Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När börjar man egentligen dansa i takt??

Produkter
(logga in för att koppla)

Canonliza

Aktiv medlem
Går just nu igenom en fas av nybörjarirritation... Jag har SÅ mycket bildidéer och visioner om hur mina bilder ska se ut, men så blir de inte så....*suck*.... Hur lång tid ska det ta innan det tekniska kunnandet och konstnärliga skapandet åtminstone börjar dansa lite mer i takt??!
Det hela påminner mig starkt om när man skulle ta körkort och man upplevde att bilen var ute och åkte med mig och inte tvärtom.... Precis så är det fortfarande med kameran. DEN är ute och tar bilder....med mig som tjänstehjon....
Behövde få avreagera mig själv lite... //Liza
 
Ett målinriktat sätt kan vara att skriva ner bildidén.

Sedan skriver man vad man har gjort för att skapa resultatet. Till slut ska du se att du löser det.
 
Erik Schalin skrev:
Ett målinriktat sätt kan vara att skriva ner bildidén.

Sedan skriver man vad man har gjort för att skapa resultatet. Till slut ska du se att du löser det.

Du har säkert rätt. En av mina sämre sidor är dock att jag tillhör dem som vill kunna "på en gång". Jag ger inte upp eller lägger av vid motgångar, men vill bemästra uppgifter/utmaningar med en gång om inte en stark frustration ska infinna sig som ett brev på posten.... Samtidigt är ju just detta en del av tjusningen, att jag aldrig blir fullärd. Moment 22..... //Liza
 
Jag har ett projekt på kommande, skall fota x antal bilder av ett stort fortområde. Tänkte för omväxlings skull försöka gå löjligt noggrant och eftertänksamt till väga - funderat på att scouta eller "skissa" rätt mycket i förväg, markera möjliga platser på karta, ta översiktsbilder med vidvinkel etc. När bilderna börjar ta form tänker jag invänta eller välja rätt ljus och knäppa de slutliga bilderna. Får se hur det går ;-)
 
Måste man dansa i takt?

Om man nu promt ska få bilder till en helhet och slippa få bilder ssom söker en helhet kan ju ett mål med fotograferandet underlätta.

Uppdrag!

"Tio bilder, med en kort bildtext av mitt kvarter som speglar livet under ett dygn"


Förslag på tillvägagångssätt:

Vad händer i kvarteret under ett dygn?

Vad ska de tio bilderna innehålla?

Vilken bildtext ska bilderna ha?

Hur ska bilderna visas?



Väntar med spänning på att se resultatet

Lycka till!
 
Highweiss skrev:
Jag har ett projekt på kommande, skall fota x antal bilder av ett stort fortområde. Tänkte för omväxlings skull försöka gå löjligt noggrant och eftertänksamt till väga - funderat på att scouta eller "skissa" rätt mycket i förväg, markera möjliga platser på karta, ta översiktsbilder med vidvinkel etc. När bilderna börjar ta form tänker jag invänta eller välja rätt ljus och knäppa de slutliga bilderna. Får se hur det går ;-)

Men det är just det. Inte bara att man ska ha förstått hela kameran utan sen är det vilket objektiv som är lämpligast, ljuset (hur det faller, vilket typ av ljus osv), vinkel, olika filter osv osv osv..... Jag vet EXAKT hur jag vill att bilderna ska se ut och känner mig ofta väldigt planerande när jag ska ta bilder (sen är det förstås en hel massa ögonblicksbilder men det är en annan sak) och likförbaskat så..... //Liza
 
Min frustration ligger i den tekniska biten kanske jag ska förtydliga. Inte den konstnärliga (inte sagt att jag är en mästare där, men jag känner mer kontroll där även om brister och utvecklingsmöjligheter naturligtvis finns...). Jag jämför det med när jag målar, penseln är i MITT våld. Kameran har mig i SITT våld. //Liza
 
Canonliza skrev:
Min frustration ligger i den tekniska biten kanske jag ska förtydliga. Inte den konstnärliga (inte sagt att jag är en mästare där, men jag känner mer kontroll där även om brister och utvecklingsmöjligheter naturligtvis finns...). Jag jämför det med när jag målar, penseln är i MITT våld. Kameran har mig i SITT våld. //Liza

Kameran är inte en kamera, det är din pensel, som du målar hela bilden med på en gång. Berätta vad som hände nästa gång du tog med dig din pensel ut och du avbildade världen med den?
 
Minimera den tekniska utrustningen. En kamera, ett fast objektiv. 50 mm kanske? Skit i blixten! En sorts film. Prova lite olika fotopapper som passar till just den filmen. Försök få en process/kedja som du har koll på.
 
Å ta en film som tål att felexponeras lite. Tri-x eller plus-x eller varför inte efke:s jättefina filmer. efke 100 tex. Undvik tmax 100/400.
 
Stabben skrev:
Å ta en film som tål att felexponeras lite. Tri-x eller plus-x eller varför inte efke:s jättefina filmer. efke 100 tex. Undvik tmax 100/400.

Jag brukar använda Tri-X 400 mest. Är Efke 100 dyr?
Tack för ditt avdramatiserande, behöver nog det... //Liza
 
Canonliza skrev:
Hur menar du? Det låter spännande... //Liza

Du nämnde att du hade kontroll över penseln men inte kameran. Tänkte att med ett annat synsätt på kameran, i detta fall som en pensel (som du målarhela bilden med på en gång), så är det inte kameran som tar med dig ut på promenad utan du tar med dig kamera, som du ser som din pensel och med pensel går det bra att skapa de bilder du ville ha, om jag afattade rätt från början.

Undrar hur rörigt detta förtydligande blev...?
 
RolandM skrev:
Du nämnde att du hade kontroll över penseln men inte kameran. Tänkte att med ett annat synsätt på kameran, i detta fall som en pensel (som du målarhela bilden med på en gång), så är det inte kameran som tar med dig ut på promenad utan du tar med dig kamera, som du ser som din pensel och med pensel går det bra att skapa de bilder du ville ha, om jag afattade rätt från början.

Undrar hur rörigt detta förtydligande blev...?

Ja, det låter onekligen som ett förhållningssätt jag skulle kunna anamma och kanske vara hjälpt av. Ska testa det. Tack! //Liza
 
Det Christian sa här uppe stämmer iallafall för min del. Plötsligt händer det! Plötslig står bilden där... men....

...jag tycker utvecklingen går i trappsteg, både tankarna om bilderna (de krav man lägger på sig själv) och det tekniska kunnandet, och kraven ligger alltid trappsteget före.

Så klättras det stegvis, och man blir bättre och bättre, men kanske kommer man aldrig i kapp sina egna önskemål ;)

Det är väl det som driver oss.
 
Har ingen erfarenhet av den tyvärr. Men 30 meter efke 100 kostar 260 spänn å det räcker till 20 filmer. 13 kr/st! Dessutom är det en tacksam film, som lätt ger bra resultat. Kanske inte den finkornigaste 100filmen...
 
Hustomten skrev:
..jag tycker utvecklingen går i trappsteg, både tankarna om bilderna (de krav man lägger på sig själv) och det tekniska kunnandet, och kraven ligger alltid trappsteget före.

I mitt fall känns det ofta som kraven åker hiss, men jag får ta trapporna...*ler* //Liza
 
ANNONS