Vad gäller tornkning av film och varför det blir på ena eller andra sättet med att dom "buktar" åt olika håll så fick jag av fotograferna på "tidningen" ( där jag praktiserade) dessa två huvuregler
- filmen buktar utåt mot emulsionen - det är för varmt där den torkar.
- filmen buktat inåt ( från emulsionen - där för kallt där den torkar.
Själv klart har luftfuktighet är filmen tokas en avgörande inverkan. Om det handlar om S/V film så blir ju inte temperatur skillnadern från sköljning till den lufttemparatur som jag har i labbet så stora. Och jag tycker att jag har inte problem med detta. Att 135 film har lättare än 120 bukta sig är nog helt klart för mig.
Större problem kan man nog få när man skall toka neg.färg och dia där temperatur skillnaderna mellan skölj och torkning är minst 10-15 grader. Men jag tycker att torkning i torkskåp(utan värme) över en natt så är även det problemet löst.
Om det inte blir plant så kan man ju lägga negativen i pegamyntblad och in med dom "fibertorken", doxk utan värme.
Vad gäller torkfläckar m.m så är det nog att analysera vattnet man sköljer i. Att som det redan har skrivits om, så är det olika kalkhalt på vatten i Sverige är ju klart. Men man kan nog kolla hur mycket klor som finns i vattnet. Att det finns det är ju säkert och kommunerna (om det är kommunalt vatten) gör nog olika här. Något annat är, om det är äldre vattenledningar som kan föra med sig "skit". Här är kanske ett enklare filter i kranen inte dumt.
Jag brukar inte ha så bråttom att göra kontaktkopior,repro dito m.m utan låter gärna filmen "anpassa" sig. Och det är klart att med åren, när negen finns i sina förvaringpärm, är dom inte buktiga längre.