ANNONS
Annons

Motverka krökning av filmremsor vid torkning

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
När filmremsor hänger för torkning, så kröker sig filmen så att den blir konkav och ligger inte plant t ex i en filmhållare till flatbäddsskanner. Hur kan man motverka det med enkla metoder?

Jag har prövat att rulla ihop filmremsan efter torkning och låtit den ligga ihoprullad, men den förblir konkav. Har även prövat att lägga filmremsor under tyngd press. Det hjälper lite.

Är det emulsionen som böjer filmremsan när den torkar? Kan filmremsan blir mer plan vid torkning om filmremsan hänger i en horisontellt båge, med emulsionen neråt? Kanske kröker remsan sig mindre då den är lätt böjd i sin naturliga böjning?

Försök torka den så långsamt det bara går. Exempelvis genom att låta duschen strila med hett vatten i 5 minuter (lågt flöde räcker) i badrummet innan du hänger upp filmen. Sen stänger du och låter det vara stängt i några timmar.

Försök torka den så långsamt det bara går. Exempelvis genom att låta duschen strila med hett vatten i 5 minuter (lågt flöde räcker) i badrummet innan du hänger upp filmen. Sen stänger du och låter det vara stängt i några timmar.

Ok, ska pröva det vid nästa framkallning. Trodde det där med att fukta luften i rummet innan, var för att få eventuella dammpartiklar i luften att lägga sig.

Eller kanske att du har en lite kallare matkällare.

När man har satt in neggen i fickorna så kan du lägga dem i press under en bok. Det hjälper en del.

Eller kanske att du har en lite kallare matkällare.

När man har satt in neggen i fickorna så kan du lägga dem i press under en bok. Det hjälper en del.

Mm, funkar det kanske med en inglasad balkong istället för matkällare? Ja, jag har tidigare lagt i fickor och lagt en trave böcker ovanpå. Och det gör filmen lite mer plant.

Det som funkar om filmen trots allt inte blir platt är att trä på filmen(klipp ej!) tillbaka på spiralen med emulsionssidan utåt och sedan lämna den på en tid(brukar lämna den över natten). Voíla, helt platt film.

Det som funkar om filmen trots allt inte blir platt är att trä på filmen(klipp ej!) tillbaka på spiralen med emulsionssidan utåt och sedan lämna den på en tid(brukar lämna den över natten). Voíla, helt platt film.

Ah, det tänkte jag inte på. Att böja filmen åt andra hållet för att motverka den naturliga böjningen när filmen är i sin vanliga spole. Det ska jag testa!

Det har jag provat utan framgång. Den har till och med blivit mer buktig vid något tillfälle. Men, det handlar ju även i detta fall om hur man torkar filmen, så det kan ju skilja från gång till gång beroende på temperatur och luftfuktighet.

Visst, när det angång film och mörkrumsprocedurer så stämmer det engelska uttrycket "your mileage may vary" mycket väl. Som tur lär det bli lättare att få platt film när våren närmar sig så småningom.

Mina filmremsor brukar vara ganska svåra att hantera om jag försöker att göra en kontaktkarta precis efter att jag har framkallat dom. Men om dom får ligga och platta ut sig i min negativmapp i ett tag så brukar det lösa sig, jag vet inte hur länge jag låter dom ligga för att dom ska bli helt raka och beskedliga men jag skulle nog gissa på mer än en dag.

Det är lite svårare med 120 film, den vill ju inte bara böja sig utan bli bucklig också och jag tror inte att det pressas ut lika mycket som böjningen på hela remsan gör när jag pressar dom i mappen.

Eftersom jag *host* lyckades framkalla två helt blanka filmer härom dagen, så provade jag för skojs skull två olika sätt att torka. Den ena remsan lät jag torka hängande från taket (med en hängare i nederkant för att tynga ned), den andra tog jag ned efter ett par timmar och rullade ihop i en lös spiral (utan att filmsidorna rörde vid varandra, förstås).

Den som torkat liggande blev inte buktig alls, så jag tänker nog fortsätta med den metoden.

Det som förundrar mig lite är varför den andra fortfarande blev buktig med tanke på att den var helt tom på emulsion, men det kanske beror på något helt annat att filmen buktar sig?

Jag tror det ligger till så här: Filmbasen tar inte upp vatten, vilket emulsionen gör. När filmen torkar, krymper emulsionen och filmen böjer sig, problemet är väl inte att den rullar sig på längden, mer att den böjer sig på tvären. Mina gamla filmer från 60talet som legat i negativfickor som legat i pärmar under lite press, är hyggligt plana, så det går tydligen att sträcka emulsionen. Negativen ligger i en sval källare med lite högre luftfuktighet och det bidrar säkert också.

Jag tror det ligger till så här: Filmbasen tar inte upp vatten, vilket emulsionen gör. När filmen torkar, krymper emulsionen och filmen böjer sig, problemet är väl inte att den rullar sig på längden, mer att den böjer sig på tvären.

Jo, det var ju det jag antog också, vilket gör mig lite förvirrad över resultatet med min helt blanka film. (Vad det verkar så har alltså framkallaren inte tagit, och fixet rensade därmed bort precis all emulsion inklusive tillverkarens markeringar - ändå krökte sig filmen som den brukar vid hängtorkning.)

Kan det vara så att emulsionen finns kvar, att det är silvret som fixeras bort. Om du blöter filmen och skrapar bort emulsionen (de gamal kobenen= gelatinet) tror jag att filmen blir plan.

Ja, det låter ju rimligt nu när ni säger det. :)

Jag provade för övrigt att ta ned även nästa film (som inte blev blank :D ) och rulla ihop den, jag gillar resultatet. När den blev klippt så kanske delarna ville kröka sig lite mer än de brukar, men de buktade inte alls.

Mm, jag ska testa dels duscha med varmt vatten i typ 5 min innan jag hänger upp filmen i badrummet och dels att hänga en annan filmremsa ute i det inglasade balkongen. Så får jag se vilket som funkar bäst, dvs torka i varmt rum eller i kallt.

Ok, så det kan variera en hel del beroende på vilken typ av film det är och från vilken tillverkare. Jag har endast använt Kodak Tri-X 400 och ska nu testa Kodak T-Max 400.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar