Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mpix
- Trådstartare HusKul
- Start datum
neliw
Aktiv medlem
det torde ju finnas en gräns för när hur mycket kvalité man kan "läsa av" på 35mm
megapixel är inget värde på bildkvalité utan snarare ett värde för storleken på den bildfil som genereras.
de små digitalkamerorna har mindre sensorer att "läsa av" verkligheten med och därför blir kvalitén sämre.. sen spelar det ju ingen större roll om man sitter där med en jäkla stor bildfil om den är grynig
imacons digitala bakstycke till mellanformatare finns ju redan i 22-megapixelsvarianter och kanske t.om ännu mer?
http://www.imacon.dk/sw4849.asp
megapixel är inget värde på bildkvalité utan snarare ett värde för storleken på den bildfil som genereras.
de små digitalkamerorna har mindre sensorer att "läsa av" verkligheten med och därför blir kvalitén sämre.. sen spelar det ju ingen större roll om man sitter där med en jäkla stor bildfil om den är grynig
imacons digitala bakstycke till mellanformatare finns ju redan i 22-megapixelsvarianter och kanske t.om ännu mer?
http://www.imacon.dk/sw4849.asp
viktor1623
Aktiv medlem
Jag tror inte att konsumentkamerorna kommer att komma så långt över 5 Mp. Men värstingkamerorna kommer säkerligen upp mot 30-40 Mp inom några år, man kan ju undra till vilken nytta...
KGS
Aktiv medlem
viktor1623 skrev:
Jag tror inte att konsumentkamerorna kommer att komma så långt över 5 Mp. Men värstingkamerorna kommer säkerligen upp mot 30-40 Mp inom några år
Skulle inte förvåna mej om det blir nästan tvärtom. För "vanliga" konsumenter kommer miljoners miljoner pixlar att vara ett säljargument medan "proffs" tittar på andra parametrar... Många "riktiga" fotografer nöjer sej ju med de 6 megapixlar som 10D, D70 osv levererar, medan få köper nåt som har under 8 megapixel på Elgiganten...
RolandM
Aktiv medlem
Sensorerna blir bättre, datorkraften i kamerorna blir bättre, designen blir bättre, efterbehandlingsutrustningen blir bättre. Utvecklingen inom elektronikområdet har hitills alltid givit mer kapacitet till lägre kostnad. Minns ni radiorören. Idag är det sista radioröret på väg bort. Sista radioröret är bildröret till teven och dataskärmen som nu sjunger på sista versen. Katodstråleröret har tjänat oss i snart hundra år. Transitorn revolutionerade elektronikindustrin när den kom på femtiotalet. En bildsensor består av högvis av sådana på en minimal yta.
Det jag ser framför mig är att sensorerna blir bättre i form av lägre brus, större omfång, de blir exaktare och större i ytan. Det finns idag faktorer som begränsar marknaden. Det är den infrastruktur som finns i hemmen i form av ekonomiska förutsättningar och datorkraft och lagringskapacitet. Likaså kommer behovet av att få ut bilderna på papper att behöva bli mer kundanpassad. Idag krävs det näst intill ingenjörsexamen för att begripa hur bilder ska komma ut på papper av olika slag. Denna eftermarknadsnäring behöver förenklas och göras lätttillgänglig för kunden. Fotografens behov har knappast ändrats av att bilden registreras elektroniskt, jämfört med på film.
Sensorerna i dagens komapktkameror kommer att ersättas av den typ som sitter i systemkamerorna och systemkamerorna kommer få nästa generations sensorer. Utvecklingen kommer gå fort, volymerna ökar och de allmänna inovationerna inom tillverkning av integrerade kretsar gör fortlöpande framsteg.
I början av 1980-talet kom Intel med sin första processor för PC. Den fördubblade sin kapacitet sedan dess ungefär var artonde månad. Jag tycker mig se att nya kamerasensorer kommer ungefär med samma intervall. Priset på minnseskorten sjunker stadigt även de vilket gör att mer information kan lagras till lägre kostnad, vilket gör att kunderna har råd att köpa bättre kameror.
Sammanfattningsvis ser jag inget slut på hur bra kamerorna komemr bli. Vi är i början av utvecklingen och produkten är långt i från mogen. Det kommer dock komma en dag då megapixel inte längre är försäljningargumentet och kunderna kommer inte längre heller attskriva upp sig på kölistor för att kunna byta ut sina två år gamla kamera och betala femton-tjugotusen för detta.
Det jag ser framför mig är att sensorerna blir bättre i form av lägre brus, större omfång, de blir exaktare och större i ytan. Det finns idag faktorer som begränsar marknaden. Det är den infrastruktur som finns i hemmen i form av ekonomiska förutsättningar och datorkraft och lagringskapacitet. Likaså kommer behovet av att få ut bilderna på papper att behöva bli mer kundanpassad. Idag krävs det näst intill ingenjörsexamen för att begripa hur bilder ska komma ut på papper av olika slag. Denna eftermarknadsnäring behöver förenklas och göras lätttillgänglig för kunden. Fotografens behov har knappast ändrats av att bilden registreras elektroniskt, jämfört med på film.
Sensorerna i dagens komapktkameror kommer att ersättas av den typ som sitter i systemkamerorna och systemkamerorna kommer få nästa generations sensorer. Utvecklingen kommer gå fort, volymerna ökar och de allmänna inovationerna inom tillverkning av integrerade kretsar gör fortlöpande framsteg.
I början av 1980-talet kom Intel med sin första processor för PC. Den fördubblade sin kapacitet sedan dess ungefär var artonde månad. Jag tycker mig se att nya kamerasensorer kommer ungefär med samma intervall. Priset på minnseskorten sjunker stadigt även de vilket gör att mer information kan lagras till lägre kostnad, vilket gör att kunderna har råd att köpa bättre kameror.
Sammanfattningsvis ser jag inget slut på hur bra kamerorna komemr bli. Vi är i början av utvecklingen och produkten är långt i från mogen. Det kommer dock komma en dag då megapixel inte längre är försäljningargumentet och kunderna kommer inte längre heller attskriva upp sig på kölistor för att kunna byta ut sina två år gamla kamera och betala femton-tjugotusen för detta.
KGS
Aktiv medlem
RolandM skrev:Sista radioröret är bildröret till teven och dataskärmen som nu sjunger på sista versen.
näääeeee... jag har rör i min hörlursförstärkare... o skulle jag nångång återfalla i hifiträsket kommer jag att köpa ett rörslutsteg för mååååånga pengar.
Bilagor
müsli
Avslutat medlemskap
Man kanske kan räkna med ungefär en fördubbling av antal bildpunkter på runt tre år med bibehållen kvalitet.Harry_ skrev:
va tror ni kommer det att finnas 20-Mpix om 2år
då går det säkert inte att köpa en 4-Mpix kamera
Notera att en fördubbling av totala antalet bildpunkter i bilden innebär att antal punkter i X- respektive Y-led ökar med roten ur två, dvs med runt 40%.
Ragnemalm
Aktiv medlem
Men hur mycket bättre kan optiken bli? Det är ju en ganska mogen teknik. Om optiken inte kan leverera upplösningen så är det måttligt kul med fler pixlar i sensorn. Systemkamerorna är en sak, men kompaktkamerorna?
Redan nu börjar många kompaktkameror på 5 Mp-nivån rapporteras bara leverera upplösning för under 4 Mp. Man kan väl trimma det lite genom att använda aningen större sensorer, gärna Foveon-sensorer, och bästa möjliga linser och sedan är det stopp. Eller är det det?
Redan nu börjar många kompaktkameror på 5 Mp-nivån rapporteras bara leverera upplösning för under 4 Mp. Man kan väl trimma det lite genom att använda aningen större sensorer, gärna Foveon-sensorer, och bästa möjliga linser och sedan är det stopp. Eller är det det?
Damocles
Aktiv medlem
Det görs ju saker inom optik också. Canons DO serie, nya flytande linser för mobilkameror, etc.
Men den biter verkar gå lite långsammare då det inte har funnits riktigt samma utsträckning av pådrivande faktorer.
Ang. fördubblingar/transistorer
Inom datorvärlden så är det ju moore's lag(som igentligen bara är en observation) som brukar användas. Men den säger inte nåt om MHz, prestanda eller hastighet.
Det enda den faktiskt säger(tvärtemot populärt tycke) är att antalet transistorer som ger det lägsta priset/transistor dubblas var 12 månad. I första hand var det en ekonomiskt observation.
Här finns mer att läsa. En del av det lär vara applicerbart på sensorer också då dessa är till största delen uppbyggda av transistorer.
http://arstechnica.com/paedia/m/moore/moore-1.html
Men den biter verkar gå lite långsammare då det inte har funnits riktigt samma utsträckning av pådrivande faktorer.
Ang. fördubblingar/transistorer
Inom datorvärlden så är det ju moore's lag(som igentligen bara är en observation) som brukar användas. Men den säger inte nåt om MHz, prestanda eller hastighet.
Det enda den faktiskt säger(tvärtemot populärt tycke) är att antalet transistorer som ger det lägsta priset/transistor dubblas var 12 månad. I första hand var det en ekonomiskt observation.
Här finns mer att läsa. En del av det lär vara applicerbart på sensorer också då dessa är till största delen uppbyggda av transistorer.
http://arstechnica.com/paedia/m/moore/moore-1.html
KGS
Aktiv medlem
Ragnemalm skrev:
Men hur mycket bättre kan optiken bli?
Optik i kombination med smart elektronik kan bli hur mycket bättre som helst.
Jag har sett på Mission Impossible hur man kan zooma in på en bild flera hundra gånger utan nån som helst kvalitetsförlust ;-)
viktor1623
Aktiv medlem
De enda som driver på utvecklingen mot lättanvända och mindre grejer är konsumenterna som i dagsläget bara vill ha hög upplösning. Om den utvecklingen håller i sig lär vi få se mobilkameror med 20 Mp och 100x digital zoom.
Ingemansson
Aktiv medlem
Fick mina första digitalbilder kopierade till fotopapper för en vecka sedan och blev mycket besviken. Köpte en 3,2 Mp Richo för några månader sedan, billig var den och bra. 3 Mp skulle bli skitbra sa alla även till fotopapper, men jag är mycket besviken.
Jag ser skillnad direkt på bilder från neg och från fil. Polarens 5 Mp-kamera är dock perfekt.
Hur stor bild kan jag egentligen göra från en 6 Mp-bild, ingen utskrift, utan fotokopia?
/Andreas
Jag ser skillnad direkt på bilder från neg och från fil. Polarens 5 Mp-kamera är dock perfekt.
Hur stor bild kan jag egentligen göra från en 6 Mp-bild, ingen utskrift, utan fotokopia?
/Andreas
Ingemansson
Aktiv medlem
Alltså, vågar man gå och köpa en svindyr DSLR med 6 Mp? Jag vill kunna göra kopior i minst 30x40...
KGS
Aktiv medlem
Ingemansson skrev:
Hur långt är ett snöre?
dumbo
Aktiv medlem
Ingemansson skrev:
Beror ju på motiv och hur kräsen man är. Det är många som gjort 75x50cm och ännu större från sina 6Mpix DLSR:er och är mycket nöjda med resultatet.
Själv har jag inte gjort så stora utskrifter/förstoringar (varför skiljer du på fotokopia och utskrift?) ännu.
Jag har gjort kopior på 27x20 från min A70 (3Mpix) och det det ser mycket bra ut IMO. Beroende på motiv skulle det funka att göra ännu större kopior.
Ingemansson
Aktiv medlem
Jo, jag fotar mest porträtt och jag vill se detaljer. Hår funkar ju inte allt på bilderna från min 3Mp-kamera, ser helt plastigt ut.
Det är alltså när det blir för detaljrikt som det skiter sig, kanske har det med jpeg-komprimeringan att göra också, vet ej?
De skrivare jag har innehavit har i o f skrivit ut fina bilder, men detaljerna i bilden har försvunnit. Detta kan jag inte acceptera, det är ju nästan som att lägga på filter (neat-image-typ) och det blir ju så plastigt...
Jag tycker mig se skillnad på utskrift och projektion på fotopapper, ser inte ni det?
Det är alltså när det blir för detaljrikt som det skiter sig, kanske har det med jpeg-komprimeringan att göra också, vet ej?
De skrivare jag har innehavit har i o f skrivit ut fina bilder, men detaljerna i bilden har försvunnit. Detta kan jag inte acceptera, det är ju nästan som att lägga på filter (neat-image-typ) och det blir ju så plastigt...
Jag tycker mig se skillnad på utskrift och projektion på fotopapper, ser inte ni det?
Ingemansson
Aktiv medlem
Analfabet är jag tydligen också...