Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

motljusskydd till Nikkor AF 80-200

Produkter
(logga in för att koppla)

abbeman

Aktiv medlem
Hej

köpte ett begagnat Nikkor AF 80-200/2.8, den versionen med skjutzoom. Jag skulle behöva ett motljusskydd till denna glugg och undrade om någon vänlig själ med ett liknande objektiv kan tala om vilket motljusskydd jag ska köpa.

mvh Albin

Du är inte ensam! Jag har också skjutzoomen utan motljusskydd. Ja har den utan D i namnet och inte heller någon bajonettfästning på fronten. Finns ett som skruvas i för 560kr eller något sånt att beställa från cyberphoto. Det är iofs beställningsvara och en dyr sådan men det kanske vore något att satsa på ändå... Någon som använder objektivet med motljusskydd och kan säga något om det?

Efter att ha utforskat Scandinavina Photo:

Nikon Motljusskydd Hn-28 För Af 80-200/2,8 Ed

Nikon Motljusskydd Hb-7 För Af 80-200/2,8D

Finns ett i metall med gänga som dessvärre är dyrt. Den heter HN med ett par siffror. Har själv ett i kraftig plast med bajonett. Heter HB7 tror jag. Nikon tillbehör är otroligt dyra. Köp det i plast. Det är smidigt att ta av o på snabbt.

Scandinavian photo brukar ha sånt.

Här gick det undan i svaren!

Men vart ska ja sätta den i plast i mitt då? Jag har den utan D och hittar inget ställe där man skulle kunna klämma dit ett med bajonettfäste

men D-varianten har väl ett bajonettfäste vilket den utan D vekar sakna. Inte sitter det väl fast utan sjävla fästet på objektivet?

Låter främmande för mig. Tror alla nikkor 80-200AF har samma motljuskydd förutom nyaste AFS varianten.

Det är spår runt om längst fram. Fast nu blev jag osäker.

HN-28:an är kass i o m att man inte/knappt får på linsskyddet när motljusskyddet är apterat men det är kanske det enda som passar. Till IF ED fungerar även de med bajonett, dock inte det som sitter på VR:n.

Jag har haft en 80-200 utan D. Och där gängade man i original motljusskyddet i filtergängan tror jag.

vart tydligen svårt det där. Jag antar att det är den gängade varianten som gäller för min ED-version. 560kr var ju precis vad jag ville höra. Kanske blir ett Hama ändå.

PÅ min ED med skjutzoom fungerar hb-7 alltså det som säljs med de nyare 80-200/2.8.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto