Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket problem med 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gissar att de tre övriga är KM, Olympus och sist Pentax.

Att KM säljer bättre än de båda övriga är jag helt övertygad om. Dock så kan Olympus ha fler kameror ute pga att de sålt DSLR under längre tid. Pentax har legat helt fel i pris och gör väl fortfarande till stor del. Enda fördelen med dessa är att gammal manuell optik fungerar.

De enda som frågar efter pentax är i stort sett de som äger en pentax sedan tidigare. Olympus kommer det en del frågor på E-300:an främst. Men det är mer ett nyfiket frågande snarare än ett riktigt intresse. Vi ansåg inte modellen tillräckligt aktraktiv för att ta hem till hyllan. Deras kampanjer tyder väl på att intresset är rätt ljumt över lag trots allt.

Olympus har trots allt sin nisch som ensam tillverkare av 3/4-systemet som kanske kan slå. I synnerhet om någon mer tillverkare gör slag i saken och tillverkar enligt det systemet. Pentax däremot lever farligt tror jag, fel pris, ingen nisch och ingen fördel som inte nån av de andra tillverkarna kan erbjuda. Vore jag Pentax skulle jag oxå göra en 3/4 kamera så det kan snålrida på Olympus. Gärna så att gammla gluggar passa oxå, fast det kanske inte går att lösa tekniskt.

/Maverick

Sten-Åke Sändh skrev:
Kan vi inte lägga ner religionskriget och försöka hjälpa varann istället med både fotografi och tekniska problem? Vi har ju mycket att vinna på att tillsammans (var och en på sitt håll) ställa krav på leverantörerna som konsumenter istället för att bete oss som korkade fotbollshuliganer. Canon, Nikon, Minolta eller för den delen Pentax är väl inga fotbollslag eller?

Underbart forulerat, och SÅ "rätt" ;-)

har en EOS 300D mkt för att jag redan hade några objektiv, hade mkt väl kunnat bli en D70 ekller KM 7D om jag stått "fri" på optiksidan, innanDSLR blev aktuellt.

Jag är nöjd, och hade säkert blivit lika nöjd (eller kanske mer nöjd?) med någon av dom nämnda men har inga skäl att i alla lägen försöka trycka "Canon" i ansiktet på andra...åter, tack Sten-Åke Sändh!

Skönt läsa lite sansade ord emellanåt, nåja, många sansade röster finns här...lyckligtvis ;-)

Maverick skrev:

Att KM säljer bättre än de båda övriga är jag helt övertygad om. Dock så kan Olympus ha fler kameror ute pga att de sålt DSLR under längre tid. Pentax har legat helt fel i pris och gör väl fortfarande till stor del. Enda fördelen med dessa är att gammal manuell optik fungerar.

De enda som frågar efter pentax är i stort sett de som äger en pentax sedan tidigare. Olympus kommer det en del frågor på E-300:an främst. Men det är mer ett nyfiket frågande snarare än ett riktigt intresse. Vi ansåg inte modellen tillräckligt aktraktiv för att ta hem till hyllan. Deras kampanjer tyder väl på att intresset är rätt ljumt över lag trots allt.

Olympus har trots allt sin nisch som ensam tillverkare av 3/4-systemet som kanske kan slå. I synnerhet om någon mer tillverkare gör slag i saken och tillverkar enligt det systemet. Pentax däremot lever farligt tror jag, fel pris, ingen nisch och ingen fördel som inte nån av de andra tillverkarna kan erbjuda. Vore jag Pentax skulle jag oxå göra en 3/4 kamera så det kan snålrida på Olympus. Gärna så att gammla gluggar passa oxå, fast det kanske inte går att lösa tekniskt.

/Maverick

Jag upplever att det beror mycket på hur affärsinnehavare lägger upp det när den presumtive DSLR-köparen kommer in.

Hörde ett exempel i Gbg på en affär där killen sa att 300D sålt dåligt hos dem (!) p.g.a. känslan i den & samma var det nu med 350D! Nu märker jag dock när jag är där att dom är mkt Nikonvänliga:)

Min lokale handlare har sålt en del av E-300:kitet med 2 zoomar vilket han varmt förespråkar till familjefotografen som vill gå över från äldre SLR till DSLR & om man tittar här på FS så skrivs det ju en del om *IstDS...

Det är i vilket fall som helst kul att fler kommit igång med DSLR-försäljning, lite tråkigt om bara Canon & Nikon ska härska...

//Larsa

Jag har försökt analysera mina bilder tagna med min Dynax D7 efter prat om "backfokus" och grejer... Men så vitt jag kan se så är bilderna bra. Jag är en glad amatör så när jag inhandlade min första systemkamera, en analog minolta så hade jag ingen aning om "märkeshysterin" kring Canon och Nikon. Att det blev Minolta D7 var helt enkelt eftersom jag hade objektiv och fjärrutlösare till min analoga som även fungerar på D7. Och så var jag nöjd med min analoga Minolta så jag hade tack vare det förtroende för märket. Och jag har inte blivit besviken än.

Tycker att kameran är jättebra jag. Jag älskar den! Sedan tror jag inte någon kamera är gjord för att man ska tappa den i golvet osv. Köper man en kamera för 13 500 som min kostade, för mig en jätteinvestering!, då är i alla fall jag dessutom extra försiktig!

Och så är det väl så med alla avancerade tekniska apparater. Desto mer avancerade, desto mer funktioner och finesser de har, desto skörare är de, helt enkelt för att det finns mer i dem som kan gå sönder.

.Z. skrev:
Jag upplever att det beror mycket på hur affärsinnehavare lägger upp det när den presumtive DSLR-köparen kommer in.

Hörde ett exempel i Gbg på en affär där killen sa att 300D sålt dåligt hos dem (!) p.g.a. känslan i den & samma var det nu med 350D! Nu märker jag dock när jag är där att dom är mkt Nikonvänliga:)

Min lokale handlare har sålt en del av E-300:kitet med 2 zoomar vilket han varmt förespråkar till familjefotografen som vill gå över från äldre SLR till DSLR & om man tittar här på FS så skrivs det ju en del om *IstDS...

Det är i vilket fall som helst kul att fler kommit igång med DSLR-försäljning, lite tråkigt om bara Canon & Nikon ska härska...

//Larsa

Jo visst kan vi i stor utsträckning styra våra kunder om vi vill. Fast vi försöker undvika det genom att vi är oberoende så tillvida att vi är ett fristående företag. Dock så är det så att rent praktiskt kan vi inte ta in alla modeller. Vidare är det så att om efterfrågan var stor så skulle vi naturligtvis ta in modellen. Det gör vi med andra märken som vi av olika anledningar egentligen inte gillar.

Jag kan tycka att E-300 iofs är hyfsat prisvärd numera, men från början var den inte det. Min subjektiva uppfattning var att det inte var en särskilt bra DSLR.

Det viktiga för oss i slutändan är ändå att hjälpa kunden att välja rätt kamera för honom eller henne. Inte vad det står för märke på kameran. Det finns inga ekonomiska fördelar att förorda ett visst märke för vår del.

Tar man 300D så sålde den väl inte direkt dåligt hos oss men inte särskilt bra heller. Den lockade inte nyköparna när de jämförde med D70. Med 350D så är det ett rejält lyft även om jag personligen rekomenderar D70 som kit betraktat fortfarande.

Mvh
Maverick

ma59 skrev:
Underbart forulerat, och SÅ "rätt" ;-)

har en EOS 300D mkt för att jag redan hade några objektiv, hade mkt väl kunnat bli en D70 ekller KM 7D om jag stått "fri" på optiksidan, innanDSLR blev aktuellt.

Jag är nöjd, och hade säkert blivit lika nöjd (eller kanske mer nöjd?) med någon av dom nämnda men har inga skäl att i alla lägen försöka trycka "Canon" i ansiktet på andra...åter, tack Sten-Åke Sändh!

Skönt läsa lite sansade ord emellanåt, nåja, många sansade röster finns här...lyckligtvis ;-)

Jag har ju en Minolta men jag har haft väldigt stor nytta av alla synpunkter, recensioner och tester som gjorts av främst Canon- och Nikon-ägare. De dominerar till antalet i alla recensioner av exv. tredjepartsobjektiv och andra tredjepartstillbehör. Men genom att dessa produkter finns i varianter för exv. både Minolta och Pentax så hjälper de indirekt mig och andra som har kameror från andra tillverkare. Främst genom reviews på bl.a. www.fredmiranda.com så har jag kunnat ta mycket klokare inköpsbeslut när jag skulle köpa objektiv än jag annars skulle kunnat.

Så jag är övertygad om att bara vi lyfter blicken ur "märkesträsket", så ska vi finna att vi har mycket mer gemensamt som konsumenter än tillverkarna vill att vi ska ha. Gör vi det kommer vi finna att vi både kan tvinga samtliga tillverkarna att sluta sälja mycket av sitt skräp och att vi kan komma över riktigt bra kvalitetsprodukter från tredjepartstillverkare som i vissa fall är överlägsa konkurrerande produkter från kameraleverantörerna - och det till en bråkdel av kostnaden.

Om fler väljer dessa tredjepartsprodukter kommer kameratillverkarna att tvingas sänka sina ibland väl tilltagna marginaler för att överhuvudtaget få sälja några av sina objektiv. Då kan alla märkestalibaer i sin tur skriva ett tackmail till oss alla som hjälpt till med den bedriften eller kanske ser man ett välkommet tillfälle att tacka sin gud. (om det är Allah eller Canon är väl egelt för den som tror)

Jo så sant!

Min optikuppsättning har genom tiderna alltid varit blandad, både fristående och "original" har suttit i händerna.

Båda varianterna har gett mej bra resultat, och ibland mindre bra...billigt "original" slås som regel av bra "fri-märken" (!)

Original förresten, Tamron tillverkar ju vissa KM-objektiv, liksom Sigma är en kameratillverkare och är således definitivt ett "original"-märke, även om det ändå blir "fristående" märke när det sätts på tex min Canonkamera.

--------------------------------------------

En sak förbryllar mej:
Verför säger "man" tredjeparts-tillverkare...?

Om Canon är förstaparten, då borde ju tex Sigmaoptik monterat på Canonkameran vara "andraparten" eller ?
Vem är däremellan..?
Vet detta är nog mest använt i englskspråkiga sammanhang, men låter tokigt oavsett språk tycker jag.
Tills jag förstått varför vill säga... ;-)

ma59 skrev:

Original förresten, Tamron tillverkar ju vissa KM-objektiv, liksom Sigma är en kameratillverkare och är således definitivt ett "original"-märke, även om det ändå blir "fristående" märke när det sätts på tex min Canonkamera.

--------------------------------------------

En sak förbryllar mej:
Verför säger "man" tredjeparts-tillverkare...?

Om Canon är förstaparten, då borde ju tex Sigmaoptik monterat på Canonkameran vara "andraparten" eller ?
Vem är däremellan..?
Vet detta är nog mest använt i englskspråkiga sammanhang, men låter tokigt oavsett språk tycker jag.
Tills jag förstått varför vill säga... ;-)

Usch ja, du har helt rätt, "fristående" är mycket bättre. Kan det vara så att orgnaltillverkaren (exv. Minolta) är nr 1 och om denne licensierar hela eller delar av nåt en underentreprenör tillverkat (och säljer under eget namn) så skulle ju underentreprenören kunna vara nr 2 (om Minolta säljer Tamron 18-200 som Minolta exv.). Tredjepart kan då vara samma "underleverantör" (Tamron) om denne säljer samma objektiv under eget namn (Tamron).

Annars är det ju lite kul med språkpurism. Det kan ju lätt bli riktigt ålderdomligt. Det går ju att angripa många låneord om man vill. Varför ska vi säga "majoritet" t.ex. när det finns fina gamla ord som "storhopen"! Men skulle man börja använda vårt gamla nordiska arv skulle man lätt bli betraktad som en bakåtsträvande kuf, så det är väl därför det finns swenglish som exv. "softvara" trots att den trotsar all logik översättningsmässigt (har liksom fastnat på halva vägen av nån underlig anledning).

Sten-Åke Sändh skrev:
Usch ja, du har helt rätt, "fristående" är mycket bättre. Kan det vara så att orgnaltillverkaren (exv. Minolta) är nr 1 och om denne licensierar hela eller delar av nåt en underentreprenör tillverkat (och säljer under eget namn) så skulle ju underentreprenören kunna vara nr 2 (om Minolta säljer Tamron 18-200 som Minolta exv.). Tredjepart kan då vara samma "underleverantör" (Tamron) om denne säljer samma objektiv under eget namn (Tamron).

Annars är det ju lite kul med språkpurism. Det kan ju lätt bli riktigt ålderdomligt. Det går ju att angripa många låneord om man vill. Varför ska vi säga "majoritet" t.ex. när det finns fina gamla ord som "storhopen"! Men skulle man börja använda vårt gamla nordiska arv skulle man lätt bli betraktad som en bakåtsträvande kuf, så det är väl därför det finns swenglish som exv. "softvara" trots att den trotsar all logik översättningsmässigt (har liksom fastnat på halva vägen av nån underlig anledning).

Ja, ang "del 1" av ditt svar: kanske det ligger nåt åt det hållet.Man skulle kanske ställa frågan på nån engelskspråkig sajt(!), hupp, där kom ett svengelskt ord igen...

"Softvara", hehe det var första gången jag såg det ordet ;-)
Ja, det med språket kan man alltid diskutera, och det hur mkt som helst, haha...tur fotointresset dominerar iaf på dessa sidor ;-)

Maverick skrev:

Att KM säljer bättre än de båda övriga är jag helt övertygad om. Dock så kan Olympus ha fler kameror ute pga att de sålt DSLR under längre tid. /Maverick

Registrerat i kameraväskan här på FS är 117st D7D, 32st *IsdS, 10st *Isd, 15st E-300 samt 16st E-1. Vad man ska tänka på här är att de två andra tillverkarna har billiga instegsmodeller, trots det så säljer den dyrare D7D bäst!

Vare sig vi vill eller ej så blir det ju ett krig mellan dessa om försäljningen. Nu kan det ju dock vara så att dom tre tillverkarna har ett visst mål som dom vill uppnå & därför inte bryr sig så mycket skillnaden till de andra men likt förbaskat så ska dom ju slåss om kakan som C & N har den största delen av.

Nu är ju detta inte så vetenskapligt (FS kameraväska) men det känns ändå bra att D7D säljer då jag nu ska köpa in mig i systemet, detta med tanke på framtiden. Om däremot K/M är nöjd med försäljningen var en annan sak...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar