Annons

mycket arbete vid starta eget?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Nu är det så att jag kan få ett frilansjobb ca 4 gånger i månaden som ger 500:- före moms, och jag frågade om det gick bra att fakturera per kvartal eller år och det skulle gå bra. Det måste ge minst arbete med företaget genom att räkna den slutfakturan som en enda stor inkomst?

Jag har planer att åka till USA och studera i början av nästa år så då tänkte jag avveckla "företaget"

Så min fråga är egentligen vad det är för arbete jag kommer få lägga ut vid bokföring, en stor faktura vs faktura varje månad.

Borde det inte bara bli att lämna in ett papper till skatteverket där det står inkomsterna, skatteavdraget och ev. utgifter? Och sen betalar jag in skatten som jag räknar ut vad jag ska betala, om jag nu inte kan skattejämka.

När jag faktuerar sen, ska jag lägga på momsen på 25% av summan och sen dra av skatten?
Om jag nu tjänar under ca 14.000 så slipper jag betala skatt och kan skattejämka?

Vad är det som gäller ifall jag vill köpa saker för de intjänade pengarna så att jag slipper momsen?

På Skatteverkets webbsajt finns en broschyr som heter "hobbyverksamhet". Ladda ner och läs den.

Om du skriver en eller flera fakturor spelar ingen roll. Om det handlar om de summor du nämner blir du inte momsskyldig och kan alltså varken debitera eller dra av moms.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar