhala det hela i flera år om de vill.

Ett tips är väl att kontakta amerikanska ambassaden och se vad de säger.
 
Hej Tobias och tack för svar!

Jag läste ju runt lite här om andra stulna bilder och tog till mig tipset att ta skärmdump av sidan samt be ett par andra "ojäviga" göra detsamma. Jag har även kontaktat bildombudsmannen.

Tack för din länk, ska genast kolla upp den så får vi se om vi går vidare med detta!

/mie
 
följer tråden med intresse för att se vad som kan göras utifall något liknande händer en själv.

älskar själv att bråka med företag och hoppas
på att du både orkar, vill och kan genomföra
rättsprocess eller liknande!! :)

skriv gärna av dig när du fått veta något nytt!

// Chris
 
Hej!

Vi ska, med bildombudsmannens hjälp, gå vidare med det och jag lovar att följa upp här!

/mie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.