Annons

Motor i objektivet till D5d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vanliga objektiv använder kamerahusets inbyggda motor. Överljudsobjektiv* använder en motor i objektivet, och den i kamerahuset slipper vara med.

Vad gäller just Minolta är sådana objektiv sällsynta, men det finns. Alla nyare kameror (nyare än Minoltas första SSM-objektiv) ska klara av dem, och Dynax 5D/7D är definivt bland dem. Vad gäller kameror med film (som jag har hört skrönor om att man använde förra årtusendet) borde det gälla åtminstone Dynax 7 och 60, och förmodligen några fler av "billig-modellerna".

*)Kärt barn har åtminstone namnen USM, HSM, SSM, AF-S, SWM, UltraSonic och förmodligen några till.

Appropå motorer i objektiven till Minolta... Jag har fått olika svar på om Xi-objektiven från Minolta fungerar på D5D, d.v.s. de gamla som har motorzoom. Visst, de finns inte med i Konica Minoltas kompatibilitetslista, så det talar emot... Men jag hoppas att det skall fungera ändå. Ibland så kan ju objektiven fungera, men med begränsad funktionalitet.

Ett enkelt sätt för mig vore ju att traska ner till Expert med mitt gamla objektiv och testa.

Men jag lyfter ändå frågan här ifall någon har testat och kan komma med ett svar?

M.v.h.
Fredrik

Skalis skrev:
Appropå motorer i objektiven till Minolta... Jag har fått olika svar på om Xi-objektiven från Minolta fungerar på D5D, d.v.s. de gamla som har motorzoom. Visst, de finns inte med i Konica Minoltas kompatibilitetslista, så det talar emot... Men jag hoppas att det skall fungera ändå. Ibland så kan ju objektiven fungera, men med begränsad funktionalitet.

Ett enkelt sätt för mig vore ju att traska ner till Expert med mitt gamla objektiv och testa.

Men jag lyfter ändå frågan här ifall någon har testat och kan komma med ett svar?

M.v.h.
Fredrik

Huruvida de funkar eller ej vet jag inte men man ska veta att tillverkarna garderar sig hårt & överdriver inte sällan vad det gäller kompatibilitetsproblem, inte minst Minolta;-)

Sitter & ögnar igenom manualen till min D7D p.g.a. att jag vet att jag sett vissa begränsningar med äldre optik men hittar inget om Xi-optiken...

Som du säger, traska ned till butiken & testa.

Om inte annat så kan kanske nån annan svara på frågan.

När man kör KM så kan man få vänta nån dag på svar, frågar man om Canon så har man typ 5 svar på 10 minuter...

De kostar att ligga på topp & inte bara följa med strömmen ;-)

//Larsa

.Z. skrev:
Huruvida de funkar eller ej vet jag inte men man ska veta att tillverkarna garderar sig hårt & överdriver inte sällan vad det gäller kompatibilitetsproblem, inte minst Minolta;-)

Sitter & ögnar igenom manualen till min D7D p.g.a. att jag vet att jag sett vissa begränsningar med äldre optik men hittar inget om Xi-optiken...

Som du säger, traska ned till butiken & testa.

Om inte annat så kan kanske nån annan svara på frågan.

När man kör KM så kan man få vänta nån dag på svar, frågar man om Canon så har man typ 5 svar på 10 minuter...

De kostar att ligga på topp & inte bara följa med strömmen ;-)

//Larsa

Tackar för svaret Larsa! Antar att KM har garderat upp sig ordentligt i kompatibilitetslistan... Förhoppningsvis så fungerar det ändå. Skall bege mig till butiken för att testa nån dag.

Det vore inte en så stor svårighet om det inte fungeraade med Xi-gluggarna. Har en gammal 80-200 som jag gärna skulle vilja kunna använda när jag köpt en D5D. Skulle det inte vara så att den inte fungerar får jag väl lov att inhandla nåt liknande senare. Tyvärr har jag inte råd att inhandla nya gluggar på en gång om jag inhandlar en D5D nu.

Det kostar ALLTID att ligga på topp! :)

/Fredrik

Beg.utbudet på KM är ju, som vi vet, inte lika stort som till C & N men det går att göra klipp. Köpte själv en Minolta 70-210 4.0 för 600 spänn på blocket för nån månad sen. Kanske inte världens snabbaste i AF men mycket bra optiskt!

Du ska veta att äldre zoomoptik kan upptäckas vara bristfällig när man särskådar bilderna i 100% på skärmen. Sen så var det en annan sak om man ser det i normal storlek på skärmen eller på papper...

//Larsa

Eftersom min 80-200 inte var allt för dyr för 13-14 år sedan så har jag inga förhoppningar att den skall vara konkurrenskraftig idag... Men förhoppningsvis får den duga ett tag tills det finns ekonomi att inhandla fler och bättre gluggar.
Skulle den vara bristfällig vid inzoomad särskådning är det inte nån katastrof. Kommer aldrig att betrakta bilderna på ett sånt sätt! Fungerar de bra för skärmvisning och utskrift i 10x15 är det ok för mig.

Skall ta mig en titt på blocket och här i annonserna på fotosidan när väl kameran är inhandlad. Tycker visserligen om att handla nya grejor, men kan man göra ett litet fynd och få tag i en glugg som man annars inte skulle göra sig råd med så är det kanon.

/Fredrik

Zoom Xi

Jag sitter med ett Zoom Xi AF28-60 på min nya D5:a och jag märker då i alla fall ingen funktionsskillnad
då den sitter på den nya jämfört med den gamla.

Så svaret torde ju vara att motorobjektiven fungerar.

Mvh. Michael

För att inte röra ihop det så vill jag bara påpeka att vad trådskaparen funderade över var ultraljudsmotor för fokusering.

Xi-optiken har motorzoom vilket är nåt helt annat.

Möjligt att alla här insett det, ville bara förtydliga så att man inte blandar ihop begreppen...

//Larsa

.Z. skrev:
Beg.utbudet på KM är ju, som vi vet, inte lika stort som till C & N men det går att göra klipp. Köpte själv en Minolta 70-210 4.0 för 600 spänn på blocket för nån månad sen. Kanske inte världens snabbaste i AF men mycket bra optiskt!

Du ska veta att äldre zoomoptik kan upptäckas vara bristfällig när man särskådar bilderna i 100% på skärmen. Sen så var det en annan sak om man ser det i normal storlek på skärmen eller på papper...

//Larsa

Du blir inte besviken pâ din 70-210 4.0 den är kanon, även pâ en D5D / D7D.

Per skrev:
Hade jag ingen aning om! Vilka då?

/Per

Här är en bild.
300/2,8 den till vänster kostar ca: 53000:-
70-200/2,8 det som står upp ligger på runt 21000:- (hehe, jag sparar för fullt)
Dom andra små grejerna är teleconverters, 1,4X á 6300:- och en 2,0X á 4700:-.

Bilagor

• minolta_ssm.jpg
    minolta_ssm.jpg
    35.3 KB · Visningar: 313
Senast ändrad:
Angående xi objektiv. Personligen har jag 28-105xi och 100-300xi och dem fungerar utan problem med min D7D fast utan de tramsiga motorzoom funktioner.

Den till vänster kostar närmare 65k hos SP. Ska vi samla ihop ett gäng och se om vi kan pressa priset till 60k? ;)

Motorzoomarna fungerar förutom själva motorzoomen. Det var väl en idé som floppade rätt ordentligt kan man säga, fast tanken var fin. Jag minns att i reklambladen till Dynax 7xi stod det att motorzoomen kunde zooma automatiskt så att huvudmotivet hela tiden höll sig konstant. Funkade väl antagligen inge vidare.

Tror knappt att det går att köpa Xi gluggarna nya längre, fast få lär väl gråta över det. En liten jobbigare nyhet är dock att den gamla 70-200/2.8 har utgått och således finns endast SSM-optiken kvar. Det tråkiga i sammanhanget är att det skiljer väl ca 6-7k mellan dessa gluggar. De som finns kvar är de som olika butiker har på lager.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Den till vänster kostar närmare 65k hos SP. Ska vi samla ihop ett gäng och se om vi kan pressa priset till 60k? ;)Mvh
Maverick
Varför inte köpa den hos Cyberphoto istället, dom tar bara 53283:- (dessutom visar "Cyber" den rätta bilden, det gör inte "SP").
På det sättet har man ju redan sparat 11000.
Det gäller att man kollar runt lite och inte stirrar sig blind på en handlare.

Intressant, fast något märkligt att det kan skilja 11.000:- Det är ju liksom nästan 20% skillnad. Känns som om CP inte tar sina gluggar i sverige. Om jag inte minns fel så ligger riktpriserna från KM Sverige i linje med det pris som SP tar. Priserna på på lilla SSM-gluggen är ju tämligen lika så det är ju märkligt att inte den mindre gluggen lika mycket billigare den.

Fast om det är nån som har dryga 50k till övers så är det väl bara att slå till så får vi se.

Mvh
Maverick

Är det inte så att omsättning på dessa objektiv är pinsamt liten, att det finns olika priser beror nog på att de sålde det senaste objektivet vid olika tillfällen och inte orkat uppdatera priset därefter. Ring SP och fråga efter aktuellt pris, skulle förvåna mig om det skiljer sig så mycket från CPs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar