Annons

Musik till bildspel/STIM-pengar

Produkter
(logga in för att koppla)
Det du menar är alltså, om jag fattat det rätt, att det är omotiverad och ogenomtänkt musik du har svårt med till bildspel.

Men om vi säger som så här;
jag håller just nu på med ett bildspel som ska visas på ett forskarseminarium. I detta bildspel ska jag visa rivningen av Maglarps nya kyrka och musiken är en känd dödsmässa. Detta är inte min direkta musiksmak om man säger så (hårdrockare i kropp och själ) men jag tyckte att den musiken kunde förstärka budskapet pga text, musik och stämning.
Det är med andra ord inte ogenomtänkt utan det finns en klar tanke med musikvalet och musikvalet har tagit nästan lika lång tid som plåtandet. De testpersoner jag har visat det för tyckte att bild och musik kompleterade varandra och hjälptes åt att berätta en historia.

Är det då fortfarande opassande trots att det handlar om en sorts journalistik?

Hej Ola!

Det råder tydligen en hel del förvirring kring musik till bildspel.

Använder du eller vill använda låt oss säga musik utgiven på CD behöver du artistens tillstånd att använda musiken. Har du fått OK raporterar du sedan användandet till STIM som fördelar medlen.

Stina tipsar om att hitta en "egen" kompositör men
likväl så ska raportering ske till STIM.
Men i det fallet behöver du naturligtvis inget tillstånd att nyttja musiken...

De finns många paraleller mellan just foto och musik när det gäller upphovsrätten och nyttjande.
Byt ut ordet "musik" mot "foto" när du funderar om vad man får och inte, så kommer du nära sanningen.

Gustav tipsade om Mozart...
Du behöver tillstånd från den som äger rättigheterna till inspelningen mao inte fritt fram!

Daniel menar att artisterna inte får pengar från STIM...
Det beror på. Har tex Thomas Ledin skrivit låten och sedan spelat in den tilldelas han även medel som kompositör just från STIM ;-)

Allt gott :)
Christian
STIM ansluten upphovsman och fotograf.

Nåt litet kryphål finns det väl alltid...

Om jag visslar mig genom ett partitur av Mozart
så torde ingen kunna kräva mig på en krona ;)

/Roger

christian veltman skrev:
Daniel menar att artisterna inte får pengar från STIM...
Det beror på. Har tex Thomas Ledin skrivit låten och sedan spelat in den tilldelas han även medel som kompositör just från STIM ;-)

Men då får han ju pengar som kompositör och inte som artist. Det var det jag menade, om inte det framgick.

Greve Nickon skrev:
Det du menar är alltså, om jag fattat det rätt, att det är omotiverad och ogenomtänkt musik du har svårt med till bildspel.

Men om vi säger som så här;
jag håller just nu på med ett bildspel som ska visas på ett forskarseminarium. I detta bildspel ska jag visa rivningen av Maglarps nya kyrka och musiken är en känd dödsmässa. Detta är inte min direkta musiksmak om man säger så (hårdrockare i kropp och själ) men jag tyckte att den musiken kunde förstärka budskapet pga text, musik och stämning.
Det är med andra ord inte ogenomtänkt utan det finns en klar tanke med musikvalet och musikvalet har tagit nästan lika lång tid som plåtandet. De testpersoner jag har visat det för tyckte att bild och musik kompleterade varandra och hjälptes åt att berätta en historia.

Är det då fortfarande opassande trots att det handlar om en sorts journalistik?

ok, du har ratt i det du sager, men jag tror vi pratar olika saker. Jag kanske ar for inriktad pa journalistik. Jag tror sakert att ditt bildspel passade med den musik du valde.

Det jag menar ar att jag har sett manga exempel (journalistik) dar fotografen lagt till musik till bildspelet som fotografen gillar och enligt mig har det forstort hela grejen. Journalistik ska, enligt mig, vara direkt, live, och akta sa att saga. Men om man kan motivera musiken sa ar det helt ok, men om det bara ar for att "jag tycker den passar den har laten, den betyder sa mycket for mig" sa forstor det helt bildspelet.

jag kan bara svara for vad jag tycker om journalistiska bildspel for det ar det anda jag har gjort och sett.

Musik eller inte - en smaksak

En rolig diskussion min fråga satte igång. Det är väl upp till var och en att välja hur man presenterar sina bilder.En del kanske tycker det drar uppmärksamheten från bilden men med rätt musik kan det också förstärka bildens budskap. Om Jens provar att dricka ett gott vin med världens förkylning kanske han förstår vad jag menar...
Sen tror jag inte att en bildvisning utan någon form av muntlig presentation skulle locka speciellt många besökare. Det funkar på internet men inte ute i bygdegårdarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar