Annons

Mulet, bränna ut molnen?

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
Ska fota ett bröllop i helgen, det verkar ju bli rätt mulet. Frågan är om det är bättre att bränna ut molnen lite mot en vitare himmel? Eller bevara moln och textur? Lite moln är ju fint på bild, men stora mörka moln riskerar att få det att se ut som ett hårdrocksfoto... men vit himmel blir lite platt..

vad tror ni?

Jag vet inte vad du använder för utrustning, men svartvita negativ tål en del (har jag nyss insett)

Exponera efter ansiktena och så att brudklänningen får textur. Hur himlen blir är mindre viktigt.

det är med andra ord perfekt väder för foto mjukt fint porträtt ljus. Eftersom omfånget i D800 är stort så finns det ingen anledning att blåsa ut himlen vill du göra det kan du göra det efter i bildbehandlingen. Jag skulle exponera så att det är teckning i himlen o eftersom det är mulet så behöver du inte krångla med upplättningsblixt eller använda reflektorskärm eller uppsöka skugga bara köra på:)

Om det är soligt är det viktigt att inte bränna ut hudtonerna det är värre än att fräta klänningen lite grann men risken för sol i helgen är nog minimal. Själv föredrar jag att ställa in vitbalansen lite manuellt trots att jag kör raw för att få ett bättre utgångsvärde på raw filen.

det är med andra ord perfekt väder för foto mjukt fint porträtt ljus. Eftersom omfånget i D800 är stort så finns det ingen anledning att blåsa ut himlen vill du göra det kan du göra det efter i bildbehandlingen. Jag skulle exponera så att det är teckning i himlen o eftersom det är mulet så behöver du inte krångla med upplättningsblixt eller använda reflektorskärm eller uppsöka skugga bara köra på:)

Om det är soligt är det viktigt att inte bränna ut hudtonerna det är värre än att fräta klänningen lite grann men risken för sol i helgen är nog minimal. Själv föredrar jag att ställa in vitbalansen lite manuellt trots att jag kör raw för att få ett bättre utgångsvärde på raw filen.

Mina funderingar är främst då jag kommer köra en del porträtt blixt och har då möjligheten att exponera himlen som jag vill redan vid fotograferingen.

Men du har nog en poäng med att det kanske är dumt att bränna himlen redan vid fototillfället då det är svårt att ta tillbaka detaljer om man skulle vilja, lättare bränna ut dom i efterhand än återskapa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar