Annons

När använder ni exponeringslåset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Har försökt lista ut när man kan/bör använda exponeringslåset, alltså knappen med stjärna. Vet inte om den finns på alla kameror, men på min 7d finns den och på min gamla 550 fanns den, men har aldrig riktigt förstått hur och när man använder det.
Som tekniknörd vill man ju använda alla knappar som finns;)

En annan knapp jag undrat lite över också är AF-on-knappen. Med den så kan man fokusera, men det gör man ju när man trycker ner avtryckaren halvvägs, så fattar inte riktigt varför man ska behöva den.
Visserligen är den ju bra då man filmar, då man vill fokusera automatiskt, fast då kommer ju ljudet med på inspelningen, så det är ju inte så bra:/

Som sagt, vill ju använda alla knappar, ÄLSKAR knappar;))

Kom gärna med förslag och förslag på hur ni använder dom ovan nämnda knappar, och gärna rent allmänt hur ni använder alla inställningar, som tex hur många fokuspunkter ni brukar använda mest, och vilken ljusmätarmetod ni föredrar, spot, evaluerande, centrumvägd och gärna vilket val, Av,Tv eller manuell? Kanske P eller full auto.

Det finns säkert redan en del trådar som tar upp detta men tål att tas upp igen, lite uppdatering.

Jag blev skitglad när jag upptäckte möjligheten till exponeringslåset, jag hade ingen aning om vad AE-L betydde på min (nikon) och efterssom jag petar ihop ganska många panoramor så fick jag god nytta av denna knapp, efterssom jag vill ha en bild med samma exponering jäms med hela bilden (obs. inte alltid) men tidigare fick jag mäta ut mha att rikta kameran och memorera inställningen och sedan ställa kameran manuellt på detta, nu kan jag använda exponeringslåset istället :)

AF-ON är ju mindre behov tycker jag dock, kan inte filma med min, men gav det ett försök ändå ett tag tidigare, men ställde senare tillbaka då jag inte tyckte det gav något. I vissa fall kan det vara bra vid panoramor också, om man sätter fokus nånstanns och sen kan man plåta hej vilt med samma inställning, men jag brukar köra på att hålla "halvt inne" jäms med hela panoraman då.. I annat fall kan jag sätta ihop AF-L med AE-L då de är på samma knapp ;-)

....En annan knapp jag undrat lite över också är AF-on-knappen. Med den så kan man fokusera, men det gör man ju när man trycker ner avtryckaren halvvägs, så fattar inte riktigt varför man ska behöva den.....

På min 7D har jag valt bort fokuseringen från avtryckarknappen och kör bara AF med tummen. Ett exempel när jag har stor nytta av det är en del sportfoto där jag i vissa fall vill fokusera manuellt (eller AF med tummen) på målvakten för att jag tror något intressant kommer att hända där. När jag gjort det är det bara att invänta situationen och jag vet att kameran inte kommer att fokusera om när jag rör avtryckaren.
Ett annat exempel är ju om man fokuserar på en punkt men sen vill komponera om bilden i sökaren. Om du har AF på avtryckaren så gäller det ju att du har kvar den half nedtyckt för att inte fokusera om ifall att du släpper upp den under omkomponeringen. Med AF enbart för tummen kan du ju lätt fokusera med hjälp av tummen, släppa alla knappar, komponera om bilden, invänta rätt läge och sen knäppa biden med avtryckaren utan att en ny AF-fokusering sker.

I början var det lite ovant med fokusering bara med tummen men det gick ganska snabbt att bli van med det och nu kör jag bara AF med tummen. jag behöver ju heller alldrig koppla om objektivet mellan AF/MAN, det kan allatid stå i AF för om jag vill fokusera manuellt låter jag bara bli tummtrycket.

En annan knapp jag undrat lite över också är AF-on-knappen. Med den så kan man fokusera, men det gör man ju när man trycker ner avtryckaren halvvägs, så fattar inte riktigt varför man ska behöva den.
Visserligen är den ju bra då man filmar, då man vill fokusera automatiskt, fast då kommer ju ljudet med på inspelningen, så det är ju inte så bra:/

Fördelen med AF-ON är följande:
Normalt sett när man tar en bild så fokuserar man någonstans genom att trycka ner till hälften, och sedan komponerar man om och trycker knappen i botten. Detta GÅR INTE att göra med följande fokus (Servo-AF), eftersom att kameran hela tiden fokuserar. Du kan alltså enbart fokusera där fokuspunkten ligger.

Det finns dock gott om tillfällen då du gärna vill ha Servo-AF. Vissa motiv, som t.ex. djur/barn, står still i ena sekunden och rör sig i den andra. Man har helt enkelt inte tid att gå in i menyn och ändra fokusmetod hela tiden.

Lösningen på detta är att använda AF-ON som autofokusknapp, och ta bort autofokusfunktionen helt och hållet från avtryckaren. Då kan du ha Servo-AF inställt som standard. Du trycker bara på AF-ON när du vill fokusera, släpper när du fokuserat klart, komponerar om efter behag, och trycker av på avtryckaren.
Skulle motivet börja röra på sig håller du bara inne AF-ON och skjuter på.

Alltså. Du kan ha följande fokus (Servo-AF) inställt, och ändå kan du komponera om bilden utan att fokus flyttas.

Jag använder enbart denna inställning, då jag uteslutande fotar djur och fåglar. Det går inte annars =)

Ytterligare ett tips. Många kameramodellers batterigrepp saknar AF-ON, men alla batterigrepp har stjärnknappen. Det går att skifta plats/funktion på stjärnan och AF-ON i kamerans avancerade meny. På detta vis kan du använda ovanstående teknik även med batterigreppet.

Jag hade problem att se vitsen med AF-ON tidigare men när jag var iväg till Öland och fotade mycket fågel med vår fotoklubb testade jag och blev stormförtjust. Fördelen är att man kan "jaga" och låta fokusen arbeta obehindrat och oavsett om jag mellan sekvenstagningarna råkar släppa avtryckaren helt eller inte. Nu kan jag dra av några bilder, släppa avtryckaren helt och dra av några till utan att fokussystemet släpper motivet.

Tack för tipset om att stänga av AF från avtryckaren. Ska garanterat testa detta också!

Har försökt lista ut när man kan/bör använda exponeringslåset, alltså knappen med stjärna. Vet inte om den finns på alla kameror, men på min 7d finns den och på min gamla 550 fanns den, men har aldrig riktigt förstått hur och när man använder det.
Som tekniknörd vill man ju använda alla knappar som finns;)

Hej, tumfokus har ju redan retts ut tillräckligt här men jag tänkte fylla i lite med exponeringslås. Jag använder det ibland i automatiklägena (Av/Tv) när jag inte orkar byta fokuspunkt. Normalt sett kör jag mest med mittpunkten och fokuserar/komponerar om. Eftersom ljusmätningen görs samtidigt som fokuseringen (såvida man inte låser exponeringen först) så blir det många gånger fel. Då blir ju gången istället: 1) Exponeringslås med tänkt bildkomp, 2) Sätt mittpunkten på motiv och fokusera, 3) Återgå till tänkt komp. Då blir ju både exponering & fokus rätt (enligt kamerans bedömningar).

Hej, tumfokus har ju redan retts ut tillräckligt här men jag tänkte fylla i lite med exponeringslås. Jag använder det ibland i automatiklägena (Av/Tv) när jag inte orkar byta fokuspunkt. Normalt sett kör jag mest med mittpunkten och fokuserar/komponerar om. Eftersom ljusmätningen görs samtidigt som fokuseringen (såvida man inte låser exponeringen först) så blir det många gånger fel. Då blir ju gången istället: 1) Exponeringslås med tänkt bildkomp, 2) Sätt mittpunkten på motiv och fokusera, 3) Återgå till tänkt komp. Då blir ju både exponering & fokus rätt (enligt kamerans bedömningar).

+1

/Eric

*-knappen på Canon.

Styr även blixtens exponeringlås. (FEL) Om du använder blixten och zoomar in ordentligt på din modell, så kan du trycka på *-knappen. En svag blixt skickas iväg och talar om för kameran vilken exponering/kraft blixten skall utlösa med för att motivet skall bli korrekt exponerat. Zooma tillbaka och knäpp din bild. Oftast får du en korrekt exponering på detta sättet när ETT-L får jobba ostört.

Om du inte zoomar in din modell, så kommer kameran/blixten att ta hänsyn till mer än ditt huvudmotiv och risken för en felexponerad blixtbild ökar - även med ETT-L. Använder själv detta läget ganska ofta även om det inte är snabbjobbat. Dessutom slappnar ovana modeller av eftersom de tror att bilden tas vid förblixten.

Som sagt, ytterliggare ett tips till oss tekniknördar...

Hej, tumfokus har ju redan retts ut tillräckligt här ...

Jag fyller på lite till om tumfokus.

På 7D kan man ställa in så att snöflingan istället för att vara exponeringslås funkar som tumfokus för en registrerad fokuspunkt. Det betyder att man väldigt snabbt kan xäxla mellan två olika fokuspunkter. Den ena med AF-On, den andra med snöflingan.

Själv använder jag det precis så. Oftast använder jag AF-On och flyttar dessutom fokuspunkten med joysticken. Vald fokuspunkt ligger kvar där jag senast använde den. Ibland längst ut i ena kanten. Om jag då får lite bråttom vid nästa bild kan jag använda snöflingan som för mig alltid fokuserar med mittpunkten.

Petter ...

På 7D kan man ställa in så att snöflingan istället för att vara exponeringslås funkar som tumfokus för en registrerad fokuspunkt. Det betyder att man väldigt snabbt kan xäxla mellan två olika fokuspunkter. Den ena med AF-On, den andra med snöflingan.

Själv använder jag det precis så. Oftast använder jag AF-On och flyttar dessutom fokuspunkten med joysticken. Vald fokuspunkt ligger kvar där jag senast använde den. Ibland längst ut i ena kanten. Om jag då får lite bråttom vid nästa bild kan jag använda snöflingan som för mig alltid fokuserar med mittpunkten.

Petter ...

Det var fiffigt. Synd att de inte fungerar på 40D :-(

Petter ...

Låter som ytterligare en behändig funktion som jag inte har på min 500D. Har haft den sen den var ny som modell och känner ibland att jag vuxit ur den. (Eller rättare sagt att jag vill ha funktioner som den inte har.) En grej som antagligen vore busenkel för Canon att fixa på vilken modell som helst är att snabbt kunna växla mellan olika manuella inställningar. Om jag t.ex. är ute och knäpper landskapsbilder på lågt ISO och liten bländare och plötsligt får syn på en elegant svävande fågel över huvudet så kommer den att vara en liten prick i horisonten innan jag fipplat om inställningarna. Jag hade funderat på att det vore fiffigt att ha olika fördefinierade inställningar på ratten innan jag konstaterade att många xxD- och xD-modeller har just de så kallade C-lägena. Det här är bara en av de funktioner som jag saknar på min 500D men som 7D har - det blir till att försöka skrapa ihop en bunt tusenlappar...

7D har dessutom tillräckligt med knappar för att man ska kunna ha både exponeringslås, blixtexponeringslås (FEL), fokusering med vald punkt och fokusering med förregistrerad punkt tillgängliga på en gång, om man nu skulle vilja det.
Ovanpå det kan man han en hel uppsättning med inställningar som optimerar Servo AF för ett visst ändamål tillgängliga så länge man håller in en knapp. Samt de tre C-lägena, med nästan alla inställningar lagrade under varje position.

7D är en av Canons mest anpassningsbara kameror.

... och för att svara på frågan i trådrubriken.

Jag använder aldrig exponeringslåsknappen. Men jag låser alltid exponeringen. Jag använder M-läget och spot-mätning.

Petter ...

ANNONS