Annons

När använda kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kriss

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Ursäkta min märkliga fråga "när använda...", det bestämmer man ju förstås själv. :)

Men eftersom jag är nybörjare har jag himla många frågor, och just nu behöver jag veta mer om när man brukar välja kompaktkameran framför digitalkameran.

Grejen är den att jag har en hyfsat bra digitalkamera. (Canon Digital Ixus V) Jag använder den dagligen och tar väldigt många foton. Vissa blir jag så nöjd med att jag framkallar som papperfoto, andra sparar jag bara i datorn eller slänger om de blir för kassa. Billigt och bra.

Nu är det så att jag vann en fototävling förra veckan. Bilden var kanske inte den bästa tekniskt sett men ger budskap om ungdomar & alkohol. Ni får gärna titta på bilden HÄR !

Jag vann 2000:- att köpa en kamera för idag åkte jag iväg och gjorde det. Hade ingen aning om vad jag egentligen "behöver"...

I dagsläget behöver jag kanske inte så mycket mer än digitalkameran, men när jag blir duktigare blir det förstås skillnad. Fast då antar jag att det inte är 2000:- kameror jag kommer att vilja ha.

Hur som helst, efter diskussioner hit och dit med försäljaren kom vi fram till att kompaktkameran "Minolta Riva Zoom 140" skulle passa mig bra. Okay, jag köpte den och är förstås jätteglad, har ju en ny kamera som jag dessutom har VUNNIT! :)

MEN... Jag tänker hela tiden på att det kostar ju en massa pengar med framkallning, jag kan inte ta foto på foto på foto utan måste ha riktigt välplanerade saker på dessa bilder. Sånt som är mer "värt" att ta med kompaktkamera istället för digitalkamera.

Vad kan det vara? Tänkte på min bror som ska bli pappa i december... Då blir det nog en del babybilder som kanske blir snyggare med kompaktkameran. Eller behöver det inte bli det?