Annons

MS Word, Fotobok, lulu.com

Produkter
(logga in för att koppla)

cbr1000

Aktiv medlem
Hej.

Jag har precis hittat www.lulu.com som erbjuder ett enkelt, smidigt och billigt sätt att skapa egna fotoböcker. För att skapa en bok skall man ladda upp en PDF-fil som jag skapar från MS WORD.

Fråga 1:

Hur gör man (om det går) så att in infogad bild i WORD fyller en hel sida ända ut till kanten på pappret. Jag vill alltså skapa en bok där vissa bilder fyller en hel sida och tillhörande bildtext står på nästa sida. Övrig formatering på andra sidor skall inte påverkas.

Fråga 2:

Gå det att få en infogad bild att spänna över två sidor? Så att bilden fyller ett helt uppslag. Eller måste jag dela bilden i två delar och lägga delarna separat på två sidor.

/Anders

Tycker det låter smidigare att skapa detta album direkt i Adobe Acrobat, Jag drev en "nät tidning" förut där skapade jag alla sidor i Photoshop ... sparade dessa som A4:eek:r i 72dpi (jpg) och monterade dessa sedan i Adobe Acrobat. Snabbt enkelt och snyggt.

Välj:
Arkiv -> Utskriftsformat...

Sen sätter du Överkant, Vänster, Nederkant och Höger till 0. Word kommer ge dig ett felmedelande då du sätter dem till 0, men det kan du ignorera.

//Johan

cbr1000 skrev:
Fråga 1:

Hur gör man (om det går) så att in infogad bild i WORD fyller en hel sida ända ut till kanten på pappret. Jag vill alltså skapa en bok där vissa bilder fyller en hel sida och tillhörande bildtext står på nästa sida. Övrig formatering på andra sidor skall inte påverkas.

Fråga 2:

Gå det att få en infogad bild att spänna över två sidor? Så att bilden fyller ett helt uppslag. Eller måste jag dela bilden i två delar och lägga delarna separat på två sidor.
Svar 1:

Se till att bilden ligger INTE i nivå med text (Högerkick => Formatera en bild => Layout). Dra sedan bilden i kanterna tills den når storlek du önskar. Alternativt gå till flik "Storlek" och ange storleken där.

Svar 2:

Vet ej. Om det inte är många bilder är det bara att dela.

Tips:

Läs noggrant om "bleeding" i Lulus hjälp innan du gör boken om du vill att bilderna går ut till kanterna.

Re: Re: MS Word, Fotobok, lulu.com

timofej skrev:
Svar 1:

Se till att bilden ligger INTE i nivå med text (Högerkick => Formatera en bild => Layout). Dra sedan bilden i kanterna tills den når storlek du önskar. Alternativt gå till flik "Storlek" och ange storleken där.

Svar 2:

Vet ej. Om det inte är många bilder är det bara att dela.

Tips:

Läs noggrant om "bleeding" i Lulus hjälp innan du gör boken om du vill att bilderna går ut till kanterna.

Tack Timour.

Ditt svar var precis det jag sökte. Att ändra marginaler vä,hö,topp,botten påverkar texten och det var det jag inte ville.

Har du själv gjort någon bok via lulu? Apropå din text om bleeding.

/Anders

Det går också väldigt bra att använda gratisprogrammet Open Office för att skapa sin "Lulu bok" Programmet skapar lätt PDF filer utan att krångla till det. Man kan använda sig av draw eller write programmet beroende på hur ens bok kommer att se ut.
Boken jag gjorde på Lulu bestod mest av bilder så jag använde mig av Open Office draw.
Så länge man följer alla angivna marginaler för full bleed är inte heller detta något problem.
Däremot ingick Lulu ett samarbete med ett spanskt tryckeri (Publisida) som från och med april i år trycker alla beställningar utanför Amerika. Om man nu inte låter trycka upp en pocket size eller någon av de hårdpärmade alternativen kommer alltså boken att tryckas i Spanien istället för USA. Ännu två månader efter starten (då jag lät trycka upp tre exemplar) hade tryckeriet lite kvalitetsproblem. Vet inte hur det ser ut för tillfället men det kan löna sig att kolla runt lite på forumen.

Hoppas publiseringen går bra!
Mvh
Jennifer Österberg

Osterbej skrev:
Det går också väldigt bra att använda gratisprogrammet Open Office för att skapa sin "Lulu bok" Programmet skapar lätt PDF filer utan att krångla till det. Man kan använda sig av draw eller write programmet beroende på hur ens bok kommer att se ut.
Boken jag gjorde på Lulu bestod mest av bilder så jag använde mig av Open Office draw.
Så länge man följer alla angivna marginaler för full bleed är inte heller detta något problem.
Däremot ingick Lulu ett samarbete med ett spanskt tryckeri (Publisida) som från och med april i år trycker alla beställningar utanför Amerika. Om man nu inte låter trycka upp en pocket size eller någon av de hårdpärmade alternativen kommer alltså boken att tryckas i Spanien istället för USA. Ännu två månader efter starten (då jag lät trycka upp tre exemplar) hade tryckeriet lite kvalitetsproblem. Vet inte hur det ser ut för tillfället men det kan löna sig att kolla runt lite på forumen.

Hoppas publiseringen går bra!
Mvh
Jennifer Österberg

Hej Jennifer.

Jag gjorde min bok (http://www.lulu.com/content/365058) i MS Word och det fungerqade jättebra efter de tips jag fick. Jag har inte fått den än men hoppas att kvaliten är bra. Jag återkommer med mer info när boken kommit.

/Anders

Jag funderar också på att göra en fotobok på lulu. Någon som vet hur papperet är? Jag tror att jag helst vill ha en grå eller svart bakgrund. Kan man fylla sidorna svarta då helt enkelt? Hur blir det tror ni?

Vill gärna återkomma med erfarenheter från mitt LULU-köp.

Jag gjorde en bok i A4-format och paperback på 82 sidor. Leveransen kom i tid, ca 2 veckor. Tyvärr innehöll alla mina tre beställda böcker fel.

Alla böcker hade av någon anledning min "titlepage" inlagd på sid 60. I en bok hamnade den också uppochned. En bild hade i alla böcker ett 3cm brett blått band över sig. Bilderna har också ett färgstick över sig som är lite störande.

Jag har nu pratat med Lulus live-support och de kommer att trycka upp nya böcker. Jag hoppas de håller högre teknisk kvalitet i tryckningen.

Lite komiskt var också att deras websida "Need-Help" inte fungerar där man vill ange "I have quality problem with my order"

/Anders

Senast ändrad:
Även leverans två innehöll fel (dålig limning).

Leverans tre:

Nu har jag fått mina tre böcker och kvaliteten är helt ok.

Enligt Lulu (Carol på supporten) skall problemen vara borta nu. Främst var det problem med limningen i mina paperback böcker.

Supporten har för övrigt varit toppklass och aldrig något snack om mina klagomål.

Jag kommer helt klart att göra fler böcker via Lulu då framför allt priset jämfört med andra siter är överlägset.

Att man sen också får gratis "backup" av sina böcker är ju bara bra.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar