Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MZ-50, problem med film-matning mm

Produkter
(logga in för att koppla)

sessis

Medlem
Hej på er =)

Jag är helt ny här på forumet.

Jag skulle behöva lite hjälp och råd när det gäller min systemkamera, en Pentax MZ-50. Den är köpt någon gång 97/98. Jag köpte den när mitt första barn föddes och jag har tagot väldigt många och fina kort med den. Sedan har den blivit stillastående något tag sedan jag köpte en "enklare" digital kamera. De sista korten jag kommer ihåg togs omkring 2001/2002. Efter det har den stått still.

När jag skulle ladda den med film förra sommaren inför en USA-resa så betedde den sig väldigt konstigt. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur den lät men det lät inte bra och det blinkade och hade sig i displayen.
(Jag kan försöka beskriva mer senare, ska bara höra med min far ocskå då han har testat ladda den med film och sett hur den betett sig lite nyligare än jag har gjort)

Finns det någon som kan rekommendera mig vad jag ska göra, är den värd att reparera eller ska den på soptippen =(

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Har någon några bra länkar til "kameradoktorer"?

Jag känner att jag vill börja fotografera med systemkamera igen (kör på automatik eftersom jah inte kan göra manuelle inställningar *skäms*). Jag skulle väldigt gärna lära mig att göra inställningar med bländare och slutartid själv.

Går i tankarna på att köpa en digital systemkamera också (det kommer att bli en Nikon D70 eftersom min pappa har lite olika objektiv som jag kan låna :))
 
Det är inget fel du kan reparera själv ivf. Det går nog, men jag kan tänka mig att det kostar lika mkt som du får en likadan för begagnad.
MZ-50an är ingen rolig modell heller, man kan inte använda äldre pentaxobjektiv på den utan att stöta på problem.

Fotoflod (www.fotoflod.se) är "experter" på Pentax, och mycket kompetenta, ifall du vill reparera den ändå.
Hursomhelst, släng ingenting på tippen, sälj den som rep. obj. på tradera om inte annat.

Nåja, du ska väl ändå överge Pentaxmärket snart så.

/Henri
 
Tack :)

Tack för svaret, jag har nog förstått att det kan bli dyrt =(

Däremot så hade jag inte tänkt ha den som en "expertkamera", bara som en lite roligare "vanlig" kamera.

Jo, jag ska ta och köpa något roligt snart *längtar*

Tyvärr så kan jag inte så mycket... men man kan ju alltid lära sig, någon gång ska ju vara den första :)

Jag ska kolla på länken vid tillfälle och prata med någon av de experterna.
 
Skickad på felsökning

Nu har jag pratat med dom på FOTO-FLOD och jag har skickat kameran dit för felsökning. Jag ska få en prisuppgift på vad det kan kosta att repa.

Återkommer och berättar vad det är för fel.
 
Repkostnad och fel

Arbetsbeskrivning:
Utbyte av spegelhusmotor
Rep blixtuppfällning



Kostnad för arbete 850,00
Övriga kostnader:
Materialkostnad: spegelhusmotor [1st] 350,00
Frakt: Posten Postpaket 150,00
Moms Utgår med 25,00 % 337,50


Total kostnad:1_688,00 kr


Jag funderar på att låta dom skrota kameran =(

Hur mycket kan man tänka sig att få för standardobjektivet som hörde till?
 
Ja inte värt det alls, du kan få en likadan för tusenlappen. Eller vafan, köp bort MX'en jag säljer. ;)
Ingen autofokus eller automatik, men det är en suverän kamera.

Vad är det för objektiv? Det varierar.

/Henri
 
Objektivet kommer jag inte ihåg vad det var eftersom jag skickade det med kameran (dumt, jag vet). Det var det objektivet som följde med när jag köpte kameran. Det känns surt att behöva betala 150 spänn i returfrakt för en trasig kamera. Då har man ju betalat 600 kr för "ingenting". Sedan vet jag inte om man får igen 600 kr för objektivet.....

Tror du att foto-flod köper in ett beg. objektiv?

Jag väntar hem en Nikon D70s i dagarna så jag kommer att ha kamera att fota med. Sedan har jag en Canon AE-1 program med ett 50mm och ett 100mm objektiv (macro) som jag fått av min far. Jag kan ju alltid fota 135-film med den kameran. Har dock inte använt den allt för ofta så jag kan den. Det är nog en bra nybörjarkamera (jag är ju beroende av automatik :))
 
sessis skrev:
Objektivet kommer jag inte ihåg vad det var eftersom jag skickade det med kameran (dumt, jag vet). Det var det objektivet som följde med när jag köpte kameran. Det känns surt att behöva betala 150 spänn i returfrakt för en trasig kamera. Då har man ju betalat 600 kr för "ingenting". Sedan vet jag inte om man får igen 600 kr för objektivet.....

Tror du att foto-flod köper in ett beg. objektiv?

Jag väntar hem en Nikon D70s i dagarna så jag kommer att ha kamera att fota med. Sedan har jag en Canon AE-1 program med ett 50mm och ett 100mm objektiv (macro) som jag fått av min far. Jag kan ju alltid fota 135-film med den kameran. Har dock inte använt den allt för ofta så jag kan den. Det är nog en bra nybörjarkamera (jag är ju beroende av automatik :))

Ja, då blir det svårare. Ifall det är ett vanligt kitobjektiv så lär du inte få 600kr för det, nej.
Priserna på Pentaxgluggar ligger ganska lågt just nu.

Nja, dom reparerar väl bara grejjerna. Men du kan juh fråga. Det är klart det är surt att betala så mycket för ingenting, det är därför jag inte hade skickat in det. ;-)

Automatik är inte bra att förlita sig på för mycket, man blir lat och lär sig inte lika mycket.

/Henri
 
Sk "kitobjektiv" får man knappt något för, just eftersom de följde med kameran vid köp och de som har en kamera har ofta något av de objektiven. De brukar dessutom inte vara av högsta klass. Finns ingen marknad, kanske går att sälja privat för 250:- men jag tror inte det.

De Pentax objektiv som är i ropet nu är fasta gluggar, alltså inte zoomar.

Kamerareparationer är som bilar, räcker med att de öppnar motorhuven så ryker plånboken.

Hälsningar
/* Roland
 
Roland Mabo skrev:
Sk "kitobjektiv" får man knappt något för, just eftersom de följde med kameran vid köp och de som har en kamera har ofta något av de objektiven. De brukar dessutom inte vara av högsta klass. Finns ingen marknad, kanske går att sälja privat för 250:- men jag tror inte det.

De Pentax objektiv som är i ropet nu är fasta gluggar, alltså inte zoomar.

Kamerareparationer är som bilar, räcker med att de öppnar motorhuven så ryker plånboken.

Hälsningar
/* Roland

Jag har märkt att det kostar ;)
När det gäller bilar har jag tur .... min sambo är bra på att laga bilar så den kostnaden slipper vi .... oftast :))

Jag har i alla fall frågat om de köper in objektivet nu när jag var så klantig och inte tänkte att jag skulle behållt det hemma. Att de skulle kunna "kvitta" det mot felsökningskostnaden på 350 kr.

.... fråga kan man ju alltid ;)
 
sessis skrev:
Hej på er =)

Jag är helt ny här på forumet.

<snip>

När jag skulle ladda den med film förra sommaren inför en USA-resa så betedde den sig väldigt konstigt. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur den lät men det lät inte bra och det blinkade och hade sig i displayen.
(Jag kan försöka beskriva mer senare, ska bara höra med min far ocskå då han har testat ladda den med film och sett hur den betett sig lite nyligare än jag har gjort)


Självklart så kan ju kameran vara allvarligt trasig, men jag har haft vissa problem med filmframmatningen både på min MZ50 och min MZ5n, båda kamerorna har haft problem med framingen, d.v.s. kameran matar inte fram tillräckligt mycket innan nästa bild tas. Problemet försvinner om man byter till helt färska batterier. Konstigt att det inte sitter någon indikator som kollar att tillräckligt med film matats fram, men så verkar det vara. Så därför så skulle det antingen kunna vara att du har för gamla batterier, eller helt enkelt att frammatningen börjat kärva, och den därför inte gör et den skall. Eller som sagt var så kan den ju vara allvarligt trasig. I så fall skulla jag inte satsa på att laga en MZ-50. Du borde kunna hitta begagnade sådana eller vassare modeller för billiga pengar idag. Troligen billigare än att laga.

D70 är en mycket bra kamera. Själv har jag en *isDS (Pentax) som också är suverän.

Hoppas det löser sig.
 
Skrotad

Då har jag bestämt mig för att skrota kameran.

Eftersom jag inte ville ha tillbaka kameran utan lät dem skrota den så behövde jag inte betala felsökningskostnaden. Hade jag valt att ta tillbaka kameran så hade jag fått betala felsökningskostnaden på 350 kr och frakten på 150 kr. Nu när jag bara tar tillbaka objektivet behöver jag bara betala returfrakten.

Så, nu slipper jag då tänka på den mer.

Längtar tills jag får hem min D70s :)
 
Eventuellt intresserad..

..av ditt objektiv. Autofokusen har fått sig en knäck på mitt. Någon som vet om detta fel är helt och hållet objektivrelaterat? Har även problem att ställa in bländaren från kameran.

Annars kan du få mitt hus för en billig penning. ;-)
 
Objektiv

Tack för erbjudandet, men jag är inte intresserad av kamerahuset. Objektivet däremot kommer att bli till salu och du får mer än gärna lägga ett anbud på den ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.