Annons

Nämn ett köpvärt stativ till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Feisol

dumbo skrev:
Jag köpte ett feisol nyligen. Jag är hittils mycket nöjd med det. Jag köpte det med 4 bensektioner.

Vad följde med? Krok på mittpelaren gissar jag men:
- Någon bag att bära det i?
- Påse att hänga på kroken?

Är mycket sugen och skall se om någon av mina kollegor, på den sidan jorden, vill hjälpa mej. Då slipper jag frakten.

/AnWi

T-H skrev:
Jag är på jakt efter ett stativ till min digitala systemkamera, men det finns ju miljarders att välja mellan!
Därför är jag tacksam för tips på ett stativ som är både bra och billigt.

Vad du har för kamerahus är sekundärt. Det primära är vilka objektiv skall ett stativ kunna klara av.

Så, utifrån din övriga utrustning skall ditt behov bli klarare. En tumregel, jag har hört, är att vikten på stativet i kg i runda slängar bör vara brännvidden/100, dvs om du sätter på ett 300 mm objektiv skall stativet inkl ev belastning med ryggsäck el dyl vara 3 kg.

När det gäller lite högre stativ så har velbon nyligen kommit med lite längre varianter:

http://www.velbon-tripod.com/sherpa_pro.htm

Deras Sherpa PRO CF-840 går tex upp till en totalhöjd på 200cm där mittpelaren står för 22cm.

Visserligen blir de ju lite tyngre och längre även ihopfällda men det kan man kanske leva med.

Orky skrev:
Kommer och kapar tråden lite halvt.

Kan ni rekommendera något stativ för en som är lite längre än medel. Känner att ett stativ på 180cm är för lågt för mig för att kunna stå bekvämt. Jag är 210cm lång så skulle gärna ta emot förslag på stativ som går att dra upp till 2m iallafall =)

Tack på förhand
Patric

Har som sagt det stativ som Kim länkade till i början på tråden. Och har jag det så högt det går att få, så är jag tvungen att stå på tå för att se i sökaren, men nu är ju jag bara 204 i strumplästen ;-)

Jag köpte ett begagnat för 100 kr hos Foto-Service, Storgatan 11 i Solna.
Väger 2 kg är stor och stabilt med mittpelare.
Vad jag vet har dom fler men kanske inte till det priset. Det var lite special.

Peter:
Om du behöver stå på tå för att titta i sökaren med det stativet så måste det väl ändå vara med mittpelaren rest? Annars tror jag att du ljuger om din längd. ;-)

dumbo skrev:
Peter:
Om du behöver stå på tå för att titta i sökaren med det stativet så måste det väl ändå vara med mittpelaren rest? Annars tror jag att du ljuger om din längd. ;-)

:-D Nä ja ljuger inte, visst var det inklusive mittpelare jag räknade, det blir väl lite mindre stadigt då men det går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar