Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
MultiExposures!
- Trådstartare hugo
- Start datum
kaatman
Aktiv medlem
Kameror som kan ta 20 exponeringa på samma ruta tror jag inte växer på träd... Min EOS1-N RS fixar "bara" 9...
Vad i hela friden skall du fota som du inte kan ta med nio skott ?
Ett alternativ är ju att använda "bulb"-läget och ta tiden för hand, men det kräver ju ganska långa slutartider för att bli praktiskt. Att höfta 1/4000 är lite marigt...
Vad i hela friden skall du fota som du inte kan ta med nio skott ?
Ett alternativ är ju att använda "bulb"-läget och ta tiden för hand, men det kräver ju ganska långa slutartider för att bli praktiskt. Att höfta 1/4000 är lite marigt...
Sinuslinus
Aktiv medlem
vad har du för kamera i dagsläget?
Som jag sa tidigare så klarar de tidigare manuella Nikonhusen obegränsat antal exponeringar .
Nikon F,F2,FG,EM, FE2, FA, FM2 är exempel på kamerahus som klarar väldigt många multiexponeringar.
Som jag sa tidigare så klarar de tidigare manuella Nikonhusen obegränsat antal exponeringar .
Nikon F,F2,FG,EM, FE2, FA, FM2 är exempel på kamerahus som klarar väldigt många multiexponeringar.
mettemarit
Aktiv medlem
resulterar inte det i att surfaren blir en knappt synlig-genomskinlig liten skugga bara?
och vattnen måste ju se skitkonstigt ut med 10-20exp på samma ruta?
Sinuslinus
Aktiv medlem
Re: surfbild
Men om det är ett surfhopp du vill få fångat kanske ha det är praktiskt med autofikus och det finns inte på de manuella husen.
Min F2 med motor klarar att bränna av massor med bilder på samma ruta genom att det finns en knapp på motorn som ser till att knappen på kameran blir intryck, vilket förhindrar framdragning.hugo skrev:
skall ta en bild serie, på ett (surf)hopp, där man får hela hoppet på ca 20 eller säg 10 bilder, detta måste ske med automatik eftersom jag inte kan hålla på att hålla in någon knapp på undersidan av kameran. då blir de la suddit juh.
Men om det är ett surfhopp du vill få fångat kanske ha det är praktiskt med autofikus och det finns inte på de manuella husen.
kaatman
Aktiv medlem
Ställ kameran med öppen slutare eller lång exp tid (kanske 3-6 s) och blända ner så att bakgrunden blir korrekt exponerad.
Kör sedan en stroboskopblixt med t ex 5 blixtar i sekunden, så strak att varje blixt grer korrekt exponering på han eller hon som surfar
Detta borde bli ungefär som du önskar.
God jul
// Christian
Kör sedan en stroboskopblixt med t ex 5 blixtar i sekunden, så strak att varje blixt grer korrekt exponering på han eller hon som surfar
Detta borde bli ungefär som du önskar.
God jul
// Christian
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Jag håller med Christian. Detta är nog det enda sätt som funkar.
Tar du 10-20 multiexponeringar på en och samma ruta med en bakgrund som är ljusare än motivet så kommer motivet inte att synas utan frätas ut...tyvärr
//Niklas
Tar du 10-20 multiexponeringar på en och samma ruta med en bakgrund som är ljusare än motivet så kommer motivet inte att synas utan frätas ut...tyvärr
//Niklas
Sinuslinus
Aktiv medlem
Är det inte svårt att få blixtljuset att lysa upp surfaren?
Man behöver väl blända ner mycket och då behöver man antingen vara på nära håll, köra med snabb film eller ha en grymt bra blixt.
Kan man inte köra 20 olika exponeringar och sedan montera ihop dem i efterhand istället.
Man behöver väl blända ner mycket och då behöver man antingen vara på nära håll, köra med snabb film eller ha en grymt bra blixt.
Kan man inte köra 20 olika exponeringar och sedan montera ihop dem i efterhand istället.
kaatman
Aktiv medlem
Jo, det är jättesvårt...
Jag har faktiskt grunnat lite på denna foto-tekniska julnöt..
Jag hare gärna tagit bilden under lite mörkare förhållanden - skymmning/kväll, så att man kanske kan få 5-10 s att laborera på vid f16 eller f22.
Sedan får man ju ha en ljusstark blixt som jag nog hade försökt sätta o t ex 105 mm zoom läge och avfyra handhållen för att kunna följa motivet genom bilden.
Sen får man ju köra så låg frekvens och effekt på strob-blixten att den orkar att ladda mellan blixtarna.
Detta borde funka, men hur bra det blir vet man inte... Jag är själv lite sugen på att testa, så jag återkommer om det blir något!
God jul på er alla!
// christian
Jag har faktiskt grunnat lite på denna foto-tekniska julnöt..
Jag hare gärna tagit bilden under lite mörkare förhållanden - skymmning/kväll, så att man kanske kan få 5-10 s att laborera på vid f16 eller f22.
Sedan får man ju ha en ljusstark blixt som jag nog hade försökt sätta o t ex 105 mm zoom läge och avfyra handhållen för att kunna följa motivet genom bilden.
Sen får man ju köra så låg frekvens och effekt på strob-blixten att den orkar att ladda mellan blixtarna.
Detta borde funka, men hur bra det blir vet man inte... Jag är själv lite sugen på att testa, så jag återkommer om det blir något!
God jul på er alla!
// christian
mettemarit
Aktiv medlem
om man gör det på kvällen kommer väl ett annat problem: är det inte ofta mycket mer vindstilla på kvällen/natten??
fortfarande måste ju vattnet bli skitfult med 20 blixtar?
Man måste väl vara tillräckligt långt från vattnet för att inte påverka det så mycket. Går väl att göra på dagen också om man smackar på massa gråfilter på objektivet för att få tillräckligt långa exponeringstider. Om inte blixteffekten räcker till då kanske man måste flytta blixten närmare huvudmotivet.
kaatman
Aktiv medlem
Ja, vattnet kommer under alla omständigheter att se lite skumt ut med så lång exponeringstid, men man får ju välja en vinkel (och utlysning) på blixten så att den inte träffar vattnet för mkt utan mer surfaren.
Sedan så är det ju lite det som är tjusningen med fotografi - man kan inte skapa bilder precis hur man vill, utan man får en handfull förutsättningar och får som fotograf göra det bästa man kan av det.
Det är kanske lite därför som jag personligen är lite skeptisk mot för mycket manipulation i datorn.
Vissa motiv kan helt enkelt inte bli så som man önskar (med uteslutande analog utrustning). Då får man väl antingen köpa läget eller välja ett annat motiv...? Det är ju inte direkt ont om dem ?
I detta fallet kanske man skulle kunna göra ungefär samma grejj med en kille (eller tjej) som åker snowboard ? Då kan man ju ta mitt i bäcksvarta natten?
// Christian
Sedan så är det ju lite det som är tjusningen med fotografi - man kan inte skapa bilder precis hur man vill, utan man får en handfull förutsättningar och får som fotograf göra det bästa man kan av det.
Det är kanske lite därför som jag personligen är lite skeptisk mot för mycket manipulation i datorn.
Vissa motiv kan helt enkelt inte bli så som man önskar (med uteslutande analog utrustning). Då får man väl antingen köpa läget eller välja ett annat motiv...? Det är ju inte direkt ont om dem ?
I detta fallet kanske man skulle kunna göra ungefär samma grejj med en kille (eller tjej) som åker snowboard ? Då kan man ju ta mitt i bäcksvarta natten?
// Christian
hugo
Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Är det inte svårt att få blixtljuset att lysa upp surfaren?
Jo det kan man men det är ingen sport hehe. kommer att ta en sådan bild ochså så snart det blir vååår.
hugo
Aktiv medlem
mettemarit skrev:
resulterar inte det i att surfaren blir en knappt synlig-genomskinlig liten skugga bara?
eftersom surfaren hoppar över horisonten så blir han/hon! en siluett mot himlen. 20 exponeringar kanske är lite mycket nöjer mig nog med 9-12...
Helena
Aktiv medlem
mettemarit skrev:
om man gör det på kvällen kommer väl ett annat problem: är det inte ofta mycket mer vindstilla på kvällen/natten??
Fota från båt är juh en ide men då så vill man juh knappast sitta mitt i surfen å du måste fotografera mot surfaren antar jag?
Jag skulle nog säga ge upp eller lägg ihop bilderna i photoshop...
kaatman
Aktiv medlem
hugo skrev:
hmm, tror också på det där med lång exponering & strob blixt. har det perfekta stället att ta bilden på (dock ingen ström), måste bara fixa en kraftfull strob blixt som pallar med trycket
(och som går på batteri... har nån nått förslag här?),
tack på förhand guys n girls
Kör du Canon är ju en 540 eller en 550 att föredra ? Min 550 är jag super-duper nöjd med, fast den slukar batterier som en åetervinningslåda...
hugo
Aktiv medlem
Helena skrev:
Fota från båt är juh en ide men då så vill man juh knappast sitta mitt i surfen å du måste fotografera mot surfaren antar jag?
Jag skulle nog säga ge upp eller lägg ihop bilderna i photoshop...
HMM, båt är nog inge bra, tänkte mig något grunt ställe där jag kan ställa ett stativ...