Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motverka krökning av filmremsor vid torkning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det finns lite olika baser/bärare, en del av Kodakfilmerna använder något som kallas Estarbas. Det är filmer som skall användas där det behövs hög precision, d.v.s. liten krympeffekt. Jag tror att merparten av bladfilm och den nyligen utgångna 2415 Techical Pan, ligger på denna typ av bas.

Trevligt att höra att Fomapan inte buktar sig alls. Jag har nämligen en stor filmbeställning på inkommande från fomafoto.com i Norge. Intressant nog är den sajten mycket billigare än de stora tyska firmorna som maco och fotoimpex.

Tror att längre fixeringstid kan vara ett sätt att få filmen att inte rulla ihop sig. Det är en inte särskilt vetenskaplig upptäckt, har inte kollat om min teori stämmer.

Samma film kan ena gången bli relativt plan efter torkning, för att nästa gång bukta. Jag tror personligen på att orsaken är luftens fuktighet och temperaturen. Det verkar som om filmerna buktar mera om luften är lite torrare och mindre om man t.ex låter duschen stå på en stund innan man hänger upp filmerna. Men detta är inget jag kan bevisa vetenskapligt utan bygger mera på vad jag själv har erfarit. Sen ska man inte sticka under stol med att olika filmers baser också kan ha betydelse. För min egen del tycker jag att Kodaks filmer generellt verkar plana ut bättre än en del andra fabrikat. Men är man inte stressad och tvunget måste kopiera eller scanna filmerna direkt, kan man låta dom ligga i sina ficka under några lexikon ett par dagar så blir de rätt plana ändå.

Då jag nu håller på scanna in film från 60 talet och framåt så är är alla mina neg helt plana både 24x36 och mellanformat, däremot märker jag en lustig sak från nya seklets början, Alla negativ som jag framkallade i Ryssland den tid jag var där är så buktiga att jag har ett helvete att få in dom in hållaren på scannern medan dom under samma period framkallade i Sverige är normalt plana eller endast lättbuktade, 90% av fallen så gäller det Kodak.

Vad gäller tornkning av film och varför det blir på ena eller andra sättet med att dom "buktar" åt olika håll så fick jag av fotograferna på "tidningen" ( där jag praktiserade) dessa två huvuregler
- filmen buktar utåt mot emulsionen - det är för varmt där den torkar.
- filmen buktat inåt ( från emulsionen - där för kallt där den torkar.
Själv klart har luftfuktighet är filmen tokas en avgörande inverkan. Om det handlar om S/V film så blir ju inte temperatur skillnadern från sköljning till den lufttemparatur som jag har i labbet så stora. Och jag tycker att jag har inte problem med detta. Att 135 film har lättare än 120 bukta sig är nog helt klart för mig.
Större problem kan man nog få när man skall toka neg.färg och dia där temperatur skillnaderna mellan skölj och torkning är minst 10-15 grader. Men jag tycker att torkning i torkskåp(utan värme) över en natt så är även det problemet löst.
Om det inte blir plant så kan man ju lägga negativen i pegamyntblad och in med dom "fibertorken", doxk utan värme.
Vad gäller torkfläckar m.m så är det nog att analysera vattnet man sköljer i. Att som det redan har skrivits om, så är det olika kalkhalt på vatten i Sverige är ju klart. Men man kan nog kolla hur mycket klor som finns i vattnet. Att det finns det är ju säkert och kommunerna (om det är kommunalt vatten) gör nog olika här. Något annat är, om det är äldre vattenledningar som kan föra med sig "skit". Här är kanske ett enklare filter i kranen inte dumt.
Jag brukar inte ha så bråttom att göra kontaktkopior,repro dito m.m utan låter gärna filmen "anpassa" sig. Och det är klart att med åren, när negen finns i sina förvaringpärm, är dom inte buktiga längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar