Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till EF 55-250 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Numinel

Ny medlem
Canon är ju snåla med motljusskydd till telezoom så jag skall köpa ett.

Såg att det fanns både ET-60 (rund ganska lång) och Pro ET-60 (vågformad).
Är det mer estetiskt att välja den vågformade istället för den runda?
Eller är de funktionellt olika pga att den vågformade kan släppa in mer ljus om man vrider den?
Kanske en dum fråga men vill veta mer innan jag köper motljusskydd.

Har själv samma fundering och har fått för mig att de med fast frontlins ofta har vågformad och de med roterande frontlins har helt runda. Letar själv efter billigt piratalternativ.

Har själv samma fundering och har fått för mig att de med fast frontlins ofta har vågformad och de med roterande frontlins har helt runda. Letar själv efter billigt piratalternativ.

Icke roterande frontlins är väl snarast en förutsättning för att ett våg- eller blomformat motljusskydd ska funka. Poängen är att de kortare bladen ska matcha bredsidan på bilden (och tvärt om). De runda motljusskydden är mao en aning mindre optimerade, men gäller det ett telezoom så blir det ju aldrig optimalt förutom möjligtvis vid ena ändläget.

Billigare motljusskydd än originalen hittar man på tixempel på ebay, tradera eller kreativfotografi.se.

Icke roterande frontlins är väl snarast en förutsättning för att ett våg- eller blomformat motljusskydd ska funka. Poängen är att de kortare bladen ska matcha bredsidan på bilden (och tvärt om). De runda motljusskydden är mao en aning mindre optimerade, men gäller det ett telezoom så blir det ju aldrig optimalt förutom möjligtvis vid ena ändläget.

Billigare motljusskydd än originalen hittar man på tixempel på ebay, tradera eller kreativfotografi.se.

ah, har aldrig reflekterad över att vågformade motljusskyddet är relaterat till bildförhållandet...men det är ju helt logiskt ju :) Tack för upplysningen.

Det vågformade Pro ET-60 (Zeikos 58mm Professional Tulip Hard Lens Hood
) jag menade har en roterande fläns så det fungerar alltså bra även på ett telezoom objektiv med roterande frontlins.
Visst blir det lite extra bökigt eftersom man behöver justera den för varje fokusering och det kanske det inte är värt.

Om motljusskyddet inte är symmetriskt och sitter på ett objektiv med roterande frontlins så fungerar det aldrig bra, tro inte det! Det vore helt tokigt att satsa på ett sånt till den sortens objektiv. Det motljusskyddet ställer bara till besvär.

Roterande frontlins ska man helst inte ha, men har man en sådan, ska man ha ett symmetriskt motljusskydd.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto