Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Motljusskydd till Canon EF 50/1,8 II

Produkter
(logga in för att koppla)

joppa88

Avslutat medlemskap
Har aldrig ägt en systemkamera men har nu beställt en Canon EOS 350D+2GB minne+Canon EF 50/1,8 II och skall nog också inhandla ett 52 mm UV-filter också. Motljusskyddet heter väl ES-62 vad jag har förstått men detta verkar vara väldigt svårt att få tag på.

Min fråga är nu om motljusskyddet gör väldigt stor skillnad eller inte? Funkar andra motljusskydd som är lättare att få tag på, isf. vad heter dessa? Kan man ha på UV-filtret samtidigt som motljusskyddet?

Tack på förhand!
 
Inte insatt i vad originalmotljusskyddet heter, men det finns universal "fulmotljusskydd" i gummi som kan sitta på hela tiden och som man vränger fram när det behövs. Det tycker jag verkar bättre eftersom det inte går sönder lika lätt och tar mindre plats i väskan. Finns på fotoaffärer. Jag har originalskyddet och köpte det på cyberphoto.se. UV-filter går att ha på samtidigt, men jag kör utan. Ofta använder man ju såna filter mest som skydd och det är ett så billigt objektiv så jag kör hellre utan. Ett filter försämrar ju i värsta fall skärpan också.

Läs här om du funderar på UV-filter...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72630&highlight=UV+AND+skylight
 
Köp varken UV-filter eller motljusskydd. Främre linsen i 50/1.8 sitter så djupt att ströljus har svårt att ta sig in och UV-filtret är bara en extra (ful och dyr) glasbit som inte behövs på 50/1.8.

Skulle olyckan vara framme får du nog kassera den gluggen ändå, för att den tål inte att tappas eller liknande. En tusing är inte hela världen.

PS. Jag använder alltid motljusskydd på min normalzoom och tele, men inga UV filter där heller.
 
Ok, då skippar jag motljusskyddet men jag köper nog ett UV-filter för 199 SEK eftersom jag kommer inbilla mig att jag repat objektivet annars :D För ligger det i väskan så kan det säkert repas :p

På tal om väskor, ingen som har någon bra att rekommendera till en 350D? Har kollat lite på netonnet då det är billigt och nära http://www.netonnet.se/section.asp?sid=1003089&did= jag har funderat på denna http://www.netonnet.se/item.asp?iid=68961&sid=1003089&SpaceCode=SectionRow1Left .

Bu eller bä? :p
 
Hur kan det repas när du har båda locken på? För du har väl inte tänkt leka pressfotograf då alla gluggar ligger i en stor hög redo att användas?

Objektivlocket kommer nog inte att passa med ett UV-filter. Ett repigt UV-filter kommer garanterat att ge sämre bilder. Dessutom kan man få fula brytningsfel med dessa om man inte samtidigt har motljusskydd på. Tänk dig en plan yta helt oskyddat längst fram på gluggen. Skippa alla tillbehör och var rädd om gluggen.

Ibland får man god lust att vrida om pungen på alla dessa säljare som försöker lura folk att köpa en massa dynga som inte behövs.
 
Ett billigt UV-filter sabbar bara! Främre linsen sitter som Adam säger långt in. Bifogar en bild på ett tråkigt fenomen om man fotar mot någon ljuskälla med (billigt) UV-filter på.
 

Bilagor

  • uv-exempel.jpg
    uv-exempel.jpg
    44 KB · Visningar: 806
marooned skrev:
Objektivlocket kommer nog inte att passa med ett UV-filter.
Bortsett från att jag faktiskt slapp köpa en ny 50/1.8 för ett drygt år sedan tack vare det UV-filter som satt på gluggen så håller jag med om att det är en onödig pryl för det mesta.
Fast jag förstår ändå inte hur du kommer fram till ovanstående. Finns det öht UV-filter som är konstruerade så att man inte kan trycka på linsskyddet utanpå?
 
Arlemo skrev:
Ett billigt UV-filter sabbar bara! Främre linsen sitter som Adam säger långt in. Bifogar en bild på ett tråkigt fenomen om man fotar mot någon ljuskälla med (billigt) UV-filter på.
Aha, reflektionerna sabbar lite ja :p Men jag tänkte mest ha det som skydd när kameran inte används, men det kanske inte behövs då främre linsen på objektivet så sitter långt in enligt er.
 
Tror det ingår motljus skydd till den,, gjorde det till min tror jag, eller? kan ha fel.

Tycker att det är bra som extra skydd också, ifall man råkar slå emot något + att det ger mer korrekt exponering i vissa ljus situationer,

sedan har alla som är rädda om sina objektiv ett UV filter på. och det är värt dom extra 200:- för bästa kvalite
 
Senast ändrad:
Jaja möjligt att det inte ingår, men du menar att du inte har UV-filter på på dina objektiv ?

OCH strunt på dig..
 
Stisse skrev:
men du menar att du inte har UV-filter på på dina objektiv ?
Jodå, det händer. Men den skyddande effekten är rätt överdriven och att man "alltid ska ha ett på för att skydda objektivet" är i huvusak strunt.

Hur många tusen i förstörda objektiv har du själv sparat på att sänka deras optiska egenskaper till en nivå där ett motsvarande objektiv förmodligen skulle vara ett par tusen billigare?
 
Stisse skrev:
Tror det ingår motljus skydd till den,, gjorde det till min tror jag, eller? kan ha fel.

Tycker att det är bra som extra skydd också, ifall man råkar slå emot något + att det ger mer korrekt exponering i vissa ljus situationer,

sedan har alla som är rädda om sina objektiv ett UV filter på. och det är värt dom extra 200:- för bästa kvalite

1. Nej inget motljusskydd ingår.

2. Nej det ger inte mer korrekt exponering

3. Nej alla som är rädda om sina objektiv har inte ett motljusskydd på.
Och kvaliten blir inte bättre av ett 200 kr skydd. Det blir sämre bildkvalite än utan skyddet
 
marooned skrev:
Hur kan det repas när du har båda locken på? För du har väl inte tänkt leka pressfotograf då alla gluggar ligger i en stor hög redo att användas?

Objektivlocket kommer nog inte att passa med ett UV-filter. Ett repigt UV-filter kommer garanterat att ge sämre bilder. Dessutom kan man få fula brytningsfel med dessa om man inte samtidigt har motljusskydd på. Tänk dig en plan yta helt oskyddat längst fram på gluggen. Skippa alla tillbehör och var rädd om gluggen.

Ibland får man god lust att vrida om pungen på alla dessa säljare som försöker lura folk att köpa en massa dynga som inte behövs.
Eftersom jag aldrig haft en systemkamera eller något objektiv så visste jag inte att det hänger med ett objektivlock. Självfallet köper jag inget uv-filter om det hänger med ett objektivlock :)

Ingen som har en bra 350D-väska att rekommendera? Skall väl söka lite också, men tänkte om det finns en riktigt klockren med axelrem (stava?) så vore detta super!
 
Läs här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8312

Lowepro gör bra väskor tycker jag. Den väska du länkar till är säkert bra för sitt ändamål. Liten, smidig MEN inte så tät mot sand, damm och snö gissar jag (gissning utifrån bilden endast).

Har den här och den är bra (och tätar bra med dragkedja), men så stor att den kanske inte är ett särskilt bra tips? Beror på om du kommer utöka din objektivarsenal...

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2104

Om du bara tänkt ha ditt 50 mm så kommer kameran att ligga och skramla i den här väskan. Då är den inget bra val. Men om du tänkt ha ett tele, lite filter, batterier och annat framöver så är den bra.

En mellanvariant är den här:
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=68926
Jag skulle hellre lagt på 50 spänn och gått på den då den ser tätare ut.

Observera att jag inte klämt på grejorna utan bara gissar...

Bara några funderingar. Du får avgöra utifrån dina behov av täthet och storlek!
 
joppa88 skrev:
Ingen som har en bra 350D-väska att rekommendera?
Vad som är bra är relativt.
Om man bara tänker ha kamera och en fast 50mm-glugg så fungerar vilken toppladdad väska som helst, om du tänker ha fler objektiv och blixt så har du kanske andra behov.
Å ena sidan är det trist att köpa nya väskor hela tiden så det kan ibland vara värt att vara lite långsiktig, å andra sidan så är det trist att springa omkring med en stor och tom väska.

Jag har inte varit missnöjd med någon av mina Tamrac eller Lowepro väskor men jag vet inte om jag hade velat köpa någon av dem osedda:

http://www.lowepro.com/Products/Filter.aspx?equipType=slr

Just nu använder jag "Topload Zoom 2" och "Stealth Reporter D100 AW". Gillar bägge men skulle behöva något större.

Mitt råd är att vänta lite och upptäcka dina behov innan du rusar iväg och köper något.
 
Jag tycker objektivlock är alldeles för tidsödande (ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt. :)) och besvärligt att hålla på med. Dessutom är jag dålig i konsten att putsa linser vilket lätt leder till att de blir oreparabelt solkiga. Därför har jag ett skyddande filter som jag byter när det blir dåligt. Hellre det än att köpa nytt objektiv varje år.

Motljusskydd ska man ha så långt som möjligt. När jag körde Pentax hade de alldeles för korta motljusskydd. Det som följde med till 100:an satte jag på 50:an. Köpte ett motljusskydd till en 150:a och satte på 100:an. Och köpte ett till en 300:a och satte på 200:an.
Testa motljusskyddet genom att ställa in minsta bländaren, blända ner och håll fingret mot motljusskyddets kant och stick in det i hörnet på bilden för att se hur mycket marginal som finns innan motljusskyddet vinjetterar. Tänk på att sökaren ofta inte visar 100 procent och ha därför lite marginal.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.