ANNONS
Annons

Motljusskydd till EF 70-200/4 L USM

Produkter
(logga in för att koppla)

sweap

Aktiv medlem
Undrar om det finns något alternativt motljusskydd som passa på canons EF 70-200 F4 L USM objektiv. Vet att ET-74 är det som är rekommenderat från canon men finns det några smidigare? Kanske nått blomformat?

Har hittat ett Hama 67mm som ska passa men det är gjort i gummi och lite väl litet.

Ett kanon orginal från nåt annat objektiv hade kanske kunnat vara nått...

Tack på förhand!
//Elias

Ett blomformat blir ju då ännu större, vilket väl inte stämmer med att det ska vara "smidigt".

Men rent generellt finns det två sorters motljusskydd. De som är ganska stora och de som inte gör någon nytta.

Ett blomformat blir ju då ännu större, vilket väl inte stämmer med att det ska vara "smidigt".

Men rent generellt finns det två sorters motljusskydd. De som är ganska stora och de som inte gör någon nytta.

Det finns även en tredje sort, kopior av Canon-original, som knappt går att sätta dit men om de väl kommer på plats är det lögn i hel..te att få loss dem igen...

Är det för att originalet inte är snyggt eller vad..? Måste bara säga att jag fick mitt första exemplar 70-200/4L USM idag för typ 10 min sen :D :D Har inte hunnit pröva än men jävlar vad jag är glad =) Känns som en smart uppgradering från EF-S 55-250/4-5,6 IS =)

Är snarare så att orginalet känns som att ha en termos längst ut på objektivet men antar att man får leva med det :p Är förövrigt sjukt nöjd med objektivet hittills. Är väl relativt dyrt för en amatörfotograf men helt klart värt varenda öre ;)

Är man snobbig så finns de som vita också. Den omvända snobbismen är att ha sitt orginal ET-74 repigt med patina - på crophus kan du gott tejpa på en snutt cykelslang längst ut så skyddar det ännu bättre vilket faktist gör stor nytta om man har solen precis utanför bilden - det blir iofs inte snyggare av det måste ju medges....

Är snarare så att orginalet känns som att ha en termos längst ut på objektivet men antar att man får leva med det :p Är förövrigt sjukt nöjd med objektivet hittills. Är väl relativt dyrt för en amatörfotograf men helt klart värt varenda öre ;)

Det ser väl bara fräckt ut! =D Ju större desto "proffsigare" ;) Och sen att det är vitt gör ju inte saken mindre "proffsigare" ;) Även jag faktiskt, men får vänta tills imorgon innan jag kan ta någon bild i godkänt ljus, just nu är det inte mycket ljus ute att hurra för! Själv har jag lagt ner 30 000 kr sedan början av Juli, har tjänat 600 kr från kameran! :D Så visst är det dyra pengar för att vara amatörfotograf, men som sagt mycket väl värt pengarna =)

Är man snobbig så finns de som vita också. Den omvända snobbismen är att ha sitt orginal ET-74 repigt med patina - på crophus kan du gott tejpa på en snutt cykelslang längst ut så skyddar det ännu bättre vilket faktist gör stor nytta om man har solen precis utanför bilden - det blir iofs inte snyggare av det måste ju medges....

Det var faktiskt inte en helt dum idé med cykelslangen :p Om man moddar upp ett mindre motljusskydd med lite gummi. Då skulle man ju kunna få det så stort man vill plus att det flexar om man lägger ner det i väskan;)

Det var faktiskt inte en helt dum idé med cykelslangen :p Om man moddar upp ett mindre motljusskydd med lite gummi. Då skulle man ju kunna få det så stort man vill plus att det flexar om man lägger ner det i väskan;)

Det fungerar bra, men ser ut som skit. Oftast spelar det väl ingen roll, men ibland tittar folk lite nerlåtade på en och undrar om man har alla fåren hemma...

Det är väl inte värre än de som använder sina objektiv med motljusskyddet bak och fram, för att de är för lata för att plocka ut det ur parkeringsläget?

Sist jag såg fåren gick de och betade tvärs över vägen där Lennart bor.

Det minst utrymmeskrävande motljusskydd man kan ha borde vara en platta med ett rektangulärt hål i (med hålet anpassat efter hur stor del av frontlinsen som kameran använder). Funktionen blir förmodligen sämre än ett rörformat motljusskydd, men bättre än inget.

Det borde vara rätt lätt att tillverka själv, men det svåra blir att hitta optimal storlek på hålet.

Samtidigt blir det också det mest meningslösa, då det ju inte alls hindrar ljuset från solen att nå mitten på linsen, och sen är det ju klippt i alla fall.

Så hitta storleken på hålet är inget problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar