Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MSN Spaces

Produkter
(logga in för att koppla)

chralm

Aktiv medlem
Microsoft har en tjänst där man kan lägga upp bilder. Men i licensavtalet står det.

Du kan ha givits mjlighet att skicka in material fr anvndning i samband med Tjnsten. Vi gr inget ansprk p gandertt till det material du anslr eller p annat stt tillhandahller (inklusive feedback) relaterat till Tjnsten (kallat "inskickat material"). Genom att ansl eller p annat stt tillgngliggra det inskickade materialet, medger du dock att allmnheten har rtt att anvnda, kopiera, distribuera, visa och ndra det inskickade materialet i anslutning till Tjnsten, samt att publicera ditt namn i samband med det inskickade materialet. Du ger ven allmnheten rtt att verlta ovanstende rttigheter till andra personer. Detta avsnitt gller endast juridiskt material och gller endast i den utstrckning som anvndningen och publiceringen av sdant juridiskt material inte strider mot gllande lagstiftning. Ingen ersttning utgr fr det inskickade materialet. Vi kan vgra att verfra det inskickade materialet och har rtt att nr som helst avlgsna materialet. Betrffande allt inskickat material, krvs att du innehar samtliga rttigheter som behvs fr att kunna medge den anvndning som nmns i detta avsnitt.

Kan någon tolka? (och ååäö var borta redan då jag klipte texten från MS).

Avhänder jag mig i princip rättigheterna till mina egna bilder genom att läga dem på deras tjänst?

Christian

För mej låter det som:
Ioch med att du lägger upp bilderna så tillåter du andra att kopiera, ändra och själv använda dem... (skicka dem till ett fotolabb och göra papperskopior på dem... om de så vill)
De som laddar ner dem har i sin tur rätt att skicka vidare dem till sina kompisar som även de kan göra papperskopior av dem... osv osv....

Om du är rädd om dina bilder så ska du nog inte skicka upp de där....

"medger att allmänheten har rätt att publicera ditt namn i samband med det inskickade materialet"

I mitt tycke låter detta ganska naivt. Varför tror Microsoft att "allmänheten" skulle bry sig om att ange vem som är fotograf/upphovsman?

Det finns något som heter dispositiva regler/lagar, det vill säga att två parter som ingår ett avtal har möjlighet att avtala bort paragrafer.
Möjligheten att till exempel inte anges som upphovsman kan ju bara gälla om upphovsmannen/kvinnan är en av de avtalsslutande parterna. Knappast om fotografen är tredje man/utomstående.

Tvivlar på att Microsofts licensavtal verkligen är lagligt.

chralm skrev:
Ja men här avskriver man sig alla rättighter. Sjukt.

jag tycker det låter jättebra

"medger du dock att allmnheten har rtt att anvnda, kopiera, distribuera, visa och ndra det inskickade materialet i anslutning till Tjnsten, samt att publicera ditt namn i samband med det inskickade materialet."

så tycker jag hela internet skulle funka.

som "open source" fast för bilder. Om man är så rädd om sina bilder och bara vill tjäna pengar på dem kan man ha dem i sitt album i bokhyllan tycker jag.

josef_k skrev:
jag tycker det låter jättebra

"medger du dock att allmnheten har rtt att anvnda, kopiera, distribuera, visa och ndra det inskickade materialet i anslutning till Tjnsten, samt att publicera ditt namn i samband med det inskickade materialet."

så tycker jag hela internet skulle funka.

som "open source" fast för bilder. Om man är så rädd om sina bilder och bara vill tjäna pengar på dem kan man ha dem i sitt album i bokhyllan tycker jag.

Jag vill inte tjäna pengar på dem. Men jag vill ha rätten kvar till dem. Det som står därovan betyder att någon kan ändra i min bild, och sen distribuera det. Och de får, men måste inte, ange mitt namn på min bild.

som jag förstod det gällde det privatpersoner. Jag kan leva med att Örjan, 14, använder mina bilder på sin hemsida om han vill det. Och skulle han råka missa mitt namn tänker jag inte polisanmäla honom i alla fall.

"i anslutning till tjänsten" står det.
Alltså friskriver sig MS för att kunna lägga upp dina uppladdade bilder i kollage på MSN Spaces.
Ungefär som Lunarstorm alltså.

Att mågon laddar ner bilden och lägga den på sin hemsida (bortsätt från MSN Spaces då) har man inte avsagt sig sina rättigheter mot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar