Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nämn ett köpvärt stativ till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett stativ till min digitala systemkamera, men det finns ju miljarders att välja mellan!
Därför är jag tacksam för tips på ett stativ som är både bra och billigt.

Manfrotto gör prisvärda stativ.

055 är standardstativet nummer 1. Det är prisvärt, tillräckligt högt och stabilt.

190 är lillsyrran till 055. Det är lättare att bära och billigare, men också lägre och inte lika stabilt.

I prisklassen under Manfrottostativen är det mesta rätt smäckigt och många som köpt sådana stativ här på fotosidan har ångrat sig fort.

Köpte stativet Kim tipsar om här ovan för några veckor sedan, och kan bara säga att jag är mycket nöjd, väl värt pengarna.

Jag kollade priserna på Scandinavian och såg att de hade 455 Triminor för 995 kr. Det är i princip samma stativ som 055. Går ner i spagat och har mittpelare som kan fästas horisontellt.

Det skulle kunna kombineras med ett 488RC2 om du är kulledstypen.

Jag kan bara instämma, 055 är ett prisvärt stativ. Tittade äver på Cullman när jag köpte mitt, 2/3 av priset ungefär men plastigt och lite småsladdrigt.
Dessutom finns 055 i flera varianter och tillbehören, olika kulor, snabbfästen mm många.
Kula eller videohuvud är en smaksak, men kosta på dig ett snabbfäste. Du kommer att bli galen alt få gängpaj i stativgängan annars.

Jag håller med föregående skibenter att 055 verkligen är ett prisvärt stativ. Personligen tycker jag dock att det är lite för tungt, eftersom jag vill hänga det bak på min ryggsäck.

Tänkte själv köpa ett Velbonstativ http://www.cyberphoto.se/stativ/velbon/carma530.php

Det väger hälften av 055. Velbonstativet når dock bara upp till 158cm, vilket blir väl c:a 170cm med huvud. Jag är själv 181cm, så jag ser inga problem med detta.

Jag har läst på mig lite om olika stativ och fastnade lite för manfrotto 724B som verkar vara rätt lagom och lätt + att det gick upp lite mer i höjd än 190. Men upptäckte att med 190 kan man tydligen vinkla benen olika om jag inte har fattat det fel? Är det något som ni tycker är användbart? Jag har bara använt mig av nått gammalt cullman stativ förut som var både rangligt och krånligt hålla på med så jag har ingen erfarenhet av att kunna göra det. Hade väl tänkt ge mig på ett kulledshuvud tror jag då det verkar rätt så smidigt . Att det ska vara lätt att bära med sig är väl det jag hade tänkt satsa på, annars är risken att det blir som med det gamla stativet att jag inte tar med mig det alls.

Att kunna vinkla benen oberoende av varandra ser jag som helt obligatoriskt, det skulle jag aldrig kunna pruta bort. Om man inte kan det så blir det omöjligt att fotografera där det är trångt, på ojämna underlag mm.

T-H skrev:
Jag är på jakt efter ett stativ till min digitala systemkamera, men det finns ju miljarders att välja mellan!
Därför är jag tacksam för tips på ett stativ som är både bra och billigt.

Bra och billigt är sällan förenligt,

Själv köpte jag ett stabil snabb med ett manfrotto 488 RC4 kostar ca 3600 total, men det kanske är över din budget?

Lycka till!

T-H skrev:
Inte riktigt samma division, men vad tror ni om detta? VELBON CX-660
Nej, jag skulle avråda från det. De där stativen som är gjorda i profilerad aluminium med plastklämmor och plastkrona är inte särskilt stabila. De där stagen gör så att benen inte går att vinkla oberoende av varandra och dessutom så går det inte att komma ned nära marken med det. Kolla på begagnatmarknaden istället tycker jag. Det dyker upp en del då och då.

Köp hellre ett för litet stativ än ett för dåligt stativ om du har en riktigt tajt budget. Ett litet stativ kommer till användning som resestativ även om du senare skulle köpa ett större. Men ett svårhanterligt och instabilt blir liggande till ingen nytta.

