Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket skum annons

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
När man ser en sån här annons:

http://www.blocket.se/vasterbotten/Nikon_D90_25682361.htm?ca=2&w=1


... så blir jag bara arg. Jag menar ingen kan sälja en helt ny D90 med sigma 18-200 objektiv för 4500kr. Bilden visar dessutom kartongen till ett nikon 70-300 objektiv. Enligt annonsen finns kameran i lycksele som är en liten håla mitt i västerbottens inland dit annonsören troligen räknat ut att ingen bemödar sig att åka för att hämta kameran och uppmanar köparen att sätta in pengarna på ett konto. Någon kamera kommer givetvis inte att skickas.

Fråga: Är jag cynisk?

Själv bor jag bara 13 mil från lycksele och är rätt sugen på att åka dit och hämta, men jag antar att man inte får det.

Annonsen lär ju försvinna ganska snabbt så jag klipper in texten här:

Säljer nu min helt nya och använda Nikon D90 med tillhörande utrustning till ett bra pris!
Allt är ouppackat och ligger kvar i sina respektive förpackningar.

Det som ingår i paketet är alltså:

Nikon D90-hus
Sigma 18-200/3.5-6.3 DC OS HSM - objektiv
UV-filter passande ovanstående objektiv
4GB's High Performance SDHC-minneskort
16GB's High Performance SDHC-minneskort

Skickar alltihop med Posten Rek.
Pengarna skickas till mitt konto.
 
Det som är lite kul med annonsen är ju att allt är ouppackat och på bilden så tronar då den ouppackade D90´n med objektivet påsatt...

Förmodligen en bluffannons. Men bor du bara 13 mil ifrån Lycksele så kan du ju ta kontakt och kolla om du får komma och känna på prylarna.
 
Jag tycker annonsen var lite rolig. Det står ju att han säljer sin helt nya och använda Nikon D90.
 
Ser man dessutom på den tillhörande bilden har den ju två grafiska kameror infällda, dvs. bilden är kopierad från en annan annons...
 
Jag har emailat annonsären, och spelat potentiell kund, så får vi se vad han/hon säger/gör. Det roliga är att liksom Stefan har jag 13 mil till Lycksele, men har faktiskt ärenden dit ibland :)
 
det är ju bara en i raden av bedrägeriannonser, ingen direkt nyhet, det brukar ju heta Sara, Linda eller nåt sånt, men nu är det Cute, det var ju gulligt. Alltid lurar det någon.
 
Tja, kan man kränga ett Nikon 70-200/2,8 här på Fotosidan för 4000 kr. så....
Men som "frilansfotograf" behöver man nog snabba pengar emellanåt...ähum... några minuter efter man blivit medlem....utan att ha några bilder att visa upp...

Men ta bara del av Fotosidans Varningar så handlar ni säkert!
 
Alla dessa D90 med diverse tillbehör är alla bluffannonser som någon/några satt i system att köra med på Blocket.

De sitter på ett mobiltbredband från Tele2/Comviq och kör sin bluff.
Några olika kontonummer presenteras ibland när man mailar dem men de svarar aldrig ordentligt på frågor och svenskan liknar google-översättning - med vilje eller inte vet jag inte.

Men anmäl dem så snart ni ser dem.
Blocket är sanslöst slappa på att ta bort dem ibland.
 
Visst det är bara o prova.. det är ju väldigt billigt : )

Tråkigt och behöva köra från skåne med bollträ i kofferten för att hämta hem pengarna igen... men visst då får man ju ha lite extra för körersättningen åxo..


Det kommer ju ingen kamera från en sådan annons som denna..
Jenny, Krokom, Telefon finns det något med som saknas i annonsen ?

Är man i behov av pengar så vill man verkligen bli nådd så man kan kränga kameran så fort som det bara går.
 

Haha hur kan den vara plomberad om det är 700 bilder tagna?

"(förpackningen är plomberad) Nikon D90 med "AF-S DX NIKKOR 18-55 mm f/3,5-5,6 G VR objektiv" säljes.
700 Bilder har tagits.

Och för det andra är det väl inte ett NIKKOR 18-55 mm f/3,5-5,6 som sitter på kameran på bilden? Det ser precis ut som ett 18-70 objektiv enligt mig.
 
Säljer nu mitt helt nya ouppackade samvete, helt oanvänt i onormalt bruksskick. OBS reservdelsexemplar.

(var bara tvungen)
 
Har kollat varje dag nu ett tag och då har det varit en annons om dagen mad en D90 för runt 4900:- och igår var det en med 3 objektiv för de pengar.

Och annonserna har oftast en blocket kopia på bilden och givetvis utan telefonnummer.. jag har svarat på alla annonser och den sista hade varit ute i ca 5minuter men aldrig ett svar tillbaka... men då har jag givetvis frågat efter ett telefonnummer så man kan kontakta dem.

Jag fattar inte varför man genom blocket kan få dölja sitt telefonnummer
låt telefonnumret vara med i annonsen så finns det en liten möjlighet för oss att kolla upp om det är en person som har något att dölja.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.