StefanA skrev:
Tappa den i golvet från låg höjd och det är kört! ( ; Objektiven i standardserien är inte heller särskilt robusta, de går sönder väldigt lätt om du skakar dom för mycket.
En del har tydligen tur när de "tappar" sina kameror men det handlar nog mycket om vilken riktning smällen har i förhållande till AF-systemet. Jag tror också att det har betydelse att 7D är ganska tung. Har man som jag ett objektiv som Tamron 24-135 som standardobjektiv så väger bara det 500 gram till och då har man en ganska redig klump (mycket energi som ska dämpas).
Det är mycket stor skillnad mot min gamla Pentax ME med SLR-världens förmodligen minsta och lättaste 40 mm "normal". Denna solida lilla kamera (helt i mässingplåt) har jag haft sen 70-talet och sumpat 2 ggr rakt i marken utan att den slutat fungera för det. Det är inget ni ska räkna med att 7D klarar, även om den är väldigt välbygd och man ju alltid kan ha flyt.
Fick med ett Minolta 28-100 mm zoom (det paket de snabbast kunde leverera) även om jag egentligen inte behövde det, då jag redan hade ett Minolta 28-80 från ett tidigare Dynax 5 köp. 28-100 linsen är helt OK rent optiskt tycker jag, men fullständigt usel rent mekaniskt. Jämför jag det med mitt Tamron så är det senare ett under av välbyggd precision. Min Minolta-zoom föll bokstavligt i bitar efter ett par månader (en skruv ramlade bort!!! och jag upptäckte att hela linsen var lös nere vid foten bara av en tillfällighet).
Mitt tips är att köp ett välbyggt och skarpt Tamron eller Sigma istället, om du tycker de bättre Minolta-linserna är för dyra. Enda fördelen med 28-100 linsen är väl i så fall vikten, men förr eller senare kommer de flesta att tvingas köpa nåt annat. Tycker f.ö. den äldre grå kitlinsen 28-80 mmm är betydligt bättre mekaniskt. Om du står i begrepp att slå till så läs recensioner av objektiv på
www.fredmiranda.com eller dpreview innan du köper ett paket med något uselt medskick.
Annars tycker jag verkligen inte någon ska tveka att köpa en 7D p.g.a. de eventuella problem vi tidigare ägare rapporterat, Minolta-servicen har verkligen varit helt fantastisk i mitt fall och 7D är verkligen en helt enastående fin kamera. Jag har haft min sedan januari och jag har svårt att se att någon annan kamera kan ge mig något annat som jag verkligen behöver. Om 7D kommit med 8 megapixel när den kom, så skulle den fullständigt sopat banan med konkurrensen i detta prissegment.
8 megapixel är väl en av de få möjliga fördeler (om man nu uttnyttjar den)som man får om man köper en Canon EOS 20D. Men 6 megapixel i den tappning man får dem i 7D räcker mycket, mycket långt. Testa t.ex. att visa ett Adobe Acrobat-bildspel på väggen så ser du att du inte behöver sakna din gamla diaprojektor speciellt mycket. Med AS och AF blir ofta bilderna i sig av bättre kvalitet än mina gamla dia. Bildkvaliteten i 7D är faktiskt lysande och bildkvalitet är ju inte bara pixlar gubevars även om de självklart är viktiga i stora format.
Det finns i så fall andra bättre skäl att välja Canon eller Nikon och det främsta skulle väl vara att det finns så mycket mer begagnat till Canon och Nikon än till Minolta. Till dessa märken finns ofta tillbehör "på hyllan" hos affärerna medan Minolta-grejorna ofta måste beställas, ibland t.o.m. från USA eller Tyskland.