Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mycket färg.....

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Blivit inspirerad av www.davidlachapelle.com och ska försöka mig på att ta lite liknande bilder, min undran är hur jag ska få till de skarpa färgerna som han har...
Jag har en D70 och en F80 att tillgå i kameraväg, ska man ha mycket lampor/reflexskärmar mot modellen eller vad är hemligheten? Kanske räcker det att greja med vitbalansen på digitalen? Vilken diafilm är den bästa, om man söker mycket färg?

Klart häftiga bilder. Jag hade nog satsat på att skruva med färgerna vid efterbehandlingen. Med lite schysst Photoshoparbete så kan man nog uppnå samma färger.

Diafilm, starkt solsken och användande av blixt som upplättning/komplement är det jag gissar på. Med rätt teknik och kunskap behövs knappt photoshoppande på de bilder som ligger i "snurran" på framsidan.

Tycker det ser ut som han kört dia och aktat sig noga för att överexponera. Ljussättningen är förståss viktig. Velvia är väl den av Fuji's filmer som är färgrikast (har inte kikat på den nyare 100ISO varianten dock). Kodaks diafilmer känner jag inte till så väl men deras VS varianter är väl de som ska ge mest mättade färger.

skuggor

om man kör utomhus hur gör man för att undvika skuggorna? räcker det med en reflexsk. på skuggsidan eller ska man kanske dra ut lite lampor/blixt?
ojdå! du hade visst svarat på det redan David...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar