Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mycket vinjettering

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Hej

Jag letar efter ett manuellt fast objektiv med pentax k bajonett. Det ska vinjettera mycket för jag gillar det utseendet ibland. Några tips? Gärna mellan 24 och 35 mm.

Någon som annars har nåt tips på hur jag kan få ett befintligt objektiv att vinjettera?

Varför inte fixa vinjetteringen i efterbehandlingen?
Eller kör du med film?

mvh,
Lage

Hej

Jag letar efter ett manuellt fast objektiv med pentax k bajonett. Det ska vinjettera mycket för jag gillar det utseendet ibland. Några tips? Gärna mellan 24 och 35 mm.

Någon som annars har nåt tips på hur jag kan få ett befintligt objektiv att vinjettera?

Sätt på ett motljusskydd avsett för ett objektiv med längre brännvidd t.ex.

Skruva på motljuskyddet fel eller sätt flera filer på varandra. Enklast är väl dock tipset att göra det i efterbehandlingen.

Okej flera filter funkar? Då får jag skaffa ett nytt objektiv då, mitt 28mm har trasig filtergänga. Och ja jag fotograferar analogt med den kameran och jag gillar att få allt klart med en gång. Så bildbehandling är inte ett alternativ. Men tack iaf.

Inga tips på riktigt dåliga objektiv med pentax k-bajonett?

Vill du ha kraftig vinjettering kan du ju prova att köra med DA-gluggar ;)
Har provat mitt DA 18-55 på min SFXn, nästan fisheye effekt på 18 mm...

Japp, cropp objektiv.

Vissa DA objektiv vinjeterar inte speciellt på 24x36 och vissa mer eller mindre (vanligen zoomar).

T ex DA18-55 vinjetterar extremt på 18mm, det blir svart i hörnen men bara en antydan till vinjettering på 55mm, det syns ganska klart sökaren...

Har du ett AF hus så fungerar AF också...

Ett annat tips är att om du kan avvara ett filter (UV /Skylight) så kan du t ex måla en rand längst ut på glaset med färg, kanske nagellack (då kan du välja från halvtransparant till täckande, fota du S/V så spelar färgen inte så stor roll) det ger dig en diffus vinjettering...

Vill du inte ha det permanent så prova med nån vattenlöslig färg, typ fingerfärg eller liknande...

Ett gammalt trick från förr var ju att smeta lite vasselin på ett filter, utom i mitten, för att få en softande effekt när man fotade porträtt...

Ett annat tips är att om du kan avvara ett filter (UV /Skylight) så kan du t ex måla en rand längst ut på glaset med färg, kanske nagellack (då kan du välja från halvtransparant till täckande, fota du S/V så spelar färgen inte så stor roll) det ger dig en diffus vinjettering...

Vill du inte ha det permanent så prova med nån vattenlöslig färg, typ fingerfärg eller liknande...

Ett gammalt trick från förr var ju att smeta lite vasselin på ett filter, utom i mitten, för att få en softande effekt när man fotade porträtt...

Jo det låter ju helt klart som en idé. Måste bara skaffa ett nytt 28mm. Eller nåt liknande iaf. Det jag har har ingen filtergänga. Inte helt lätt att hitta gamla objektiv

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar