Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Myskoxe - igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Var på en liten rundresa i Dalarna och fick plötsligt ett infall att åka hem (till Bohuslän) via Dovrefjäll i Norge och se om man fortfarande kan åka ut på Dovrefjäll och kolla på Myskoxar.
Senast vi var där (4-5 år sedan) så skulle militären lägga ner skjutfältet på Dovrefjäll och vad som sedan skull hända visst ingen då.
Jag blev bl a intervjuvad av någon lokal radiostation om vad jag tyckte.

Men visst fungerar det fortfarande. Man betalar nu 50 nkr som man lägger i ett kuvert och sedan kan man köra c:a 1 mil in på Dovrefjäll mot Snöheim.

Vi var där först sent på kvällen och sedan en tur nästa morgon.
Jag har haft tur att se myskoxar varje gång jag varit där och så även nu.
Första kvällen såg vi en ensam tjur på nära håll och dessutom en flock på ett 10-tal djur med 2 kalvar.
Nästa morgon såg vi 2 flockar med kalvar.

Tyvärr så har man nu startat med Myskoxe-"safari".
Tyvärr, p g a att vi såg hur dom skrämde iväg myskoxarna ut på fjället.
Följande hände: När vi kom på morgonen så fick vi se en flock som låg bland stora stenar och vilade/sov. Jag parkerade bilen och gick långsamt på vägen bort mot flocken. En av oxarna reste sig upp, gick några steg och lade sig igen. Jag kom c:a 40 meter ifrån dom utan att dom kände sig störda, Dom låg kvar och tittade lite slött mot mig. Jag tror att det låg minst en kalv bland dom. Det gick inte att fotografera dom vettigt då man bara såg ryggarna på några av dom, varför vi åkte därifrån och tänkte komma tillbaka när dom piggnat till.
Hittade en annan flock på långt håll som hade 2 kalvar med sig.
När vi var på väg tillbaka så kom det en grupp på 8 - 10 bilar, med säkert 20 personer, för att skåda myskoxe. Dom parkerade på samma ställe som vi och gick sedan i samlad tropp bort mot Myskoxarna.
När dom kom gissningsvis c:a 100 meter från Myskoxarna så reste sig flocken upp och försvann ut på fjället.
När turistgruppen åkt, så åkte vi dit igen och jag gick säkert 5-600 meter ut på i terrängen men kunde inte hitta dom. Vågade faktiskt inte gå längre.
Klart är att en ensam vandrare/fotograf inte skrämmer dom, men en flock turister blir för mycket för dom.

Förra gången vi var där så gick en kompis mot en flock med kalvar med kameran i högsta hugg.
När han var c:a 100 meter från dom vände han och försvann som en avlöning. 2 av tjurarna hade sänkt huvudena och börjat skrapa med foten och då svek modet på kompisen. Ensam fotografer kan dom uppenbarligen hålla på avstånd, men en stor grupp människor blir för mycket för dom.
Myskoxe-guidningarna borde upphöra då dom uppenbarligen stör myskoxarna.
 

Bilagor

  • myskoxe.jpg
    myskoxe.jpg
    95.4 KB · Visningar: 2,728
Läser om dina upplevelser och blir förvånad på dina åsikter angående Myskoxesafaris. Har själv varit där och blev guidade av en svensk som har sitt företag där. Vi såg tre flockar på 100 m håll och inga problem med att dom blev skrämda.

Du skriver att du var c:a 40 meter ifrån dom. Det verkar inte som det är grupperna det är fel på utan ditt respektlösa förhållande till vilda djur. Riskavståndet är 100 meter som den guiden körde med som jag var ute med under det avståndet så riskerar man sin egen hälsa. För vem vill bli överkörd av en folkavagn på fjället?

Mer info angående myskoxe safaris finns att läsa här.
http://www.mountainadventures.no/
 
Gydrate skrev:

Du skriver att du var c:a 40 meter ifrån dom. Det verkar inte som det är grupperna det är fel på utan ditt respektlösa förhållande till vilda djur. Riskavståndet är 100 meter som den guiden körde med som jag var ute med under det avståndet så riskerar man sin egen hälsa. För vem vill bli överkörd av en folkavagn på fjället?

Mer info angående myskoxe safaris finns att läsa här.
http://www.mountainadventures.no/

Vet inte om jag orkar kommentera ditt påstående av min respekt för vilda djur. Men jag har varit mycket närmare myskoxarna än 40 meter utan att störa eller skrämma dom. I nästan samtliga fall så har dom gått mot mig, helt fredligt.

Jag tycker däremot att det är "respektlöst" att visa upp myskoxarna för att tjäna pengar och "lura" turister.
Man har mycket större chans att få se myskoxarna på nära håll om man själv kör ut på fjället utan att betala 250 nkr. (20 personer och 250 knr/person blir en bra hacka för 4-5 timmars jobb. Hm, jag var kanske i fel branch.)
Min fru har suttit i bilen och sett myskoxarna på 30-40 meters håll, medan jag gått närmare. Detta gäller visserligen bara dom ensamma tjurarna. Flockarna med kalvar brukar hålla sig längre bort från vägen.

Den enda gång som jag sett myskoxarna retirea ut på fjället var när safari-gruppen på c:a 20 personer i samlad trupp gick mot myskoxarna.
Samma flock som jag tidigare var 40-50 meter ifrån utan att dom reagerade. Se bild. Tycker du att dom ser störda ut?
 
Dykhjelm skrev:
Vet inte om jag orkar kommentera ditt påstående av min respekt för vilda djur. Men jag har varit mycket närmare myskoxarna än 40 meter utan att störa eller skrämma dom. I nästan samtliga fall så har dom gått mot mig, helt fredligt.

Jag tycker däremot att det är "respektlöst" att visa upp myskoxarna för att tjäna pengar och "lura" turister.
Man har mycket större chans att få se myskoxarna på nära håll om man själv kör ut på fjället utan att betala 250 nkr. (20 personer och 250 knr/person blir en bra hacka för 4-5 timmars jobb. Hm, jag var kanske i fel branch.)
Min fru har suttit i bilen och sett myskoxarna på 30-40 meters håll, medan jag gått närmare. Detta gäller visserligen bara dom ensamma tjurarna. Flockarna med kalvar brukar hålla sig längre bort från vägen.

Den enda gång som jag sett myskoxarna retirea ut på fjället var när safari-gruppen på c:a 20 personer i samlad trupp gick mot myskoxarna.
Samma flock som jag tidigare var 40-50 meter ifrån utan att dom reagerade. Se bild. Tycker du att dom ser störda ut?

Jag har liknande bilder som dig fast från 100 meter. Låt säja att det skulle hända något när du är så nära myskoxarna? Hur blir reaktionerna då bland allmänhet och massmedia då?

Det finns en anledning till att det finns riskavstånd till dom och som ska respekteras.

Jag anser att safaris oavsett vilka djur det gäller är ett utmärkt sätt för folk som inte är så vana vid att vistas i det vilda och med vilda djur får en chans att se djuren på ett säkert sätt.

Du kanske skulle sätta upp en sådan Safariverksamhet i Rogen ;-)
 
Det av Norska myndigheter (Dovre fjellstyre och Statens Naturoppsyn, bla) rekommenderade säkerhetsavståndet är faktiskt 200 meter inte 100 meter som Safarigrupperna använder. Hade dom använt det så hade inte safarigruppen skrämt iväg myskoxarna för mig.
Men det är en rekommendetat säkerhetsavstånd och inget krav.
Enligt uppgift från vakten på skjutfältet så har tyska turister matat myskoxarna med äpplen. Men några dagar senare så "bollade" en myskoxe med turister. Så visst finns det en risk, men jag har aldrig sett några tenedser till aggretion, tvärtom.
Är man försiktig och inte kommer i för stora grupper så är risken liten. Har man dessutom bilen inom räckhåll så blir det en upplevelse.

Du har tydligen bättre tele än vad jag har.

Beträffande Rogen, så har jag faktiskt varit färdledare för Sv Turistföreningen i detta område.
Jag känner områdets natur ganska bra och vet att det inte lämpar sig för fotvandringar. Kanot är lämpligare transportsätt.

Men dom Sv myskoxarna bör nog lämnas ifred, då dom inte är vana vid besökare och framför allt inte stora safarigrupper.
Och det är väl bra att det finns något i Sverige som man inte försöker slå mynt av.
 
Men om det går att livnära sig på naturen och då bland annat genom att guida så vad är det för sorts fel på det?

Är ju ett drömjobb för många att kunna få betalt för sin kunskap och samtidigt lära ut och visa för andra hur vacker och unika floran och faunan är här i Norden? Gällande olika sorters safaris så är det bara början just nu. Naturturismen ökar över hela Sverige just nu och se inte ut att mattas av och turister som inte är vana vid vår allemansrätt blir nöjda av att få komma ut på guidade turer och får uppleva vår underbara natur här i Norden.

Jag är för natursafaris där man tar betalt men förstår dig med ditt svenska sinnelag att det känns konstigt för dig att om du skulle vara tvungen att betala för en naturupplevelse oavsett om det är myskoxar eller att få se ovanliga orkidéer. Om det är guidade grupper med seriösa guider så är jag säker på att det gör mer för naturen här än om det inte skulle vara något alls.
 
Jag är inte emot guidade safari, om det behövs.
Det var helt ok i Serengetti och Ngorongoro.
I höstas så hade vi guidade dykningar i Lembeh straight och på Bunaken, som också var ok.
Tack vare guiderna fick vi se mycket på kort tid och det är viktigt om man gör en lång och dyr resa.

Men vi var bara 6 deltagare i Tansania och 2 - 3 dykare/guide i Indonesien.

På Dovrefjäll så var gruppen på uppskattningsvis 20 personer, med resultat att dom skrämde ut myskoxarna på fjället.
Dessutom så behövs det inga guider för att få se myskoxarna på Dovrefjäll.
Jag är tvärtom övertygad om att man kan komma närmare myskoxarna och få bättre utbyte om man är ensam eller bara ett par personer i gruppen.

Hade guiderna släppt er så här nära myskoxarna?
OBS: vi hade bara 20 meter upp till bilarna.
 

Bilagor

  • myskoxe-3.jpg
    myskoxe-3.jpg
    85.7 KB · Visningar: 2,034
Nej guiden hade inte släppt oss så nära dom på grund av sunt säkerhetstänkande.

Jag förstår att du ser det på ditt sätt angående "safaris" i Norden men för en turist som kommer hit och inte vet ett skvatt om vår allemansrätt och vilka djur som finns och hur dom går att hitta så är det bra med guidade turer.

Har själv varit på både oguidade turer och med Gamerangers i Sydafrika och med guiderna så fick jag en större chans att få se det jag ville.

Kommer ihåg en gång när en holländsk turist frågade mig vad som fanns att se i skogarna runt Värmlandsporten och jag visade på karta lite över olika områden där det finns chans att se älg och vargspår. Dagen efter så kom han in och tackade mig från hela sin familj. Dom hade fått se älgspår och flera vargspår och enligt honom så var det roligaste på hela semestern. Hade man nu guidat dom ut och låtit dom få se levande älg och eventuellt på natten ylat med vargarna så hade det varit helt sanslöst för honom och hans familj.

Sen så är det också ett bra med "safaris" för landsbygden alla tjänar på det både vi människor och naturen om det sköts på ett vettigt sätt.
 
Ja nånting ska man ju leva av i glesbygden oxå. Att sedan stadsbor mår bäst av att vallas runt i grupp sommar som vinter är ju ingen nyhet. Egna små äventyr brukar sluta med fjällräddning eller björnfrossa.
 
Guidning kan vara bra.
Guidning kan vara dåligt.

Jag har varit på guidade turer i ett antal länder och vissa har varit bättre än andra. Det som de bra guidningarna haft gemensamt är att det aldrig varit så många som 20 turister och att det aldrig varit fråga om öppet närmande av djuren i promenerad skock.

Om jag tycker att en guidning är bra eller dålig har inget med regionalpolitik att göra. Om guidningen sker på ett dåligt sätt, är det bättre att lokalbefolkningen får leva på bidrag.
 
Även i år så kom vi i närheten av Dovrefjäll och beslöt oss för ett besök. För att slippa bli störda av Safarigrupperna så åkte vi dit kl 08.00, d v s c:a 2 timmar innan safarigrupperna skulle komma dit. Men i år såg vi inte röken av några safarigrupper. Varför vet jag inte.
Däremot hade vi som vanligt tur med väder och Myskoxar.
När vi kom till grinden så var det mycket tät dimma med bara 20 meter sikt och det verkade fånigt att åka in och leta efter Myskoxar. Men vi gjorde det ändå, tack och lov. Efter bara 10 minuter så bröt solen igenom och dimman försvann.
Först så vi baken på en ensam tjur c:a 200 meter bort så vi fortsatte ut på fjället.
Efter en stund så skriker min fru att jag skall stanna. Bredvid vägen på en parallell ås går en liten flock Myskoxar med 2 kalvar.
Avståndet var bara 30 - 50 meter och dom tycktes inte bry sig om oss. Dom försökte inte skydda kalvarna som dom brukar utan kalvarna fick springa fritt omkring, trots att jag gick närmare.
Tydligen så är dom nu så vana vid besökare att dom inte bryr sig.

Dom försvann bakom åsen, men tittade då och då upp för att kolla oss.

Bilderna är tagna med D700 och 70-200 med 1,7 konverter.

Rekommenderar verkligen ett besök på Dovrefjäll om ni kommer i närheten.
 

Bilagor

  • Myskoxar.jpg
    Myskoxar.jpg
    30.3 KB · Visningar: 928
  • Myskoxe-4.jpg
    Myskoxe-4.jpg
    97.7 KB · Visningar: 856
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.