Annons

Motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Om solen är med i bilden så blir det reflexer i objektivet som kan se illa ut pga att solen är så ljus. Detta är inte mycket att göra åt, utom att inte fotografera på det viset eller välja ett objektiv med bra antireflexbehandling och ett fåtal linser.

Om solen inte är med i bilden, men finns strax utanför så får man också reflexer i de främre linserna i objektivet. De linserna syns ju snett ifrån sidan. Dessa reflexer kan man eliminera om man har ett bra motljusskydd som hindra sidoljus att nå linserna.

Ett motljusskydd ska vara anpassat för ett visst objektiv. Dels för infästningen mot objektivet och dels för att olika brännvidder har olika ljusinfallsvinklar. Ett vidvinkelobjektiv måste ha ett kort motljusskydd och får då ett lite sämre skydd mot solen, medans ett teleobjektiv kan ha ett längre motljusskydd och får då ett bättre skydd mot solen.

Motljusskyddet fästs framtill på objektivet i filtergängan, i en bajonett eller kläms runt fronten. En del är i hårdplast, en del är i metall, en del är i mjukt gummi.
Sedan finns det något som heter kompendium, som är ett moljusskydd i form av en bälg. Dessa kan användas på många objektiv eftersom man ställer in bälgens utstick efter brännvidden. Det används till professionella kamerasystem.

/Erik
 
Beroende på objektivets egenskaper kan även ljusa ytor som himmel och ljusa väggar ge nedsatt kontrast i bilden. Det är lätt att se om man en ljus dag skuggar objektivet rejält med handen eller något annat. Det syns då i sökaren, med en del objektiv, en påtaglig kontrasthöjning.

Motljusskyddet skyddar alltså inte bara för direkt sol utan även för andra mer diffusa ljuskällor som t.e.x. himlen.
 
finns det några nackdelar då? eller kan man ha det på jämt? (väldigt opraktiskt dock)
tänker på om det hindrar ljus vid dåliga ljusförhållanden, så bilden blir sämre...
 
Så länge motljusskyddet passar för det aktuella objektivet kan du inte tappa något genom att ha det på.

/Anders
 
inte alltid

På D70s kit objektivs motljusskydd så är det inte helt perfekt..ger vinjettering vid de största vidvinkelläget har ja märkt..vilket känns lite dumt då motljusskyddet är gjort för objektivet.

så allt är inte alltid gröna skogar :)
 
Re: inte alltid

Micke_grahn skrev:
På D70s kit objektivs motljusskydd så är det inte helt perfekt..ger vinjettering vid de största vidvinkelläget har ja märkt..vilket känns lite dumt då motljusskyddet är gjort för objektivet.

så allt är inte alltid gröna skogar :)
Ska inte ge vinjettering om det sitter ordentligt. Finns några trådar här där man konstaterat att det vinjetterar om det inte suttit fast helt och hållet. Har själv inte upplevt några problem om det suttit rätt. Kan kräva en del våld att få fast i sista läget.
 
Varför runda motljusskydd?

Borde inte ett motljusskydd vara se ut mer som en "låda" med tanke på att film/sensor har rektangulärt utsnitt? Borde inte effekten blir mer optimal då?

Har ävenför mig att jag har sett "icke-runda" motljusskydd på professionella filmkameror.
 
Hur bra är dom motljusskydd i gummi som är utdragbara som exempelvis Photax säljer? Håller dom sig runda eller finns det risk för att de blir ovala med tiden om de kanske ligger mot något i väskan eller så?


Ska skaffa motljusskydd nu till mina gluggar och funderar på att skaffa ett sånt i gummi till normalzoomen och orginal till de två andra. (se min profil).
 
Effektivast är de "blomformade" motljusskydd som finns till en del objektiv. Rektangulära är näst bäst. Sämst är de runda, i alla fall till vidvinkligare objketiv. Enda anledning till att de finns är att de är billiga och enkelt kan skruvas fast i filtergängan. Övriga typer kräver bajonettfattning eller annan anslutning.

Till normal- och telobjektiv är dock runda skydd tillräckligt bra. De ska vara så långa som möjligt. Från någon cm på normalen till flera dm på långa telen. Ett 3 cm motljusskydd på ett 2-300 mm tele är ett skämt även om är bättre än inget alls.

För att kolla om motljusskyddet är för långt (ger mörka hörn) så gör så här:
1. Ställ in minsta bländöppning
2. Tryck in nedbländningsknappen
3. Ställ in längsta avstånd
4. Titta i sökaren efter mörka hörn
5. Ställ in kortaste avstånd
6. Titta åter i sökaren efter mörka hörn
 
Varför runda motljusskydd?

Borde inte ett motljusskydd vara se ut mer som en "låda" med tanke på att film/sensor har rektangulärt utsnitt? Borde inte effekten blir mer optimal då?

Har ävenför mig att jag har sett "icke-runda" motljusskydd på professionella filmkameror.
Bra fråga faktiskt, och ja. Canons filmkameror som t.ex. XL1s och XL2 använder fyrkantiga gjutna motljusskydd liknande de till vanliga EF-objektiv.

Det som igentligen är viktigt tror jag är priset och praktiken. Jag misstänker att runda motljusskydd dels är aningen lättare att tillverka och dels för att de är lättare att hantera i samband med objektiv i väskor och liknande. De fyrkantiga skydden verkar inte gå montera bakvänt och tar då upp mer plats vilket kan vara acceptabelt till en videokamera där du har ett eller kanske max två-tre objektiv.

Sedan finns ju de optimerade(blomformade) motljusskydden med utskärningar för att då motsvara den fyrkantiga bilden.

Men det finns fyrkantiga motljusskydd som liknar en bälg, som då hålls uppe av skenor. Rätt otympliga oftast.

För fast optik är det ju en sak, men för zoomar är det svårare. Den bästa desingen jag har sett är nog Canons 24-70. När man zoomar och objektivet ändrar längd, så är objektivet som kortast när brännvidden är som längst. Dessutom sitter motljusskyddet fast längre bak och inte i den del som rör sig, vilket gör att du hela tiden har täckning av skyddet, inte som på de flesta andra zoomar där motljusskyddet är avpassat för den kortaste brännvidden och så var det bra med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.