Annons

Mycket problem med 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Funderar pa att kopa en ny D7 i Bangkok, detta innebar ju vissa risker da ingen garanti kommer med och jag sedan aker over halva jorden, men priset ar lockande, sa kan nagon peka ut de risker som finns med kameran? Det verkar som att manga har haft problem med 7D eller ar det bara de med problem som syns har pa sidan?

Tack for hjalpen.
 
Mängden inlägg av folk med problem (med en viss kameratyp eller någon annan pryl) säger nog mer om hur vanlig den är än hur mycket problem det är med den i allmänhet. De flesta sitter väl nöjda utan att säga särskilt mycket.

Men hur är det med garanti och sånt hos Minolta, går det inte att få nåt som gäller även i Sverige?
 
Jag har inte haft några problem med min! Den funkar hur bra som helst och jag älskar den. :)
 
Nemas problemas

Fungerar fin fint, har nyss fått hem "framkallade" bilder från ett företag i Umeå och det ser bra ut.

Kameran för övrigt tycker jag väldigt mycket om, nu har man råd att "slösa" bilder.

Du törs köpa en. Garanti har jag ingen aning om men har nog läst nån gång att den är värdlsomfattande om modellen säljs i det lan du bor i eller nåt sånt?
 
Om man skulle gå efter alla problem som verkar finnas på nätet så kan man ju inte köpa nåt...

Min dyker upp i augusti!

//Larsa som längtar.
 
Min D7D är inne för kalibrering med 5600-blixt nu, och än har då ingen frågat efter nåt kvitto eller så..

Jag har fått uppleva att Minoltas service är helt oslagbar.

/Per
 
Tappa den i golvet från låg höjd och det är kört! ( ; .Kan bli en väldigt dyr kamera i längden. Allriskförsäkring är verkligen att rekomendera.

Objektiven i standardserien är inte heller särskilt robusta, de går sönder väldigt lätt om du skakar dom för mycket. En bra kamera dock för försiktigt hemmabruk och snapshots av familjen i finväder. I regn? Kanske bättre än stryktåligheten som är usel men jag vet inte än.
 
Senast ändrad:
Min D7D har i alla fall åkt i golvet från en meters höjd. Det enda som pajade var motljusskyddet till min 100-300 APO.

Det är rart med små barn som får fatt i dinglande kameraremmar ;-)
 
Tämligen okört.

Nåja, tappa den i golvet kan väl hända. Men för lugna familjebilder bara....


Min minolta funkar bra efter den här sommarens utmärkta väder, den tål fukt.

Har stött och tappat och sprungit ihop med en stol och den håller än.

Bra kamera
 
Jag håller med Benny och Thorbjörn. Även min 7D har varit med på riktiga strapatser och den mår alldeles utmärkt. Det vet jag utifrån 6 månaders intensivt fotande med 7D.

mvh/Ove
 
D7D är en otroligt trevlig kamera. Jag är ganska kräsen av mig och vill ha det bästa för rimliga pengar. Det enda är backfokusproblemet som jag anser borde justeras bättre från fabrik - och jag antar att Minolta gör det med nya kameror. Dock kan man säga att med bländare 5.6 och uppåt är problemet minimalt.

Ett tips är att ställa bländaren på 2.8, välja vidvinkel 17-28mm samt fokusera på ett objekt 1 meter bort. Objekt som är 20 cm framför resp. bakom ska vara lite suddiga, medan objektet i fokus ska vara skarpt.

Service från Minolta i Sverige är också bra. Hur det är med garantier vid inköp i Asien vet jag dock inte.
 
Är nog typiska snapshooters som kommenterar och förnöjer sig. Men den kameran har en hel del att önska för att bli bra.
 
StefanA skrev:
Tappa den i golvet från låg höjd och det är kört! ( ; Objektiven i standardserien är inte heller särskilt robusta, de går sönder väldigt lätt om du skakar dom för mycket.

En del har tydligen tur när de "tappar" sina kameror men det handlar nog mycket om vilken riktning smällen har i förhållande till AF-systemet. Jag tror också att det har betydelse att 7D är ganska tung. Har man som jag ett objektiv som Tamron 24-135 som standardobjektiv så väger bara det 500 gram till och då har man en ganska redig klump (mycket energi som ska dämpas).

Det är mycket stor skillnad mot min gamla Pentax ME med SLR-världens förmodligen minsta och lättaste 40 mm "normal". Denna solida lilla kamera (helt i mässingplåt) har jag haft sen 70-talet och sumpat 2 ggr rakt i marken utan att den slutat fungera för det. Det är inget ni ska räkna med att 7D klarar, även om den är väldigt välbygd och man ju alltid kan ha flyt.

Fick med ett Minolta 28-100 mm zoom (det paket de snabbast kunde leverera) även om jag egentligen inte behövde det, då jag redan hade ett Minolta 28-80 från ett tidigare Dynax 5 köp. 28-100 linsen är helt OK rent optiskt tycker jag, men fullständigt usel rent mekaniskt. Jämför jag det med mitt Tamron så är det senare ett under av välbyggd precision. Min Minolta-zoom föll bokstavligt i bitar efter ett par månader (en skruv ramlade bort!!! och jag upptäckte att hela linsen var lös nere vid foten bara av en tillfällighet).

Mitt tips är att köp ett välbyggt och skarpt Tamron eller Sigma istället, om du tycker de bättre Minolta-linserna är för dyra. Enda fördelen med 28-100 linsen är väl i så fall vikten, men förr eller senare kommer de flesta att tvingas köpa nåt annat. Tycker f.ö. den äldre grå kitlinsen 28-80 mmm är betydligt bättre mekaniskt. Om du står i begrepp att slå till så läs recensioner av objektiv på www.fredmiranda.com eller dpreview innan du köper ett paket med något uselt medskick.

Annars tycker jag verkligen inte någon ska tveka att köpa en 7D p.g.a. de eventuella problem vi tidigare ägare rapporterat, Minolta-servicen har verkligen varit helt fantastisk i mitt fall och 7D är verkligen en helt enastående fin kamera. Jag har haft min sedan januari och jag har svårt att se att någon annan kamera kan ge mig något annat som jag verkligen behöver. Om 7D kommit med 8 megapixel när den kom, så skulle den fullständigt sopat banan med konkurrensen i detta prissegment.

8 megapixel är väl en av de få möjliga fördeler (om man nu uttnyttjar den)som man får om man köper en Canon EOS 20D. Men 6 megapixel i den tappning man får dem i 7D räcker mycket, mycket långt. Testa t.ex. att visa ett Adobe Acrobat-bildspel på väggen så ser du att du inte behöver sakna din gamla diaprojektor speciellt mycket. Med AS och AF blir ofta bilderna i sig av bättre kvalitet än mina gamla dia. Bildkvaliteten i 7D är faktiskt lysande och bildkvalitet är ju inte bara pixlar gubevars även om de självklart är viktiga i stora format.

Det finns i så fall andra bättre skäl att välja Canon eller Nikon och det främsta skulle väl vara att det finns så mycket mer begagnat till Canon och Nikon än till Minolta. Till dessa märken finns ofta tillbehör "på hyllan" hos affärerna medan Minolta-grejorna ofta måste beställas, ibland t.o.m. från USA eller Tyskland.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
En del har tydligen tur när de "tappar" sina kameror men det handlar nog mycket om vilken riktning smällen har i förhållande till AF-systemet. Jag tror också att det har betydelse att 7D är ganska tung. Har man som jag ett objektiv som Tamron 24-135 som standardobjektiv så väger bara det 500 gram till och då har man en ganska redig klump (mycket energi som ska dämpas).

Det är mycket stor skillnad mot min gamla Pentax ME med SLR-världens förmodligen minsta och lättaste 40 mm "normal". Denna solida lilla kamera (helt i mässingplåt) har jag haft sen 70-talet och sumpat 2 ggr rakt i marken utan att den slutat fungera för det. Det är inget ni ska räkna med att 7D klarar, även om den är väldigt välbygd och man ju alltid kan ha flyt.

Fick med ett Minolta 28-100 mm zoom (det paket de snabbast kunde leverera) även om jag egentligen inte behövde det, då jag redan hade ett Minolta 28-80 från ett tidigare Dynax 5 köp. 28-100 linsen är helt OK rent optiskt tycker jag, men fullständigt usel rent mekaniskt. Jämför jag det med mitt Tamron så är det senare ett under av välbyggd precision. Min Minolta-zoom föll bokstavligt i bitar efter ett par månader (en skruv ramlade bort!!! och jag upptäckte att hela linsen var lös nere vid foten bara av en tillfällighet).

Mitt tips är att köp ett välbyggt och skarpt Tamron eller Sigma istället, om du tycker de bättre Minolta-linserna är för dyra. Enda fördelen med 28-100 linsen är väl i så fall vikten, men förr eller senare kommer de flesta att tvingas köpa nåt annat. Tycker f.ö. den äldre grå kitlinsen 28-80 mmm är betydligt bättre mekaniskt. Om du står i begrepp att slå till så läs recensioner av objektiv på www.fredmiranda.com eller dpreview innan du köper ett paket med något uselt medskick.

Annars tycker jag verkligen inte någon ska tveka att köpa en 7D p.g.a. de eventuella problem vi tidigare ägare rapporterat, Minolta-servicen har verkligen varit helt fantastisk i mitt fall och 7D är verkligen en helt enastående fin kamera. Jag har haft min sedan januari och jag har svårt att se att någon annan kamera kan ge mig något annat som jag verkligen behöver. Om 7D kommit med 8 megapixel när den kom, så skulle den fullständigt sopat banan med konkurrensen i detta prissegment.

8 megapixel är väl en av de få möjliga fördeler (om man nu uttnyttjar den)som man får om man köper en Canon EOS 20D. Men 6 megapixel i den tappning man får dem i 7D räcker mycket, mycket långt. Testa t.ex. att visa ett Adobe Acrobat-bildspel på väggen så ser du att du inte behöver sakna din gamla diaprojektor speciellt mycket. Med AS och AF blir ofta bilderna i sig av bättre kvalitet än mina gamla dia. Bildkvaliteten i 7D är faktiskt lysande och bildkvalitet är ju inte bara pixlar gubevars även om de självklart är viktiga i stora format.

Det finns i så fall andra bättre skäl att välja Canon eller Nikon och det främsta skulle väl vara att det finns så mycket mer begagnat till Canon och Nikon än till Minolta. Till dessa märken finns ofta tillbehör "på hyllan" hos affärerna medan Minolta-grejorna ofta måste beställas, ibland t.o.m. från USA eller Tyskland.


Ett långt inlägg. Men Minolta sucks. Det Objektivet du nämde 28-100 tål knappt att knäppas på. Lycka till ni Minolta ägare. Varför köpa skräp när det finns Canon och Nikon. Gonatt!
 
StefanA skrev:
Ett långt inlägg. Men Minolta sucks. Det Objektivet du nämde 28-100 tål knappt att knäppas på. Lycka till ni Minolta ägare. Varför köpa skräp när det finns Canon och Nikon. Gonatt!

Du snackar som du har förstånd till. Jag förstår att du baserar ditt kvalificerade skitprat på en story om din kompis som tappat den i marken. Jag tror inte att det är märkes specifikt utan alla märken kan drabbas av detta när de tappas. Jag vet både Nikon D70 och Canon 10D och 20D som dött när de fått en smäll eller blivit tappade. Om du tycker att Minolta suger så får det stå för dig. Dock lite intressant att du tycker det eftersom du inte äger en själv. Vad har du för egen erfarenhet förutom din kompis, och vad tycker han egentligen. Att jag sett både Nikon och Canon dött betyder inte att det är skräp eller skitkameror. Min erfarenhet hitills är att både Nikon och Canon leder ligan av fel och brister över Minolta. Allt från back-/frontfokus till rena mjuk och hårvarufel. Jag vill minnas att det krävde 4 Firmware uppdateringar till 20D innan den funkade som det skulle. Det leder till att det finns inga felfria digitala kameror. inte ens Nikon D2x som det börjat rapporterats om en del.


/Ove
 
Om jag inte minns fel så krävdes det fyra uppdateringar på 20D innan den ens kunde TESTAS i tidningen foto.

Personligen har jag kört minolta i drygt tio år med allt vad det innebär av tappade kameror. Det enda som pajjat är ett objektiv som jag kunde laga själv med hjälp av hammare och skruvstäd. men det är klart att köper man en skitglugg för 1000:- och tror att det är en kvalitétsglugg så har ju inte hissen gått hela vägen upp den gången iaf.

Numera påstår folk att det är Tamron som bygger KM:s gluggar, själv har jag ingen aning.

Såg för lite sen en 10D som blivit tappad och det huset hade bokstavligen gått av. Fast linsen hade klarat sig hyfsat(80-200).

Tappar man en kamera så ska man nog inte räkna med att de håller, fast min erfarenhet är att de gör det för det mesta.

Men gillar man att lägga ut en tusing extra för att det står canon eller nikon på en pryl så kan man väl göra det.

/Maverick
 
StefanA skrev:
Ett långt inlägg. Men Minolta sucks. Det Objektivet du nämde 28-100 tål knappt att knäppas på. Lycka till ni Minolta ägare. Varför köpa skräp när det finns Canon och Nikon. Gonatt!

Du kan citera bara det du vill kommentera. Onödigt med hela inlägget.

Ditt inlägg är onödigt korkat och svårt att ta på allvar. Man kan väl inte döma ut Minolta generellt på såna grunder. Den dåliga mekaniska kvaliteten hos en del medskickade billiga objektiv är tyvärr snarast något som förenar än skiljer samtliga tillverkare åt. Man får nästan alltid vad man betalar för på gott och ont - oc det från samtliga tillverkare / leverantörer.

Minoltas 20-100 lins är verkligen usel mekaniskt men jag kan inte säga att jag blivit så mycket mer imponerad över det Canon skickat med den billiga 300D. Även där usel precision och linstuber som hänger och dinglar utan vidare styrsel. Ett problem i sammanhanget är ju också denna vikthysteri som tvingar tillverkarna att spara på material. Ska det sen vara billigt också så blir det inte bara plast, utan dessutom t.o.m för lite plast.

Allt Canon levererar är väl knappast heller av prisad L-kvalitet med inbyggd IS. Då skulle Canon knappt ha några kunder alls (få Canonägare har ju råd med vad de egentligen vill ha eller hur). Betalar man så levererar även Minolta kvalitet som alla andra. Det man däremot kan konstatera är att Minolta i en del avseensen är både tekniskt och designmässigt ledande idag. Det är något som många Canon ägare börjat förstå och är inte så lite irriterade över, särskilt de som inte har råd med L-objektiv med inbyggd bildstabilisering.

Även ett uselt kitoblektiv blir stabiliserat på en 7D och det har Minolta patent på, så den vägen är nog stängd för övriga tillverkare för överskådlig tid och det måste vara väldigt surt för resten av branschen och deras kunder. AS är en lysande innnovation och Minoltas guldägg. Samtliga ägare av Minolta 7D har tillgång till bildstabilisering med praktiskt taget samtliga moderna objektiv (inklusive tredjepart) och det gratis - vilka andra har det?

Kan annars bara hålla med en del tidigare inlägg som påpekat att exv. Canons 20D modell genererat mängder med inlägg kring bristande kvalitet från irriterade kunder efter lanseringen. Det är bara att läsa på nätet. Tror detta är nåt vi får leva med när produkterna blir alltmer komplicerade. Att folk skulle avstå från att köpa de mest avancerade produkterna av det skälet tror jag inte på. De fortsätter ju att köpa både 20D och 7D och tillverkarna rättar successivt till felen på samma sätt som man alltid gjort i PC-branchen - med nya patchar och fixar. Inget konstigt med det. Är snarast förvånad över att 7D fungerar så fantastiskt bra som den gör i sin första version med tanke på att det är marknadens kanske tekniskt sett mest avancerade kamera.

Kan vi inte lägga ner religionskriget och försöka hjälpa varann istället med både fotografi och tekniska problem? Vi har ju mycket att vinna på att tillsammans (var och en på sitt håll) ställa krav på leverantörerna som konsumenter istället för att bete oss som korkade fotbollshuliganer. Canon, Nikon, Minolta eller för den delen Pentax är väl inga fotbollslag eller?
 
Lite offtopic men helt klart så styrs mängden inlägg om problem med DSLR av hur många som sålts och nu funderar jag över hur det ser ut i försäljningstoppen i Sverige?

Att Canon och Nikon säljer mest vet vi men hur ser det ut sedan mellan K/M, Pentax och Olympus?

Detta är ju självfallet av vikt då man vill att det system man satsar på ska generera pengar så att tillverkaren kan/vill utveckla det.

Nu har ju de tre mindre självfallet inte samma krav på försäljningssiffror som C och N men ändå...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.