Jag gillar 190 pro från manfrotto. Bra kompromiss mellan storlek och prestanda. Jag tycker stativet är relativt stabilt upp till ca: 4 kg vikt. Sedan går benen att ställa i spagat samt mittpelaren att tilta. Själv skulle jag inte vilja ha ett större stativ om jag inte blev tvingat till det via större gluggar..

manfrotto o79b !

länge leve enbentstativet!

mvh ale

cullman har några sköna stativ också - lätta som fjädern

Jag köpte ett feisol nyligen. Jag är hittils mycket nöjd med det. Jag köpte det med 4 bensektioner. Det är ungefär lika högt som Manfrotto 055 utan mittpelaren rest (tror det är typ 2cm kortare).

Jag har jämfört dem sida vid sida och Feisol-stativet minst lika stabilt om inte aningen stabilare, men det väger kilot mindre och är 10cm kortare ihopfällt. Fast då är det ju en bensektion mer att fälla ut på varje ben förstås.

http://www.feisol.com/english/enconnect-n.htm

Under julhelgen använde jag min faders Giotto MH-1000 och testade även en Manfrotto 488. Bortsett från snabbfästena gillade jag Manfrottohuvudet bättre. Det är rätt billigt sett till vad man får åxå. Idag beställde jag dock ett Kirk BH-3.

Ska du bara använda lite lättare/mindre objektiv klarar du dig troligen ganska bra med tex Manfrotto 718B. Då kommer du ju lite billigare undan. Detta skulle jag välja framför Vellbonstativet du länkade till. Visst, det är dyrare, men det är helt klart värt det. Dessa jättebilliga stativ från vellbon och liknande är INTE något vidare. De är rangliga och glappar och... usch. :)

Edit: 718B går dock inte ner i spagat.

Edit2: Just ja, jag glömde ju skriva vad feisolet kostar. $185 plus frakt på $35. Sen får man kanske räkna med att tullen vill att man betalar tull och moms på det åxå.

Senast ändrad:
Kommer och kapar tråden lite halvt.

Kan ni rekommendera något stativ för en som är lite längre än medel. Känner att ett stativ på 180cm är för lågt för mig för att kunna stå bekvämt. Jag är 210cm lång så skulle gärna ta emot förslag på stativ som går att dra upp till 2m iallafall =)

Tack på förhand
Patric

Ditt öga sitter väl en 10 cent från din högsta punkt, kameran sitter 10 cent från stativhuvudet och stativhuvudet 10 cent från stativet. Så det borde ju funka med ett stativ som går upp till 180 cm (i sig självt, inte medräknat mittpelare då).

Jag är 174 cm. Mitt stativ når 145 cm (181 med pelare) och jag måste stå på tå för att se sökaren om det är helt utfällt (utan pelare, med pelare behöver jag en stol).

Men det är ju bra att ha lite sömsmån för de tillfällen när kameran absolut måste vara positionerad i ett visst läge. Vill man spara vikt kan man låta den sömsmånen utgöras av en utdragbar mittpelare.

... så med det i bakhuvudet kollade jag Gitzos och Manfrottos hemsidor. Och insåg plötsligt vad du menade. Det verkar ju vara stört omöjligt att hitta ett stativ som når 180 cm utan pelare! Gitzo har ju sina Geant-varianter, men med sina 253 cm blir det ju lite overkill. Jag är grymt förvånad över denna lucka i sortimenten och kan bara önska dig lycka till. Rapportera gärna tillbaka hit när du hittat ett, det kan säkert vara till hjälp för andra långa personer.

Jag skulle gå till en bra yrkesbutik och lyssna.

Jag har ett Velbon 660 och jag är mycket nöjd med tanke på vad jag betalade. Visst, fästena är i plast och det går inte att justera i sidled men annars så tycker jag att det är ett bra stativ för pengarna. Får plats i min resväska på diagonalen så det följar alltid med när jag reser. Särkilt tungt är det inte heller. Har tagit många bilder som jag aldrig hade kunnat ta annars. Kan rekommendera det, för priset. Men visst finns det bättre stativ, men dem kostar mer.

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar