Annons

Motljusskydd!!

Produkter
(logga in för att koppla)

leffeb

Medlem
Jag har ett Canon 70-200f/4L och tycker motljusskyddet är en aning klumpigt och stort.

Finns det andra motljusskydd som är mindre och smidigare och passar till mitt 70-200??
 
Motljusskyddet är anpassat för att ge maximalt skydd till brännvidden. I detta fallet 70mm (då motljusskyddet inte är blomformat). Filtergängan är 67mm, vilket är samma som t.ex. EF 24-85.. Men att sätta ett sådant skydd (EW-73) på är lika bra som att köra utan...typ.
 
Är detta verkligen hela sanningen? Genom att utnyttja att sensorn i 20D är mindre borde det gå att göra ett både smidigare och effektivere skydd.

Vore inte den bästa lösningen ett något kortare motljusskydd (för bekvämligheten) med en (svart) skiva längst fram som skärmar av ljuset anpassad efter sensorformatet. Mer avancerade motljusskydd (kompendiumtyp) ser väl ut så?

Det borde gå att snickra till ett genom att antingen modifiera originalskyddet (såga av?), eller genom att ta att kortare (billigare?) som egentligen är gjort för ett annat objektiv.

Enda nackdelen är att man inte kan montera motljusskyddet bakvänt på objektivet när man inte använder det.

/Johan - som också tycker att motljusskyddet är i klumpigaste laget
 
Jeppe skrev:
Motljusskyddet är anpassat för att ge maximalt skydd till brännvidden. I detta fallet 70mm (då motljusskyddet inte är blomformat). Filtergängan är 67mm, vilket är samma som t.ex. EF 24-85.. Men att sätta ett sådant skydd (EW-73) på är lika bra som att köra utan...typ.

Som Johan också säger "sensorn är mindre", så är det bildvinkeln som är det viktiga, inte brännvidden. Alltså kan man ha ett snävare motljusskydd på en 20D än på en analog (eller 5D) med samma objektiv.
För övrigt måste väl alla motljusskydd till zoomar vara anpassade enbart till kortaste brännvidden? Något att tänka på, om man tänker fota enbart med längsta brännvidd...
 
Canon har inget annat motljusskydd som är snävare än det till EF 70-200/4L och ja, naturligtvis blir bildvinklen snävare. Men jag svarade påfrågan om det fanns ett smidigare motljusskydd..och ja, det finns det som passar.. Men som sagt.. det kanske ska hjälpa oxå ;)

jag använder ett motljusskydd som är anpassat för 24mm på mitt EF 17-40/4L, just pga av bildvinkelsbeskärningen. Men det är nog det enda användningsområdet för ett annat motljusskydd, skulle jag tro.
 
BengtJohnsson skrev:
För övrigt måste väl alla motljusskydd till zoomar vara anpassade enbart till kortaste brännvidden? Något att tänka på, om man tänker fota enbart med längsta brännvidd...
Det finns faktiskt några undantag från den regeln. Bland annat det eminenta 24-70/2.8L och vad jag vet, 28-70/2.8L.

De är byggda så att motljusskyddet sitter fast på kroppen, inte på den rörliga delen. Samtidigt är det byggd omvänt mot de flesta andra objektiv. Alltså, att objektivet är som kortast när du är fullt inzoomad i teleläget. Objektiv är som längst när du kör i vidvinkel.

Motljusskyddet är därför alltid optimerad för den brännvidd du är på även om jag inte vet de exakta toleranserna.
 
Jag läser mitt förra inlägg - två fel av två möjliga... Min klantiga formulering mot Jeppe får jag väl be om ursäkt för. Att Canon har osannolikt smart design av objektiv ber jag däremot inte om ursäkt för. :)
 
Jag bara önskar att de hade sin smarta design på fler objektiv. Mitt 24-105 som är skitbra saknar det, det är ändå bra, men kunde vara bättre.

Priset för den smarta designen är storlek, sen är det inga billiga gluggar heller.
 
ANNONS