Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

När använder man spotmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag använder enbart de vanligaste ljusmätningen (evaluerande) när jag tar kort. Men när ska jag byta ljusmätning och när avänder man spotmätning?

MVH Christian
 
När huvudmotivet har en väldigt annorlunda belysning jämfört med omgivningen. Exempelvis en person som sitter i ett mörkt rum där den enda ljuskällan är en spotlight mot personens ansikte.
 
När du har ett gråkort med i bilden. Spotmät mot gråkortet och exmponeringen blir bra.
Det beror ju på hur man vill ha sin exponering, och om man har kunskap nog att utifrån spotmätningen erhålla denna exponering. Det finns inget som säger att "bra" exponering skulle innebära att gråkortet blir medelgrått i den färdiga bilden.
 
Hej
Ett tips är att gå på biblioteket och låna en bok om zonsystemet. Läs och prova och köp ett gråkort så kommer du att ha mycket nytta av spotmätningen.
 
Enkelt förklarat så är gråkortet det som ljusmätaren uppfattar som normalt dvs. 18% reflektion av ljus.
 
Använder spotmätningen dagligen och nästan lika ofta som evaluerande.

Typexempel: En person på t.ex. en scen, där starka lampor lyser upp personens ansikte mot en mörk bakgrund. Den evaluerande mätningen kommer att ljusa upp den mörka bakgrunden och överexponera ansiktet.

Tvärtom: En person står mot en ljus bakgrund (landskap, solupplyst vägg, etc) med ansiktet i skugga. T.ex. vid motljus. Evaluerande mätningen kommer att underexponera ansikten och mäta bakgrunden rätt. Spotmätningen löser även detta problem, ifall man kan tänka sig en (ibland) överexponerad bakgrund till fördel för ansiktets framträdande.

Dessa exempel är väldigt överdrivna. Spotmätning kan man använda i de flesta situationer (ja, alla förstås med varierad praktiskhet). Funkar klockrent vid porträtt. Mindre praktiskt vid landskap, förstås.

Nu på vintern måste man ju kompensera ca plus ett steg i exponeringen på grund av att kameran luras av all ljus snö. Spotmätningen funkar bättre i de fall du vill att ett objekt t.ex. en människa ska vara korrekt exponerad med vit snö i bakgrunden.

Fantastiskt användbart.


PS. Glöm inte att låsa exponeringen innan du komponerar om bilden, efter att du låtit kameran mäta exponerningen mot det objekt som du vill ha korrekt exponerat. DS.

Mvh

David
 
Om man får ett hum om zonsystemet kan man använda spotmätning för att placera en viss del av bilden i en viss zon, så att man t ex mäter det man vill ha medelgrått, eller mäter där man vill ha detaljer i skuggan och sedan underexponerar två steg... bäst att låna en bok om det, men det ger bra kontroll över exponeringen om man kan det.
 
Alltid (utom vid några få tillfällen). Av den enkla anledningen att evaluerande ljusmätning ej ger den kontroll på exponeringen som spotmätning gör. Det förutsätter förstås att man har de kunskaper som krävs för att använda spotmätning och zonsystemet fullt ut. Kan man inte det gör man bäst i att använda evaluerande eller centrumvägd ljusmätning för att undvika riktiga överraskningar i exponeringen.
För mig är spotmätning det enda sättet att erhålla en önskad exponering och också ha total kontroll över den.



mvh/Ove
 
Zonsystemet är ju främst utvecklat för svartvit analog fotografering med film. Spotmätaren används då för att mäta motivets kontrast, alltså skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i motivet. Detta bestämmer i sin tur hur filmen ska framkallas. Men kanske har man användning för Ansel Adams zonsystem även digitalt? Vad vet jag?
 
AE-LOCK & SPOT-HI & SPOT-SH (& Multi-SPOT)

Olympus hade på filmtiden MultiSpot-mätning med OM-3/OM-4. Det har i de digitala kamerorna reducerats till SPOT-HIghlight & SPOT-SHadow, förutom bara SPOT. Mycket användbara finesser för främst JPEG-fotaren.

Vintertid så ställer jag om AE-LOCK med preferens på läget SPOT-HI.
Jag mäter mot en yta på snön, dvs. den vitaste där jag vill ha teckning och trycker in låsknappen, riktar sen om kameran för AF-låsning och exponerar med dessa värden.
AE-kompenseringsratten använder jag överhuvudtaget inte, men skulle ställa in den på +2/3EV till +4/3EV vid snörika motiv. Reflektionen hos snön varierar med dess kristallina egenskaper, och det är ju för inte som samerna har så många ord för att beskriva just snön.

Nu senast i helgen använde jag AE-LOCK & SPOT-HI vid fotografering på ett bröllop. Även vid fotande med blixt och TTL-mätning, så vill kunna jag välja var jag vill ha täckning i de vitaste ytorna, som t.ex. på brudens klänning. Mycket enkelt med nämnda metod.
 
Spotmätaren används då för att mäta motivets kontrast, alltså skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i motivet. Detta bestämmer i sin tur hur filmen ska framkallas. Men kanske har man användning för Ansel Adams zonsystem även digitalt? Vad vet jag?
Självklart kan man använda det digitalt.
Även dia.

Sedan att man inte kan få en lika stor exponeringslatitud är ju en annan sak. Kanske tom desto viktigare att veta vad som kommer hamna i rätt zon och vad som hamnar i fel eller utanför.
 
Använder ofta spotmätning när jag fotograferar,
tar flera bilder och mäter på lite olika ställen, säkert kort om man vill ha en rätt exponerad bild.
 
Zonsystemet är ju främst utvecklat för svartvit analog fotografering med film. Spotmätaren används då för att mäta motivets kontrast, alltså skillnaden mellan det mörkaste och ljusaste i motivet. Detta bestämmer i sin tur hur filmen ska framkallas. Men kanske har man användning för Ansel Adams zonsystem även digitalt? Vad vet jag?

Jag använder zonsystemet när jag fotograferar landskap eller stillastående objekt digitalt också. Man lär sig sin sensor på samma sätt som man lär sig sin film och mäter sedan ljuset efter dessa förutsättningar. Den enda skillnaden är att det är en större "omfång" när jag använder zonsystemet analogt vs. digitalt. För att förtydliga så vet jag att det är meningslöst att lägga tex. zon III i skuggan av en gammal västerbottensgård en solig dag när jag samtidigt vill kunna teckna stackmolnen på himlen.

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.